با فرارسيدن فصل سرما کم‌ کم سرماخوردگي شايع‌ تر مي ‌شود و سرفه‌ هاي طولاني و ناراحتي ‌هاي تنفسي به دنبالش مي ‌آيد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران اراک، شايد گاهي براي شما هم پيش آمده باشد که اوايل پاييز يک سرماي سفت و سخت بخوريد و تا آخر زمستان يک سرماخوردگي خفيف رهايتان نکند و مدام در حال سرفه کردن باشيد؛ چيزي که واقعا تحمل‌اش سخت است.

رژيم غذايي براي مقابله با عفونت‌هاي تنفسي

اگر حس مي‌ کنيد سرما خورده ‌ايد و به خصوص گلوي تان مي ‌سوزد، بي درنگ شروع کنيد به خوردن سبزي‌ ها و ميوه ‌هايي که از نظر ويتامين C غني هستند. يادتان باشد كه گل کلم، کاهو، فلفل دلمه‌ اي سبز يا قرمز، اسفناج، لوبيا سبز و انواع مرکبات از منابع مهم اين ويتامين محسوب مي‌ شوند. البته دکتر نيستاني تاکيد مي‌ کند که پيشگيري از سرماخوردگي مهم ‌تر و آسان ‌تر از درمان آن است و شما بايد هر روز اين موادغذايي را بخوريد تا بدن تان در مقابل ويروس سرماخوردگي و به تبع آن، عفونت دستگاه تنفسي مقاوم شود: "بعضي‌ ها فکر مي ‌کنند ويتامين C در برابر سرماخوردگي و آنفلوآنزا معجزه مي‌ کند که تصور درستي نيست ولي اگر اين ويتامين به مقدار کافي مصرف شود، مي ‌تواند تا حدي از علايم سرماخوردگي بکاهد. ضمن اين که ويتامين C خواص آنتي‌ هيستاميني هم دارد."

مکمل کافي نيست!

عامل ديگري که سيستم ايمني بدن را در مقابل سرماخوردگي تقويت مي ‌کند، عنصر روي يا زينک است: "کمبود روي از قديم در ايران مشاهده شده و به ويژه در بچه‌ها بيشتر به چشم مي ‌خورد. منابع روي تقريبا با آهن مشترک است و در انواع گوشت ‌ها و غلات وجود دارد. پس اگر بخواهيم يک برنامه غذايي کاربردي و کامل براي پيشگيري و کوتاه کردن دوره ابتلا به عفونت‌ هاي تنفسي ناشي از سرماخوردگي پيشنهاد کنيم، مي‌ توان گفت حتما در روز 2 تا 3 واحد ميوه همراه با 2 واحد سبزي مصرف ‌کنيد و آب ‌ميوه‌هاي صنعتي را به هيچ وجه جايگزين مناسبي براي اين گروه غذايي به ‌حساب نياوريد." دکتر نيستاني ادامه مي ‌دهد: "دست کم دوليوان شير يا دو ليوان ماست در روز بخوريد تا کلسيم و ويتامين‌هاي A و کمي هم ويتامين D مورد نياز روزانه‌ تان تامين شوند./س

برچسب ها: رژیم ، غذایی ، سرماخوردگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.