زنان در سال 2008 به باراک اوباما کمک کردند به کاخ سفيد راه يابد ولي کاهش حمايت آنها از وي آنطور که نتايج نظرسنجي هاي اخير نشان مي دهد، اين پرسش را به وجود آورده است که چه کسي، آراي زنان را در انتخابات رياست جمهوري روز سه شنبه در آمريکا بدست خواهد آورد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، چهار سال پيش، راي دهندگان زن از اوباما حمايت کردند به طوريکه پنجاه و شش درصد آنها به نامزد دموکرات ها و چهل و سه درصد آنها به جان مک کين رقيب جمهوريخواه وي راي دادند.
در بين مردان، چهل و نه درصد به اوباما و چهل و هشت درصد به مک کين راي دادند.
اين در حالي است که حمايت زنان از اوباما امسال کاهش يافته که اين مسئله، انتخاب مجدد وي را به عنوان رئيس جمهور آمريکا، دشوارتر کرده است.
انتظار مي رود اوباما با اختلاف اندکي، آراي زنان را بدست بياورد ولي در بسياري از نظرسنجي هاي سراسري، فاصله رئيس جمهور آمريکا با ميت رامني جمهوريخواه در بين راي دهندگان زن به تک رقم کاهش يافته است.
نتايج نظرسنجي مشترک رويترز و ايپسوس که هفته گذشته منتشر شد، نشان دهنده فاصله اي تقريبا پنج درصدي است.
جمهوريخواهان به افزايش محبوبيت رامني بين زنان از زمان عملکرد خوب وي در نخستين مناظره انتخاباتي در سوم ماه اکتبر اشاره مي کنند.
مارگريت هانسينگر پنجاه و نه ساله از فلوريدا که پيش از اين مردد بوده، مي گويد اين مناظره، وي را به سمت رامني متمايل کرده است.
حاميان رامني، دموکرات ها را به فخر فروشي بر زنان از طريق تاکيد بيش ازحد بر مسائلي همچون پيشگيري از بارداري آن هم در زماني متهم مي کنند که نتايج نظرسنجي ها نشان مي دهد هم زنان هم مردان بيشتر براي اشتغال و اقتصاد اهميت قائل هستند.
دموکرات ها در عين حال خاطر نشان مي کنند که اوباما همچنان در ايالت هاي حساس در بين زنان با فاصله قابل توجهي از رامني پيش است و اينکه راي زنان به پيروزي وي کمک خواهد کرد.
زنان بيش از نيمي از راي دهندگان آمريکايي را تشکيل مي دهند و در انتخابات رياست جمهوري، تعداد زناني که راي مي دهند، تقريبا هفت درصد از مردان بيشتر است.
دموکرات ها تاکيد دارند که اوباما در بسياري از مسائل از جمله خدمات درماني، آموزش، پرداخت حقوق برابر و وضع ماليات هاي عادلانه که براي راي دهندگان زن مهم است، گوي سبقت را از رامني مي ربايد.
ايولين ميراندا چهل و هفت ساله از فلوريدا مي گويد قبلا مردد بوده ولي به تازگي به علت مواضع اوباما در خصوص مسائل اجتماعي و پافشاري اش بر پرداخت ماليات هاي بيشتر توسط افراد ثروتمند، به حمايت از وي روي آورده است.
حمايت فعلي زنان از اوباما نه تنها کمتر از ميزان حمايت آنها از وي در انتخابات سال دو هزار و هشت است بلکه همچنين از ميزان حمايت زنان از ال گور در انتخابات سال دو هزار نيز پايين تر است.
ال گور دموکرات که آن زمان معاون رئيس جمهور وقت آمريکا بود، با اختلاف اندکي آراي مردمي را بدست آورد ولي در نهايت براساس آراي مجمع انتخاب کنندگان ( الکترال کالج )، از جرج بوش جمهوريخواه شکست خورد.
ريچارد ايچنبرگ استاد علوم سياسي دانشگاه تافتس که تخمين مي زند در بين راي دهندگان زن در سراسر آمريکا، فاصله اوباما با رامني هشت درصد باشد، مي گويد: «به طور حتم، تيم اوباما مي خواهد که شاهد افزايش حمايت زنان باشد».
با اين حال، جايگاه اوباما بين زنان در ايالت هاي حساس همچنان خوب است.
ايچنبرگ مي افزايد: «وي (اوباما) در بين زنان در تقريبا همه ايالت هاي حساس، با اختلاف زيادي پيش است».
عملکرد قوي رامني و عملکرد ضعيف اوباما در نخستين مناظره انتخاباتي در دنور، مسير انتخابات را تغيير داد.
پيش از رويارويي نخست رامني و اوباما، رئيس جمهور آمريکا از فرماندار سابق ايالت ماساچوست پيش بود ولي پس از آن، ميزان محبوبيت رامني در نظرسنجي ها به طور پيوسته رو به افزايش گذاشت.
در هفته منتهي به سي ام ماه سپتامبر درست قبل از اين مناظره، نتايج نظرسنجي مشترک رويترز و ايپسوس نشان مي داد در بين يک هزار و بيست و دو راي دهنده زن، اوباما با پنجاه و دو درصد از رامني با چهل و يک درصد، جلو است.
اوباما همچنين در اين نظرسنجي در بين راي دهندگان مرد با چهل و هفت درصد از رامني با چهل و چهار درصد پيش بود.
اين در حالي است که نتايج نظرسنجي هفته گذشته رويترز و ايپسوس نشان مي دهد در بين راي دهندگان زن، اوباما با چهل و هشت درصد از رامني با چهل و چهار درصد پيش است ولي در بين راي دهندگان مرد، نامزد دموکرات ها با چهل و چهار درصد از رقيب جمهوريخواه خود با پنجاه درصد، عقب است.
ستاد انتخاباتي اوباما با تبليغاتي که بر حمايت وي از قوانين در زمينه پرداخت حقوق برابر، حق سقط جنين و پوشش بيمه پيشگيري از بارداري تاکيد دارند، زنان را جلب کرده است.
شماري از شخصيت هاي برجسته زن با شرکت در همايش ملي حزب دموکرات بر اين مسائل تاکيد و از رامني به علت تغيير مواضع خود در خصوص حق سقط جنين و پيشگيري از بارداري از زمان انتخاب وي به عنوان فرماندار ايالت ماساچوست در سال دو هزار و دو و حمايت نکردن از قوانين پيشنهادي اوباما به منظور هموار کردن مسير براي شکايت زنان در صورت تبعيض در پرداخت حقوق ها، انتقاد کردند.
با اين حال برخي از تحليلگران مي گويند ممکن است اين رويکرد عامل کاهش حمايت از اوباما در سالي باشد که مشکلات اقتصادي و افزايش نرخ بيکاري، راي دهندگان را نگران کرده است.
لارا  براون استاد علوم سياسي دانشگاه ويلانووا مي گويد: «دموکرات ها بر آن چه که ما نگرانيهاي خاص زنان همچون سقط جنين، حقوق برابر و پيشگيري از بارداري مي ناميم، بسيار تمرکز کرده اند».
وي افزود: «من فکر مي کنم زناني که به سمت رامني متمايل مي شوند، به خودشان مي گويند که سقط جنين، پيشگيري از بارداري و حقوق برابر، مشکلات من نيستند بلکه آن چه من را بيشتر نگران مي کند، اوضاع کلي اقتصاد است».
ماريون کرچنر سي و سه ساله از اوهايو خود را از جمله اين راي دهندگان مي داند و مي گويد: فکر مي کنم دولت بايد نگران اقتصاد، مسائل داخلي و سياست خارجي باشد. اين براي من از مسائل اجتماعي، مهم تر است.
ويکي مي  چهل و سه ساله از ويرجينيا نيز با ابراز نارضايتي از عملکرد اوباما، مي گويد اميدوار است رامني اوضاع اقتصاد را بهبود ببخشد.
وي گفت: بيش از سه سال است من بيکار هستم و نتوانسته ام هيچ کاري پيدا کنم.
وي افزود: آنها دائما مي گويند که شغل وجود دارد ولي من که  چيزي نديده ام.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار