استاد دانشگاه در آمریکا و مشاور سابق اوباما تصریح کرد نظام سیاسی آمریکا به علت نقش پول، فاسد است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی، افراد فوق العاده ثروتمند، فضای سیاسی آمریکا را در کنترل خود دارند. عده این افراد بسیار معدود است. این افراد در وضع بسیار خوبی قرار دارند و بخش اعظم سود ناشی از رشد اقتصادی آمریکا در سالهای اخیر نصیب آنها شده است. این افراد توجه چندان زیادی به مشکلات جدی تر در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارند. گفته می شود وال استریت در فضای سیاسی آمریکا نفوذ بسیاری دارد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز برای رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری خود کمکهای مالی بسیار زیادی از این افراد ثروتمند دریافت کرده است. آیا این تعامل سیاستمداران آمریکایی با ثروتمندان که معامله ای فاسد است اجتناب ناپذیر است؟

پروفسور جفری ساکس استاد علوم اقتصادی دانشگاه کلمبیا که از او به عنوان معروفترین اقتصاددان جهان یاد می شود و زمانی مشاور اقتصادی اوباما بود در این خصوص گفت:« نظام سیاسی آمریکا ، فاسد است. سیاستمداران آمریکایی میلیاردها دلار کمک مالی برای فعالیتهای انتخاباتی شان دریافت می کنند. وقتی چنین وضعی حاکم باشد مشخص است که مشکلی جدی وجود دارد و این سیاستمداران نماینده دیدگاهها و منافع مردم نخواهند بود. این افراد حتی نماینده طبقه متوسط جامعه نخواهند بود چه برسد به طبقه فقیر آمریکا. باتوجه به اینکه افراد فقیر هیچ کمک مالی به فعالیتهای انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی آمریکا نمی کنند در این فضای انتخاباتی هیچ جایی سخنی از آنها مطرح نمی شود. قدرت گروههای ذینفع در آمریکا بسیار زیاد است. قدرت این گروهها در فضای سیاسی آمریکا به اندازه ای زیاد است که پول حرف اول را در این فضا می زند.»
اما به هرحال، این واقعیت سیاسی آمریکا است. مردم آمریکا می خواهند کشورشان در مسیری متفاوت حرکت کند.

جفری ساکس در ادامه افزود:« باآنکه آمریکا هنوز هم بزرگترین اقتصاد جهان است و پویایی عظیمی از نظر فناوری و استعداد دارد و می تواند به دستاوردهای قابل توجهی دست پیداکند، مشکل جدی دارد. باید توجه داشت که پانزده درصد جمعیت آمریکا فقیر هستند. از هر شش یا هفت آمریکایی، یک نفر با کوپنهای غذایی دولت به زندگی خود ادامه می دهد. بخش عظیمی از مردم آمریکا با مشکلات مالی بزرگ مواجه هستند. آمریکا بدترین خشکسالی چندسال اخیر را تجربه می کند. قیمت مواد غذایی در آمریکا به شدت در حال افزایش است. باوجود این مشکلات جدی، هیچیک از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حتی یک کلمه هم در این باره به زبان نمی آورد. این مسئله نشان دهنده مشکلات جدی در فضای سیاسی آمریکا است. به نظرمن بعید است آمریکا در آینده نزدیک از این وضع خارج شود.»
برچسب ها: اوباما ، مشاور ، سیاست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار