دبير کميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار از مسدود شدن کدهاي معاملاتي فاقد شناسه ملي خبرداد و گفت: نظارت و پيگيري دستورالعمل هاي ابلاغ شده و همچنين تهيه چک ليست هاي نظارتي در دستور کار کميته مبارزه با پولشويي قرار دارد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني بازار سرمايه (سنا)، روح اله نجفي گفت: پولشويي فرايندي است که پول نامشروع وارد چرخه اقتصادي و به پول تميز تبديل مي شود.

وي ادامه داد: پولشويي تبديل پول کثيف به پول تميز است که در همه بازارهاي مالي يا ارگان ها مانند بازار پولي، گمرک، ثبت اسناد و ساير ارگان ها ممکن است، رخ دهد.

نجفي افزود: درآمدهايي که ناشي از فعاليت هاي غيرقانوني مانند قاچاق مواد مخدر، اسلحه، انسان يا فعاليت هايي همچون ربا و ... است وارد چرخه اقتصادي و به پول تميز تبديل مي شود که اين فرايند همان پولشويي است.

وي در خصوص آخرين اقدامات سازمان بورس در خصوص اجراي دستورالعمل هاي مبارزه با پولشويي در بازار سرمايه گفت: تاکنون 6 دستورالعمل در سازمان بورس و اوراق بهادار تدوين شده که در سال 91 به تمام ارگان هاي زيرمجموعه ابلاغ شده است، همچنين دو بخشنامه نيز در اين زمينه تنظيم شد.

نجفي خاطرنشان کرد: نخستين بخشنامه با عنوان ضوابط اعطاي مجوز معامله اوراق بهادار متقاضي سرمايه گذار خارجي تنظيم شد که همان دستورالعمل شناسايي مشتريان خارجي بوده است و ضوابط اعطاي مجوز را هم داريم که در قالب يک مجموعه با نام ضوابط اعطاي مجوز معامله اوراق بهادار متقاضي سرمايه گذار خارجي ارايه شدو در آن مقررات مبارزه با پولشويي ديده شده است.

وي با اشاره به اينکه مورد بعدي ضوابط دريافت اطلاعات از مشتريان در معرض ريسک بيشتر است، افزود: مشتريان در بازار دسته بندي شدند و مقرر شد از آنهايي که در معرض ريسک بيشتر قرار دارند، اطلاعات بيشتري گرفته شود و شناسايي بيشتر و دقيق تري هم از اين مشتريان صورت بگيرد.

دبير کميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه مورد بعدي استقرار واحدهاي مبارزه با پولشويي در اشخاص تحت نظارت است، گفت : اقدام ديگر هم مسدود کردن کدهاي معاملاتي فاقد شماره ملي بود و بخشنامه اي ابلاغ شد تا کد معاملاتي اشخاصي که کد يا شناسه ملي ندارند ، بسته شود.

وي تاکيد کرد: قصد داريم در آينده در مورد کدهاي معاملاتي که فاقد کدپستي است نيز همين کار صورت بگيرد. اقدام بعدي که سازمان بورس انجام شده، تطبيق مقررات و فرم ها با قوانين مبارزه با پولشويي است ، فرم ها بازبيني و مقررات مبارزه با پولشويي درآن فرم ها و مقررات وارد شد.

نجفي ، برقراري ارتباط با سامانه احراز هويت اشخاص حقيقي و حقوقي را از ديگر اقدامات اين کميته اعلام کرد و گفت: اين سامانه در وزارت اقتصاد مستقر است و در اين سامانه اطلاعات هويتي اشخاص بررسي مي شود. همچنين سامانه اي مستقر شده است که با اشخاص تحت نظارت در ارتباط هستيم و معاملات مشکوک براي سازمان بورس ارسال مي شود و متعاقب آن سازمان نيز به وزارت اقتصاد اطلاع رساني مي کند.

وي اظهار داشت: موضوع منشا سرمايه در زمان تاسيس، پذيره نويسي يا افزايش سرمايه در دبيرخانه کميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس در حال بررسي است. همچنين بخشي در سايت سازمان بورس با نام مبارزه با پولشويي تهيه شده است که در آن آخرين مقررات، مقالات و اخبار در خصوص پولشويي وجود دارد.

دبير کميته مبارزه با پولشويي سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت و پيگيري اين موارد و همچنين تهيه چک ليست هاي نظارتي را از برنامه هايي اعلام کرد که در دستور کار کميته قرار دارد.

وي با اشاره به اينکه راه اندازي واحدهاي مبارزه با پولشويي يکي از برنامه ها و اهداف اصلي اين کميته در سال جاري است، گفت: مکاتبه اي با اشخاص تحت نظارت صورت گرفته است و مقرر شد همه شرکت ها يک واحد مبارزه با پولشويي راه اندازي کرده است و نماينده خود را به سازمان بورس معرفي کنند که اين کار در حال حاضر انجام شده است.

نجفي تصريح کرد : يک دوره آموزشي براي اين افراد برگزار و همچنين يک نرم افزار خودآموز در اين زمينه تهيه شد که در اختيار اين افراد قرار مي گيرد. اين افراد بايد آموزش هاي لازم را به کارکنان خود بدهند.

وي با بيان اينکه موارد اين سه موضوع در سال جاري درباره  استقرار واحدهاي مبارزه با پولشويي در اشخاص تحت نظارت انجام شده است ، ابراز اميدواري کرد در آينده چک ليست ها در اختيار اين افراد قرار بگيرد تا نظارت آنها دقيق تر باشد.

نجفي يادآور شد: دستورالعمل جديد معاملات عمده هم با مقررات مبارزه با پولشويي تطبيق داده شده است. همچنين بررسي منشا سرمايه و شناسايي کامل مشتريان که در معاملات شرکت مي کنند نيز در اين مقررات لحاظ شده است./س
برچسب ها: شناسه ملی ، بورس ، سرمایه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار