شاماه امروز دوشنبه هشتم آبان ماه سال جاري در آسمان تاريک مي توانيم شاهد رصد ماه کامل باشيم.

فاطمه خراساني مسئول علمي مرکز علوم وستاره شناسي تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماه تنها قمر طبیعی سیارهٔ زمین مي باشد که در ميان ۱۷۳ قمر موجود در منظومه شمسي پنجمین قمر طبیعی بزرگ در منظومه خورشیدی محسوب مي شود و قطر آن یک‌چهارم کره زمین است.

وي افزود: در زمان ماه نو، ماه در فاصله میان زمین و خورشید قرار می‌گیرد که بخشی از آن نورانی شده و در جهت مخالف زمین قرار مي گيرد و هلال ماه به زماني گفته مي شود که بخشي از ماه روشن و ناظران زميني آن را به راحتي رصد کنند.

خراساني اظهار داشت: دورهٔ قمری همراه با دورزدن ماه در مدارش به دور زمین بر پایهٔ تغییر جایگاه نسبی زمین٬ ماه و خورشید تغییر می‌کند ب همين دليل گاهي 29 روز و گاهي 30 روز مي شود به طوري که انسان‌ها از قدیم برای گاهشماری از کره ماه و چرخش منظم آن استفاده مي کردند.

وي جاذبه ماه را علت به وجود آمدن جزر و مد آب‌های کره زمین دانست و تصريح کرد: گرانش کره سنگي ماه باعث ثابت ماندن محور گردش زمین به‌دور خود می‌شود که در صورت عدم وجود ماه، انحراف محوری زمین مرتبا تغییرکرده و این امر باعث آشفته شدن آب و هوا و فصل‌ها در زمين مي شود.

خراساني تاکيد: رصد ماه کامل توسط ناظران زميني يکي از صد هاي نجومي محسوب مي گردد زيرا هم با چشم غير مسلح مي توانند آن را رصد کنند و هم با استفاده از يک دوربين دوچشمي ساده مي توانند عوارض سطحي آن را مورد بررسي قرار دهند.

وي خاطر نشان کرد: امشب ساعت 23:30 بهترين زمان براي رصد ماه کامل در آسمان است./ع2

برچسب ها: رصد ، ماه ، نجوم ، سنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار