به گفته یک کارشناس تغذیه عدم تحرک کافی، تغذیه نامناسب و جنسیت افراد مهم ترین عوامل موثر در ایجاد پوکی استخوان می باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

  با شروع دوران  میانسالی روند پوکی استخوان نیز آغاز می گرددو ازاین دوران به بعد به ازای هر 10 سال، تراکم بافت استخوانی(دانسیته) به مقدار مشخصی کاهش پیدا می کند، به صورتی که در خانم ها بعد از دوران یائسگی به ازای هر 10  سال سه درصد از تراکم بافت استخوانی کاسته می گردد ولی در مردان این مقدار به ازای هر 10 سال کمتر از زنان می باشد که این روند کاهش  بعد از سن 60 سالگی در هر دو گروه به یک میزان خواهد بود.

با افزایش سن، درصد جذب مواد غذایی کاهش یافته و در کنار آن عدم تحرک، مسائل هورمونی و بیماریهای مختلف، باعث کاهش دریافت مواد غذایی می گردد که همین امر موجب افزایش  برداشت کلسیم و مواد دیگر از استخوان گشته و بافت استخوانی به مرور دچار مشکل می گردد

که در این حالت  تراکم بافت استخوانی از حد معمول پایین تر آمده و موجب ایجاد پوکی استخوان می گردد.

کاهش مینرالهای استخوانی که موجب افزایش شدت پوکی استخوان می گردد نیز وابسته به آیتم هایی همچون جنسیت، تغذیه نامناسب و عدم تحرک می باشد.

 به طور معمول موارد پوکی استخوان در زنان، به علت اختلالات هورمونی بخصوص بعد از دوران یائسگی به علت کاهش هورمون استروژن و پروژسترون  بسیار بیشتر از مردان مشاهده می شود.

داشتن تحرک و فعالیت در کاهش و پیشگیری از عارضه پوکی استخوان موثر است وافراد بی تحرک زودتر به پوکی استخوان دچار می شوند.

 کلسیم، فسفر و فلوراید سه مینرال اصلی تشکیل دهنده بلورهایی به نام هیدروکسی آپاتیت در زمینه ساخت و استحکام استخوانها محسوب می شوند بدن به طور طبیعی روزانه  به 400 تا 800 میلی گرم کلسیم نیاز دارد که این میزان در خانم ها در شرایط بارداری و شیردهی به 1200 میلی گرم نیز افزایش می یابد و این در حالیست که یک لیوان شیر بین 250 تا 300 میلی گرم کلسیم دارد و برای تامین کلسیم مورد نیاز  بدن حداقل باید سه لیوان شیر در روز نوشید.

 شیر، لبنیات، سبزیجات با رنگ سبز تیره همچون کلم بروکلی، ماهی های کیلکای پخته شده، بادام، سویا، لوبیا، خردل و شلغم را از جمله منابع غنی کلسیم است.

همچنین میزان نیاز بدن به فسفر نیز روزانه 200 تا 400 میلی گرم  می باشد که در برخی شرایط تا 800 میلی گرم نیز می رسد که می توان نیاز خود را به این میزان فسفر، از طریق ماهی، تخم مرغ، ماکیان  وانواع مغزها تامین کرد.

 عامل مهم دیگر را در افزایش استخوان سازی ویتامین D است ویتامین D موجب جذب و رسوب کلسیم گشته و تاثیر بسیار مهمی در استحکام استخوانها داردو همچنین نور خو رشید بهترین منبه تامین ویتامین dاست ./س


برچسب ها: کرمانشاه ، تحرک ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.