بازبيني دوباره در داده هاي تلسکوپ فضايي هابل در نزديکي ستاره Fomalhaut نشان مي دهد که اين ستاره ميزبان يک سياره بسيار عظيم است.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛‌ اين سياره که Fomalhaut B ناميده مي شود يک شيئ نادر است که بطور کامل توسط گرد و غبار پوشيده شده است. فم الحوت درخشانترين ستاره در صورت فلکي حوت جنوبي است و 25 سال نوري با زمين فاصله دارد.

در نوامبر سال 2008، اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ هابل و براي اولين بار به طور مستقيم در نور مرئي سياره اي بنام Fomalhaut B را گزارش کردند. جرم اين سياره بيشتر از 3 برابر مشتري نيست.

تصویری هنرمندانه از منظومه ستاره فم الحوت، برخی منجمین اعتقاد داشتند تلسکوپ هابل غبار زیاد اطراف ستاره جوان را بعنوان ستاره فرض کرده است.

در آن سال Fomalhaut B در داخل یک حلقه عظیم گرد و غبار در اطراف ستاره جوان در گردش بود. در حال حاضر یک تیم بین المللی از اخترشناسان بر روی موقعیت جدید سیاره Fomalhaut B در حال پژوهش اند.

زمانیکه پائول کالاس از دانشگاه کالیفرنیا بر روی کشف سیاره Fomalhaut B متمرکز شده بود، منجمان در حال بررسی مجدد نتایج این کشف با سایر تلسکوپ ها بودند.

مدت زیادی از کشف سیاره نگذشته بود که دانشمندی از دانشگاه پرینستون با استفاده از تلسکوپ اسپیتزر دوباره به سراغ سیاره ستاره فم الحوت رفت و متوجه نبود Fomalhaut B   شد. فرض این گروه بر این بود که تلسکوپ هابل تنها بازتاب گرد و غبار اطراف ستاره جوان را بعنوان سیاره معرفی کرده است. این گروه مجددا به تصویر سال 2008 از این سیاره سر زدند. آنها به بررسی و مقایسه چند تصویر جدید با تصویر قبل پرداختند.


تصویر فم الحوت و منظومه اش در نور مرئی که توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است.

بر طبق تحقیقات اخیر برای اولین بار وجود این سیاره تشخیص داده شده است . اما ماهیت مرموز این سیاره هنوز هم برای منجمان جای سوال باقی گذاشته است. باید منتظر نتایج تحقیقات بعدی بمانیم ...

برچسب ها: سیاره ، فراخورشیدی ، هابل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار