قائم مقام رئیس موسسه بروکینگز معتقد است در مناظره اخیر دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، رامنی تنها سعی داشت چهره ای پذیرفتنی از خود درمقام رئیس جمهور و فرمانده آتی نیروهای مسلح نشان دهد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ مارتین ایندیک در خصوص ارزیابی خود از مناظره سوم و پایانی اوباما و رامنی معتقد است با توجه به رقابت تنگاتنگ دو نامزد، همگان مناظره سوم با موضوع سیاست خارجی را میدانی مناسب می دانستند که در آن خطا دردیدگاه های کلان افراد نمایان می شود و قدرت داوری و شخصیت آنها بروز پیدا می کند: اما درعوض رامنی هیچ علاقه ای به ریسک کردن با ارائه نمایی از جهان در دوران ریاست جمهوری خود نشان نداد. تمام تلاش او این بود که صرفاً خود را فردی توانا در این مسئولیت نشان دهد.

به گفته ایندیک، تایید تلویحی سیاست خارجی اوباما توسط رامنی در مقابل حمله اوباما به برخی از سیاست های او در حوزه بین الملل را می توان به اطمینان خاطر رامنی از شرایط مساعد خود در این رقابت و هراس اوباما از رقابت پایاپای رقیب تعبیر کرد: رامنی معتقد است که شرایط او خوب است و هیچ اشتباهی نکرده است. باد موافق او می وزد و می تواند پیروز میدان باشد. اما حمله اوباما نشان از حالت تدافعی او دارد. اینکه می خواهد هر طور شده رامنی را متوقف کند.

به اعتقاد ایندیک آنچه از مناظره این دو می توان دریافت تبیین خط مشی خارجی آمریکا در دوران ریاست جمهوری هر یک از دو رقیب، وضعیت حال حاضر مبارزه و سنگین تر شدن کفه ترازو به نفع رامنی است. به زعم ایندیک در نهایت آنچه از مناظره پایانی دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برداشت می شود این است که : در کشوری که در موضوعات داخلی و اقتصادی به شدت دوقطبی شده است، تفاوت چندانی میان دو کاندیدا و حتی دو حزب در سیاست خارجی وجود ندارد.

قائم مقام موسسه بروکینگز بر این باور است که دو رقیب در کنار تلاش برای ارائه چهره ای خوشایند همه سعی داشتند نظر رای دهندگان را در حوزه هایی جلب کنند که یا در آن شکست ناپذیر می نمودند یا به رای آنها نیاز داشتند. برای نمونه اوباما بارها موضوع سفر خود به اسرائیل را پیش کشید، زیرا همیشه از او انتقاد می شد که در دوران حضورش در کاخ سفید هنوز از اسرائیل دیدن نکرده بود. از سوی دیگر وعده رامنی به ساخت کشتی های بیشتر به طور مشخص ایالت ویرجینیا را، یعنی جایی که صنایع کشتی سازی عظیمی دارد، هدف گرفته بوده :به همین دلیل هر دو رقیب تمایل زیادی به دوری جستن از موضوع سیاست خارجی و بازگشت به موضوعات داخلی داشتند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار