شهر سروستان نزدیک انتهای جنوب شرقی حوزهٔ نواحی مرکزی و مابین دو رشته کوه موازی زاگرس جنوبی واقع شده‌است. زمین‌های سروستان گلی است و در روی لایه‌های رسوبی سیلاب قرار گرفته‬ که اکثرا از انواع زمین‌های متغیر فشرده می‌باشد. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ شهرستان سروستان با جمعیتی معادل ‪۵۵‬ هزار نفر و مساحتی بالغ بر ‪ ۳۳۰۰‬کیلو متر مربع از جمله مناطق نفت خیز استان فارس است که در سال‌های اخیر موضوع بهره برداری از نفت این اقلیم جدیت بیشتر یافته طوری که برخی از صاحبنظران و کارشناسان از سروستان به عنوان عسلویه فارس یاد ‬‬ می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس 
اجرای طرح توسعه میدان نفتی بخش سروستان شیراز اسفند ماه دو سال قبل آغاز شد. حجم سرمایه گذاری اولیه برای بهره برداری ازمنابع نفتی سروستان دو هزار میلیارد ریال اعلام شده‌است، که موجب ایجاد اشتغال و درآمد در استان فارس می‌شود. میدان‌های نفتی سروستان و سعادت آباد با وسعت ‪ ۲۴۲‬کیلومتر مربع و با دارا بودن یک میلیارد و‪ ۴۰۲‬میلیون بشکه نفت درجای، در فهرست میدان‌های نفتی شرکت ملی نفت ایران در برنامه توسعه قرار گرفت
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ايران  گفت : پیش راه اندازی طرح توسعه میدان های سروستان و سعادت آباد آغاز شده که بر اساس برنامه تولید نفت اولیه این میدان ها 15 هزار بشکه در روز است و در نهایت به 25 هزار بشکه در روز می رسد.
تولید نفت خام در این دو میدان به وسیله 12 حلقه چاه شامل یک حلقه چاه برای تزریق پساب و آب های نمک زدایی، یک حلقه چاه برای تزریق گازهای همراه و 10 حلقه چاه تولیدی برنامه ریزی شده است.
مهدی فکور افزود : نفت تولیدی از میدان سروستان سعادت آباد به عنوان خوراک پالایشگاه شیراز به این پالایشگاه منتقل و با توجه به کیفیت بالای آن جایگزین بخشی از نفت گچساران می شود.
وی تصریح کرد: خط لوله انتقال نفت به طول 102 کیلومتر از محل میدان سعادت آباد تا پالایشگاه شیراز ساخته شده است
مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ايران همچنین از ساخت هیترهای شعله مستقیم در ميدان نفتي سروستان خبر داد و افزود : هيتر شعله مستقيم فرآيندي از مهمترين تجهيزات صنايع نفت از جمله پالايشگاه ها و صنايع پتروشيمي هستند كه براي اولين بار در كشور با همت و توان متخصصين صنعت نفت طراحي و ساخت شده و در ميدان نفتي سروستان به بهره برداري رسيده است.
وي افزود: ظرفيت اين كوره 5/10 مگا وات و وزن آن حدود 120 تن بوده و به قطر 40/5 متر و ارتفاع 53 متر از سطح زمين در مدت يك سال و نيم طراحي و ساخته شده است . كوره هاي فرآيندي از سه قسمت تابشي ، همرفتي و دود كش تشكيل مي شوند ./س

برچسب ها: میدان ، نفتی ، سروستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.