دانشمندان علوم سیاره با ارائه گزارشي در 44 امين نشست سالانه جامعه نجوم آمريکا اخبار تازه اي از علوم سياره اي دادند.

به گزارش خبرنگار دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران؛ بر طبق گزارش 15 اکتبر UCLA بيش از 85 درصد منظومه هاي فراخورشيدي اي که تاکنون کشف شده است، در مدتي حدود 200 روز زميني بدور ستاره مادر خود در چرخش اند. اين نتايج تاکيدي بر پروژه تلسکوپ فضايي کپلر است.

اين تيم نشان داد که در 85 درصد موارد ميل مداري سيارات فراخورشيدي کمتر از 3 درجه بود. اين به اين معناست که اگر بتوان از يک طرف به اين منظومه نگاه کرد ضخامت منظومه بين يک پارچه کرپ و کلوچه خواهد بود !!! منظومه هايي پخ و فشرده !


تصويري هنرمندانه از يک همسايه فراخورشيدي که 60 سال نوري از ما فاصله دارد. در اين تصوير شکل گيري سيارات منظومه نمايش داده شده است.

راهي جديد براي ايجاد ماه

آيا مي دانيد ماه چگونه بوجود آمد؟ سالهاست که بر سر اين موضوع و در بين دانشمندان مختلف علوم سياره اي اختلاف نظر وجود دارد. براي مدت 30 سال اين دانشمندان توافق کردند که جرمي به اندازه مريخ به زمين تازه متولد شده و با سطح مذاب، برخورد کرده و تکه اي از زمين جدا گشته و ماه را ايجاد کرده است. آيا به راستي اين برخورد ماه را بوجود آورده است؟

همانطور که در تصوير زير مي بينيد بر اساس شبيه سازي کامپيوتري يک برخورد با زمين اوليه و در حال تکامل صورت گرفته و حلقه اي از مواد از زمين جدا شده که بعدا سرد شده و به شکل ماه درآمده است.

شبيه سازي هاي Matija Cuk و سارا استوارت از دانشگاه هاروارد نشان مي دهد که چرخش فقط در حدود 2 تا 3 ساعت بوده است. و بعد از آن ماده جدا شده از زمين ماه را بوجود آورده است.

              

اطلاعات بيشتر بطور کامل در نسخه 17 علوم اکسپرس آمده است.


برچسب ها: منظومه ، فراخورشیدی ، ماه ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار