رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان گفت: امكان ساخت دكل حفاري خشكي در استان وجود دارد، اگر چه بارها اين اعلام آمادگي صورت گرفته اما هنوز نتيجه‌اي براي سازندگان خوزستاني نداشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،علي كراني در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهاركرد: ساخت 14 دستگاه دكل حفاري به جهاد دانشگاهي تهران واگذار شده است.

وي افزود: اخيرا از طريق انجمن سازندگان خوزستان به وزارت نفت پيشنهاد شده است كه ساخت حداقل 2 تا 4 دستگاه دكل حفاري به سازندگان خوزستاني واگذار شود تا از اين طريق توانمندي‌هاي استان در زمينه ساخت دكل اثبات شود زيرا سازندگان خوزستاني از نظر توانمندي، كيفيت و سرعت عمل در پروژه‌ها و ساخت تجهيزات حرفي براي گفتن دارند.

كراني تصريح‌كرد: با وجود تلاش‌ها و پيگيري‌هاي فراوان در ساخت تجهيزات و دكل، هنوز چيزي به جز صحبت و شعار نصيب سازندگان خوزستان نشده است.

رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان عنوان‌كرد: بهانه برخي مسئولان براي عدم واگذاري پروژه‌ها و ساخت تجهيزات به استان، نبود پشتوانه‌ علمي و دانشگاهي بوده است كه خوشبختانه اين بهانه در حال حاضر رفع شده است.

وي ادامه‌داد: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌هاي همكاري ميان انجمن سازندگان نفت و گاز خوزستان، دانشگاه شهيد چمران و جهاددانشگاهي خوزستان منعقد شده است؛ اين موضوع نشان مي‌دهد كه سازندگان خوزستاني همراه با پشتوانه‌هاي علمي و دانشگاهي فعاليت مي‌كنند.

كراني افزود: دانشگاهيان استان نيز علاقه دارند كه دكل‌هاي حفاري در استان بومي‌سازي شود. ارزش اعتباري هر دكل حفاري 15 تا 18 ميليون دلار است كه واگذاري و ساخت آن در استان مي‌تواند اشتغال خوبي را فراهم كند.

رييس انجمن سازندگان تجهيزات نفت، گاز و پتروشيمي خوزستان بيان‌كرد: دكل‌هاي حفاري براي صنعت نفت تجهيزاتي حياتي هستند و بدون وجود دكل امكان استخراج نفت وجود ندارد. وجود سوخت‌هاي فسيلي در استان و بسياري ديگر از زيرساخت‌ها، هوا و محيط زيست را تحت تاثير قرار داده است و انتظار ما اين است كه بخشي از پروژه‌ها و به تبع اشتغال‌زايي اين صنعت نصيب سازندگان استان شود.

وي گفت: انجمن حتي به وزارت نفت پيشنهاد داده است كه در صورت نبود امكان واگذاري ساخت دكل، حداقل امكان اجراي پروژه‌هاي تعميرات دكل‌ها را به سازندگان استان واگذار كنند. خوشبختانه مديريت حفاري به خوبي به توانايي سازندگان استان نسبت به ساخت دكل واقف است.

كراني اظهاركرد: عمده دكل‌هاي موجود در كشور كانادايي و آمريكايي هستند اما اخيرا به دليل وجود مشكلاتي در خريد كالا، دكل‌هايي از كشور چين خريداري شده كه اين دكل‌ها به مراتب كارايي ضعيف‌تري نسبت به دكل‌هاي كانادايي و آمريكايي دارند.

وي با اشاره به كيفيت دكل‌هاي چيني، بر ضرورت ساخت دكل حفاري در كشور تاكيد و خاطرنشان‌كرد: در حال حاضر 60 تا 70 درصد تجهيزات دكل خشكي در استان قابل ساخت و در كشور حداقل 70 دكل خشكي نياز است كه اميدواريم در ساخت اين دكل‌ها از توان متخصصان خوزستاني استفاده شود./س


برچسب ها: ساخت ، دکل ، حفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.