مهمترين دوران تاريخ علم نجوم در جهان مربوط به دوران بابليان به دليل رصدها، پيش بيني هاي دقيق و نوشتن تقويم شمسي دقيق است.

فاطمه عباسی، كارشناس مركز نجوم آوا استار در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي روز باشگاه خبرنگاران گفت: آشنایی با تاریخ علم نجوم موجب مي شود تا ما انسانها متوجه شويم كه اکتشافات بشر نه تنها تصادفی نيست بلكه تمامي پيشرفت ها داراي نظم و قانون مشخصي هستند و آشنايي با تاريخ علم باعث روشن تر شدن راه آينده جهت دستيابي به فناوري هاي نوين مي شود.

وي علم نجوم را از قدیمی‌ترین علوم بشری دانست و افزود:در دوران باستان از آسمان و ستارگان برای توجیه وقایع زمینی استفاده مي كردند و مردم آن دوران معتقد بودند كه اجرام آسمانی با وقايع زميني ، سعد و نحس بودن ایّام و طالع ارتباط مستقيم دارند و به همين دليل است كه افراد آن دوران رصدگرانی توانمند محسوب مي شدند.

عباسي اظهار داشت:تقويم شمسي حدود 15 قرن قبل از میلاد مسیح (ع) توسط بابلی ها با استفاده از کبیسه گیری از تقويم قمري براي استفاده در اموري همچون كشاورزي به وجود آمد كه در آن پیش‌بینی‌های دقیقی ازگرفت‌ها ، مقابله‌ها و مقارنه‌ها وجود داشت و همين دوران به علت رصدهای دقیق و پیش بینی‌های مبتنی براین رصدها جز مهمترين دوران تاريخ نجوم به شمار  مي آيد.

صورت هندسی مشخصه‌ متفاوت نجوم دوره ‌یونانی

وي عنوان كرد: دایرةالبروج 360 درجه‌ای از تقسيم مسیرحرکت خورشید به دوازده قسمت مساوی تشكيل شده كه بابلیان باستان اولین کسانی بودند كه اين تقسيم بندي را انجام داده اند و برای هر قسمت یک صورت فلکی درنظرگرفتند.

عباسي تاكيد كرد: این دایرةالبروج كه برج هايي با نام حَمَل،ثور،جوزا،سرطان،اسد،سنبله،میزان،عقرب،قوس،جَدی،دَلو و حوت را دارد از طريق بابلیان به یونان وسپس به ایران وارد شد.

وي تصريح كرد:مشخصه‌ متفاوت نجوم دوره‌ یونانی،صورت هندسی بود به طوري كه افلاطون عقيده داشت کامل‌ترین شکل هندسی دایره مي باشدو ستارگان نيز با سرعتی یکنواخت و در مسیری کامل و منظم در حرکت هستند و همه حركت هاي اجرام آسماني بايد دايره اي باشد كه همين امر موجب شد اخترشناسان نحوه حركت اجرام آسماني را مورد بررسي و تحليل قرار دهند.

عباسي تاكيد كرد: براي اثبات این نظریه منجمان  دو هزار سال تلاش كردند و مهمترين مشکل آنها یکسان نبودن روندحرکت اجرام آسمانی مانند خورشید بود ؛ آنها كشف كردند كه همیشه خورشيد با سرعت یکسان در آسمان حرکت نمی‌کند بلكه شش ماه اول سال را كند تر از شش ماه دوم سپري مي كند و دایره نمی‌تواند این حرکت تند و کند را داشته باشد پس دريافتند كه بعضي از اجرام در كهكشان در مداري دايره اي شكل و برخي ديگر در مدار بيضي شكل در حال حركت هستند./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار