دوستدار ميراث فرهنگي روستای تاریخی دشت بزرگ گفت: درهاي مربوط به دوره قاجاريه و صفويه در دشت ‌بزرگ از بين رفتند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان هرمز سهيلي  اظهار كرد: دشت بزرگ در حقيقت به لحاظ ساختار، معماري ساختمان‌ها، حمام‌ها و آسياب‌ها مقياس كوچكي از شوشتر است.

وي افزود: در دشت‌ بزرگ و شوشتر در‌هاي قديمي وجود دارد كه به گفته کهنسالان دشت‌بزرگ قدمت اين درها به دوران صفويه و قاجاريه برمي‌گردند. جنس چوب اين درها از چوب درخت كنار است و در دوران قاجاريه و صفويه مردم با توجه به وسع مالي كه داشتند به ساخت اين درها مي‌پرداختند.

اين دوستدار ميراث فرهنگي بیان كرد: اين درهاي قديمي از قطعات مختلفي همچون دلوند، پاشنه، لت، گل ميخ و كوبه ساخته شده‌اند كه عمده‌ترين و مهمترين بخش آنها گل ميخ و كوبه است. طراحي این گل ميخ‌ها در واقع پيام تاريخي آنها را انتقال مي‌دهد و ساختار گل ميخ‌ها نشان مي‌دهد كه اين درها مربوط به چه دوراني بوده‌اند.

وی افزود: کوبه‌های این در‌ها دارای صداهای متفاوتی بود. خانم‌ها از کوبه‌ای که صدای زیرتری داشت استفاده می‌کردند و اقایان کوبه دیگری را مورد استفاده قرار می‌دادند.

سهیلی گفت: متاسفانه از اين گونه‌ درها ديگر در شوشتر اثری نيست و آخرين دري كه در دشت‌بزرگ بود نیز به وسيله صاحبان آن خانه‌ها تخريب شدند.

او یادآوری کرد: اين درها آثاري از بافت قديمي دشت بزرگ بودند. البته ما صحبت‌هاي زيادي درباره نگه‌داري يكي از خانه‌هاي قديمي دشت بزرگ داشتيم و خواستار حفاظت يكي از خانه‌هایي شديم كه همه شاخص‌هاي تاريخي را در خود دارد اما متاسفانه اين كار صورت نگرفته است.

وي ادامه داد: ما در حال حاضر آن قدر امكانات نداريم تا از افرادي كه اين چنين آثار را از بين مي‌برند جلوگیری کنیم؛ هر چند كه بسيار نگران اين گونه آثار هستيم زيرا مناطق بکر و مستعدی همچون دشت‌بزرگ حرف‌هاي زیادی براي گفتن دارد.

دوستدار میراث فرهنگی دشت بزرگ خاطرنشان كرد: يك در ديگر نیز وجود دارد كه متاسفانه به وسيله صاحب آن خانه با سنگ مسدود شده است./س

برچسب ها: درهای ، دشت بزرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.