ستاره چشم گاو كه يك غول سرخ ميباشد كه با چشم غير مسلح در آسمان قابل رويت است در فاصله 65 سال نوري از زمين جاي گرفته است.

فاطمه خراساني، مسئول علمي مرکز علوم و ستاره شناسي تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش هاي باشگاه خبرنگاران گفت: ستاره ها یک گوی بسیار داغ تشکيل شده از پلاسما هستند  که نیروی گرانش آنها در یک مکان متمرکز شده اند و بعضی از آنها در گروه پدیده‌های آسمانی قرار مي گيرند مانند ستاره الدبران كه در ثور فلكي ثور جاي گرفته است.

وي افزود: ستارۀ الدبران یک غول سرخ است که حدود 65 سال نوری از ما فاصله دارد و در قسمت چشم صورت فلكي ثور يا گاو قرار گرفته كه به ستاره چشم گاو نيز معروف شده است و با قدر ظاهری 0/87 این ستاره درخشان ترین ستاره این صورت فلکی محسوب مي شود.

خراساني اظهار داشت:الدبران كه معناي اسم آن به دليل دنبال كردن خوشۀ پروین یا خوشۀ ستاره ای هفت خواهر دنبال كننده است یکی از درخشان ترین ستاره ها در آسمان شامگاهي ميباشد كه با چشم غيرمسلح قابل رويت است.

وي عنوان كرد: این ستاره  رنگي نارنجی دارد كه به آن غول نارنجي نيز مي گويند و در حال حاضر تمام سوخت هیدروژن خود در هسته اش را به پایان رسانده و همجوشی هیدروژن نيز در آن تمام شده است و براي همجوشی هلیوم هنوز به اندازۀ کافی داغ نیست به طوري كه دمای هسته ستاره بر اثر فشار گرانشی خیلی افزایش یافته و ستاره تا قطر 44/2 برابر قطر خورشید تقریباً 61میلیون کیلومتر منبسط شده است.

خراساني ياد آور شد: فاصلۀ ستاره الدبران از زمين 56/1 سال نوری  ميباشد و داراي درخشندگي اي 425 برابر بيشتر از درخشندگی خورشید است و قدر اين ستارۀ متغیر حدود  0/2 تغییر  می کند./ح

برچسب ها: چشم گاو ، ستاره ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار