ابعاد نقض حقوق بشر در مورد بوميان کانادا شب گذشته با حضور تلي نلسون رئيس اسبق بوميان کانادا بررسي شد.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران، کشور کانادا با 10 ميليون کيلومتر مربع دومين کشور از نظر وسعت و با 32 ميليون نفر جمعيت در جايگاه سي و ششمين کشور دنيا قرار دارد.

کشور کانادا يک همسايه به نام آمريکا دارد که افزون بر اين امر که 90 درصد جمعيت  کانادا در فاصله 200 کيلومتري با مرز کشور آمريکا ساکن هستند و فرماندار کل که رياست کانادا را بر عهده دارد دست نشانده اليزابت دوم ملکه انگليس است.

شعار خدا ملکه را نگه دارد هنوز سرود ملي کانادا و در اين ميان جايي براي ساکنان اصلي کانادا وجود ندارد ربايش، شکنجه و آزار سرنوشتي است که در انتظار بسياري از بوميان آمريکا قرار دارد و بنا به گزارش رسمي سازمان ملل بخت يک جوان بومي به مراتب بيشتر از فارغ التحصيل شدن وي است.

ريشه‌هاي تبعيد بر ضد بوميان آمريکايي ناشي از چيست کشورهاي آمريکايي چرا چشم خود را بر نقض حقوق بشر در کانادا بسته‌اند اين محور گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بود که با حضور تلي نلسون رهبر بوميان آمريکا ابعاد نقض حقوق بشر در کانادا بررسي شد.

متن زير حاصل گفتگوي شب گذشته است:

*چرا سفر شما به ايران جنجال ساز شد و در رسانه‌هاي کانادايي مورد بحث و بررسي قرار گرفت؟

بايد بگويم مقالات بسيار زيادي بر عليه جمهوري اسلامي ايران نوشته شده است و گفته مي‌شد که اگر به ايران سفر کنيم با موارد متعدد نقض حقوق بشر روبرو خواهيم شد و برخورد بدي را خواهيم ديد اما وقتي وارد ايران شديم کاملا شفاف بود که گفته‌هاي رسانه‌هاي آمريکايي کذب است و اين تفاوت را احساس کرديم.

بوميان در کشور کانادا به شدت تحت فشار هستند بنابراين ما مي‌خواهيم بگوييم که به دنبال يک سياست مستقل خاص هستيم و اکنون به عنوان يک بيگانه (اجنبي) در کشور خود مورد تبعيض قرار مي‌گيريم لذا هويت واقعي خود را از دست داده‌ايم و از نظر سوابق نقض حقوق بشر در کانادا به خوبي اعلام نشده است براي مثال حقوق 600 زن در کشور کانادا ربوده شده‌اند و نرخ بيکاري چيزي حدود 60 تا 95 درصد است در ايران با توجه به تحريم‌هاي اقتصادي برعليه ايران اعمال شده است وضعيت اين گونه نيست.

*شمار بوميان آمريکا چقدر است؟

جامعه‌اي که من در آن زندگي مي‌کنم جمعيت کوچکي  است که 2500 نفر در آن ساکن هستند البته از ملت‌هاي ديگر نيز در آنجا ساکن‌اند و کانادا با جمعيتي بالغ بر 32 ميليون نفر يکي از بزرگترين  کشورهاي جهان است اما بوميان کشور کانادا تنها يک چهارم جمعيت اين سرزمين هستند.

در حال حاضر حدودا 2.5 ميليون بشکه نفت از کانادا براي ايالت متحده آمريکا استخراج مي‌شود اما پولي که از نفت به دست مي‌آيد به بوميان تعلق نمي‌گيرد و اکثر اين منابع به نفع ايالت متحده آمريکا صادر مي‌شود در حالي که به گفته ميت رامني کانديداي رياست جمهوري آمريکا اين هزينه بايد به بوميان کانادا تخصيص داده شود چرا که مقدار نفت ارزشي معادل يک چهاردهم ميليارد دلار ذخيره ارزي در کانادا که با احتساب 100 دلار از هر بشکه حدود 56 تريليارد درآمد ارزي خواهد بود اما در واقع هيچ پولي به ساکنان کانادا داده نمي‌شود و بر اين مبنا ما سعي کرديم اطلاع رساني کنيم و وضعيت خود را به سفارت خانه‌هاي کشورهاي فرانسه، ايتاليا، بريتانيا، ايران و حتي سفارت آمريکا در ميان گذاشتيم اما تنها کشوري که پاسخگوي ما بود جمهوري اسلامي ايران بود.

*آيا در جامعه بوميان کانادا آموزش و تحصيل انجام مي‌شود و کتاب و تدريس مجزايي وجود دارد؟

وقتي در موارد نقض حقوق بشر صحبت مي‌شود به ما گفته مي‌شود که مردم به شدت تحت فشار هستند اما اکنون که ما در ايران هستيم بايد بگويم شگفت زده شديم براي اينکه 70 درصد دانشجويان از جمله دختر و پسر در حال تحصيل ديديم و اين در حالي است که جمعيت زنان بومي در آمريکا بسيار کم است و بسياري از زنان از آموزش کامل محروم هستند ولي وضعيت آموزش و پرورش زنان در ايران بسيار عالي است و ما از مسئولان ايراني خواستيم تا در اين زمينه به ما کمک کنند و آنان با آغوش باز از اين امر استقبال کردند همانطوري که قبلا نيز ما براي عضويت در سازمان اپک درخواست داده بوديم و با حمايت کشور جمهوري اسلامي ايران روبرو شديم بنابراين خدمت شما بايد بگويم که تصميم داريم حقوق مالکيت خود را اثبات کنيم و در مجامع جهاني مورد حمايت قرار گيريم.

*يکي از موضوعات کانادا شن‌هاي نفتي که از آن نفت توليد مي‌شود و براي ما بگوييد آمريکا رابطه شما با بوميان آمريکا با شرکت‌هاي توليد کننده نفت چگونه است؟

اين مانند يک وضعيتي است پيش از آغاز به کار اپک است چرا که در کانادا افراد مالک مناطق نفتي هستند اما در واقع بايد گفت به بوميان منطقه پولي پرداخت نمي‌شود و براي مثال هر بشکه 78 دلار قيمت داشت تنها 10 سنت به جمعيت بومي کانادا اختصاص داده مي‌شد و وضعيت بوميان در آمريکا مانند وضعيت کارگران در کشورهاي آفريقايي بود چرا که بوميان کانادايي کارگراني بي اجر و مزد تلقي مي‌شدند و با توجه به اينکه ارزش نفت بالا رفته است بايد بگويم ما نبايد ماليات پرداخت کنيم و از لحاظ منابع اقتصادي بايد تامين شويم.

*آيا تا به حال با دولت آمريکا مذاکره  کرده‌ايم با توجه به ا ينکه دولت آمريکا داعيه حمايت از حقوق بشر را دارد؟

کشور کانادا داراي سابقه طولاني در مذاکره با کشور آمريکا را دارد و قوانيني که در 1876 گذاشته شد و در کل بايد بگوييم دولت کانادا مدعي است که سرزمين براي آنها و به ما مربوط نمي‌شود و وقتي مردم به بخش‌هاي دولتي مراجعه مي‌کنند رد مي‌شوند و براي مثال بايد بگويم يکي از موارد رئيس اسبق ملي کانادا که گزارشي درباره نقض حقوق بشر در سازمان ملل ارائه داده بود؛ در زماني که دولت کانادا متوجه اين امر شد با تحت فشار شديدي قرار گرفت و اين امري است که به کرار تکرار مي‌شود و کليه مزايا و منابع تنها براي دولت کانادا محسوب مي‌شود لذا براي بوميان حقي در اين موضوع قائل نشده‌ است.

*بازگشت شما چه پيامد منفي را مي‌تواند دارا باشد؟

يکي از موارد ممکن که مطرح شود آن است که من در ايزوله (قرنطينه) شوم بنابراين سعي مي‌کنم که جمعيت بوميان آمريکا را تا حدي رهبري و سازمان‌دهي کنم و نکته‌اي که بايد به آن اشاره کنم آن است که اقتصاد کانادا توسط آمريکا کنترل مي‌شود و مرکز کنترل اقتصاد کانادا در شهر نيويورک است و با توجه به آنکه دو ميليارد دلار مزاياي تجاري دارد که 88 درصد اين سرمايه گذاري در اين هزينه براي آمريکا و کانادا زير نظر و تمرکز دولت آمريکا اداره مي‌شود.

سوابق حقوق بشري در کانادا به درستي اطلاع رساني نمي‌شود و عمدتا نفت کاناداست که به راحتي به آمريکا وارد مي‌شود و آمريکا از مزاياي آن استفاده مي‌کند.

*دولت کانادا بوميان را دچار تحريم قرار داده است اين تحريم‌ها شامل چه مواردي مي‌شود؟

خيلي از افراد بوميان کانادايي در حال حاضر رنج مي‌برند به خاطر بيکاري تحميلي که دولت در طي اين سال‌ها به آنها وارد کرده است باعث شده است که خيلي از اين مردم خانه‌هاي خود را از دست بدهند چرا که قادر به پرداخت وام‌هاي رهني که گرفته‌اند نيستند و برخي از آنان حتي نمي‌توانند وام رهني بگيرند بنابراين براي مهاجرت به آمريکا مي‌روند تا بتوانند چاره‌اي براي وضعيت اقتصادي‌شان پيدا کنند اما در نهايت ما اميدواريم از 30 ميلياردي از نهادهاي مختلف استخراج مي‌شود در آينده بتواند مسائل‌شان حل شود و حمايتي جهاني را از بوميان به دست آورد.

*امروزه که آمريکا شريان‌هاي اقتصادي کانادا را در دست گرفته است تا چه حد اميدوار هستيد که در مجامع جهاني حقوق بشر مانند سازمان عفو بين المللي و از اين دست وضعيت مردم خود را بيان کنيد؟

کاملا مشخص است که سازمان ملل بي غرض نيست و خيلي مشکل است که حقوق مردم بومي کانادامطرح شود بنابر اعلاميه‌هايي که سازمان ملل در مورد مردم بومي آمريکا وضع کرده است کوشش مي‌کنيم که استاندارد حقوق بشر در آنجا رعايت شود و ما معتقديم که تحريم‌هاي اقتصادي که عليه ما اعمال مي‌شود يک کشتار دسته جمعي است و بايد مورد اصلاح قرار بگيرد و اين نکته مهم  است که رهبر معظم انقلاب نيز در تلاش است تا تحريم‌ها را از ايران بردارد و همانطور که گفتيم 95 درصد جمعيت کانادا را  تشکيل مي‌دهيم اما چهار يا 5 درصد باقي جمعيت به ما فشار مي‌آورند.

*بنابه گزارش سازمان ملل متحد شانس هر جوان بومي براي زندان رفتن به مراتب بيشتر از فارغ التحصيل شدن در دبيرستان است اين موضوع را چگونه توجيه مي‌کنيد؟

بله ممکن است و تعداد افرادي که از دانشگاه فارغ التحصيل مي‌شوند بسيار پايين است بنابراين در سازمان‌ها و نهادهاي غير دولتي عمدتا در تلاش هستند تا بوميان نيز بتوانند در دانشگاه و مراکز آموزشي تحصيل کنند ولي بايد بگويم که بوميان آمريکا با موارد متعددي نقض حقوق بشر مواجه هستند و به حدي که براي مثال يک خانم در کانادا کشته شد و جراحت بزرگي در صورتش ايجاد شده بود اما دولت کانادا اين واقعه را انکار کرد و ما در کانادا با زنان زيادي که گم گشته‌اند روبرو هستيم و شکايتي که به دولت داده‌ايم آن است که دولت کانادا در قبال نقض حقوق بوميان اين منطقه مسئول است.

*بوميان منطقه خشونت طلب نيستند و به دنبال پيگيري مسائل خود از طريق مجامع قانوني هستند اين امر را چگونه دنبال کرده‌ايد؟

درست است که افراد بومي افرادي خشونت‌طلب نيستند اما نرخ خودکشي در کانادا بسيار برجسته و بالاست و اين موضوع که ناشي از تحريم‌هاي اقتصادي و منافع موسسات بومي اين گونه تلقي مي‌شود چرا که دولت بوميان را بيگانه مي‌داند و وظيفه‌ اي در قبال رسيدگي به آنان ندارد و اين حرف که ده ميليارد بودجه صرف بوميان مي‌کند صحت ندارد.

*آيا شما رسانه‌اي داريد که ديدگاه‌هاي خود را در آن ارائه کنيد چرا که اخبار بوميان در رسانه‌هاي آمريکايي سانسور مي‌شود و به طور کلي شما براي انتقال پيام‌هاي خود به افکار بين المللي چگونه عمل مي‌کنيد؟

در حقيقت داستان‌هايي مستند و فيلم‌هاي مستند را در برخي شبکه‌ها داريم اما بايد بگوييم که شبکه‌هايي چون يوتيوب نيز استفاه مي‌کنيم اما فکر مي‌کنيم از طريق ملت جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد مي‌توانيم صداي خود را به مجامع بين المللي برسانيم.

*انتظار شما از مجامع جهاني چيست تا  بتوانيد از حقوق بوميان دفاع کنيد؟

ما اينجا هستيم تا صداي خود را به جهانيان ابلاغ کنيم تا جهانيان ما را درک کنند؛ در کانادا حدود سه هزار نفر بومي هستند و جاهايي که ما نياز داريم در برابر آمريکا مي‌ايستيم و مالک منابع سرزمين خود هستيم و ما هم رنج مي‌بريم لذا بسيار تحت فشاريم بنابراين بايد با هم کار کنيم تا بتوانيم آينده بهتري داشته باشيم و در اينجا از کشور ايران نيز براي حمايت‌هايش تشکر مي‌کنيم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بومیان ، کانادا ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار