با عرضه به موقع مسکن به متقاضیان بازار سوداگری و سفته بازی از بازار مسکن رخت بربسته است به طوری که با ساخت 2.5 میلیون واحد مسکونی سالانه کسری 650 هزار واحد مسکونی جبران می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سید علی لطفی زاده معاون برنامه ریزی راه و شهرسازی با بیان این مطلب گفت: موضوع مسکن مهر با وفاق همه مجموعه های دولتی و ارکان نظام با تاکیدات مقام معظم رهبری در حال انجام است و بالغ بر 2.5 میلیون واحد مسکونی شهری را در دستور کار داریم تا برای مردم کشورمان آماده کنیم.
وی تصریح کرد: از این 2.5 میلیون واحد مسکونی حدود 95 هزار واحد مسکونی در شهر پرند طراحی شده و اقدامات اساسی ساخت و ساز در شهر جدید پرند از نیمه دوم سال 88 شروع کردیم امروز بسیاری از این واحدها به مرحله عملیاتی ساخت نزدیک شده به طوری که 10 هزار واحد به صورت رسمی افتتاح شد.
*** نزدیک 9 هزار واحد مسکونی افتتاح شد
لطفی زاده اظهار داشت: در روش ساخت مسکن مهر تنوع وجود دارد برخی از واحدها را تعاونی مسکن براساس قانون می سازند و بخشی را انبوه سازان در قالب تفاهم نامه می سازند امروز نزدیک 9 هزار واحد مسکونی توسط انبوه سازان و هزار واحد بوسیله تعاونی ها به بهره برداری رسید.
معاون برنامه ریزی راه و شهرسازی ادامه داد: از سال های گذشته دغدغه مسکن و خانه دار شدن  مردم به واحد مسکونی سخت مورد توجه بوده و طبق قانون اساسی دولت مکلف شدمشکل مسکن مردم را برطرف کند و در سنوات گذشته طرح های مختلفی در دولت اجرا شد  و خوشبختانه اتفاقات مهمی در سایه توکل برخدا در عرصه مسکن شکل گرفت.
*** شکل گیری 900 هزار واحد مسکونی برای کسری 650 هزار واحد
وی اضافه کرد: از اوایل دولت نهم برنامه ریزی  و بستر سازی کافی در این زمینه فراهم، و زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن تهیه شد و یقینا در جهت زمینه سازی مردم کشور به واحد مسکونی با این حجم ساخت و ساز پوشش داده شد براساس آمار سرشماری سال 85 در کشور تعداد واحد مسکونی نسبت به تعداد خانوار که در شهرها کم داشتیم 900 هزار واحد یا خانوار بود که برای آنها در شهرها واحد مسکونی وجود نداشت و از سال 86 هر سال 600 هزار یا جدید تشکیل شد افزون بر 900 هزار کسری 650 هزار خانوار نیاز شده است.
لطفی زاده تصریح کرد: 2.5 میلیون واحد مسکونی الان در حال ساخت پاسخگوی سالانه 650 هزار واحد مسکونی جدید کسری واحدهای مسکونی را جبران می کند که این 2.5 میلیون واحد در قالب مسکن مهر علاوه بر واحدهایی که مردم خودشان می سازند در کشور ساخته می شود.
**** کنترل بازار سوداگری با عرضه به موقع
وی تاکید کرد: با عرضه مسکن به تعداد کافی بازار مسکن به کنترل درآمده و سوداگری و سفته بازاری از بازار دور شده است خوشبختانه نسبت به روزهای گذشته بازار ثبات خوبی برای خود گرفته است. در طول تاریخ کشور پروژه با این عظمت اجرا شده این ارزش 70 هزار میلیارد تومانی در یک بازده زمانی 3 تا 4 سال است و وزارت مسکن و شهرسازی سابق با وزارت راه و شهرسازی فعلی این طرح بزرگ و ملی را اجرا می کنند. در گذشته تجربه ای وجود نداشت در هر مرحله از کار مسایل و مشکلاتی وجود داشت با تلاش مسئولان از زمان دولت نهم تمام چالش ها برطرف شده و زمینه برای تامین زمین فراهم شده است.
معاون برنامه ریزی راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز دغدغه ساخت و ساز را پشت سرگذاشتیم در کشور مصالح مورد نیاز با سرمایه گذاری ارزشمند در بخش صنعت برای تهیه فولاد و سیمان تامین شده است چند سال قبل از آن برای تامین مصالح ساختمانی مشکل وجود داشت و امروز در مرحله واگذار مسکن مهر در کشور هستیم.
وی اظهار داشت: باید دو کار مهم صورت گیرد یکی در بخش تاسیسات زیربنایی و فاضلاب و تامین فضای خدماتی و دوم متقاضیان به ترتیب شرایط ساماندهی شوند و دستگاههای خدمات رسان در صحنه حاضر شوند و امیدورایم با تلاش آنها واحدها را به موقع تحویل مردم دهیم.
**** ثبت نام در دفاتر پستی
 لطفی زاده تاکید کرد: در بخش متقاضیان فراز و نشیب هایی داشتیم و مدل های مختلفی را طراحی و سپری کردیم در سال 88 وزارت تعاون ثبت نام مسکن را انجام می داد اکنون به عهده وزارت مسکن گذاشته شده است و مردم به جای مراجعه به تعاون به مسکن و اداره کل راه و شهرسازی و یا فرم ثبت نام را از دفاتر پستی و یا پیشخوان مراحل ثبت نام را انجام دهند.
در ادامه محمدهادی رستمیان مدیر عمران شرکت شهرهای جدید با بیان این مطلب گفت: وزارت راه و شهرسازی طرح بزرگ و ملی را به همکاری جمعی از سازمان ها و ارگان ها مختلف انجام می دهد که تجلی ارداه خاص و خدمت راستین نظام به مردم را نشان می دهد.
**** انعقاد420 هزار واحد مسکونی
وی ادامه داد: در کل کشور 18 شهر جدید وجود دارد و آمار تجمعی ساختمان ها و واحدها 420 هزار واحد است که مراحل طراحی و انعقاد قرار داد با پیمانکاران و شروع عملیات ساخت در دست اقدام دارد.
رستمیان اظهار داشت: شهر پرند 95 هزار و 300، پردیس81 هزار، هشتگرد 55 هزار و 100 گل بها 41 هزار و 200، بینالود 4 هزار، بهارستان 12 هزار و سهند تبریز 6 هزار و 35، شیرین شهر خوزستان 6 هزار و 500 و مهاجران در استان مرکزی 2 هزار و 100 واحد مسکونی، که در مجموع 420 هزار واحد در کشور است که 300 هزار واحد مسکونی تا پایان سال  به مرحله بهره برداری می رسد.
وی یادآور شد: کیفیت پروژه ها و مراحل طراحی با وجود مشاوران ساخت و نیز نظارت سازمان ها بر ساخت و ساز به خوبی صورت می گیرد.
لطفی زاده در ادامه افزود: مهمترین دستاورد مسکن مهر اتحاد همه دستگاه ها و سازمان ها بود تا جایی که تصمیم گرفته شد با کمک کردن به یکدیگر از اختلافات کاسته و به نقاط قوت بیشتر پرداخته شده در حوزه دولت حمایت های قانونی بسیار ارزشمندی صورت گرفت با انجام کارهای غنی و بسیار با ارزش موانع و چالش ها کنار گذاشته شده و ساخت وساز ها به صورت انبوه شگل گرفت. به طوری که در گذشته ساخت مسکن در کشور کمتر از دو درصد بود در حالی که امروز حدود 30 درصد به صورت صنعتی ساخته می شود.
**** ارائه خدمات به 1360 شهر توسط نظام بانکی
وی اظهار داشت: همکاری بسیار خوب نظام بانکی در ارائه خدمات به 1360 شهر در کشور سبب شد 340 هزار پروژه در کشور ساخته شود.
معاون برنامه ریزی راه و شهرسازی تصریح کرد: در عرصه واگذاری مسکن با چالش هایی مواجه هستیم و امیدواریم این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود و این مرحله از کار نیازمند همراهی مردم است تا بتوانیم تعداد 2.5 میلیون واحد مسکونی را مخاطبان عرضه کنیم.
وی اضافه کرد: برای ارائه مسکن باید پروانه ساخت، آب و برق و فاضلاب و دفترچه اقساط داده شود تا مسکن در اختیار متقاضی قرار گیرد باید همه مردم و مسئولان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند چرا که متقاضی ما مردمی هستند که براساس قانون خانه ندارند و با یک کسری مواجه هستند باید توجه شود.
لطفی زاده تاکید کرد: چالش اصل این است که تنظیم و هماهنگ کردن همه سازمان ها نیاز به زمان دارد تا بتوانیم مشکلات را برطرف سازیم و ایجاد این هماهنگی ها چالش هایی دارد از مردم عذر خواهی می کنم سعی می کنیم موانع را از سر راه برداریم.
وی اظهار داشت: برای ایجاد فضاهای جانبی، فضای آموزشی، واحدهای درمانی، مساجد، واحدهای حمل و نقل برای سرویس دهی مناسب و واحدهای تجاری برای خدمات بیشتر همکاری هایی را با سازمانهای مرتبط انجام دادیم و به زودی تمام این خدمات رفاهی در اختیار واحدهای مسکونی جدید قرار می گیرد. و برنامه ریزی کردیم تا پایان سالجاری مترو شهر پرند نیز راه اندازی شود.
 معاون برنامه ریزی راه وشهرسازی در خصوص قیمت واحد های مسکونی اشاره کرد و گفت: استانداردسازی برخی از واحدها در قالب تفاهم نامه و قرارداد سه جانبه با تعاونی انجام می شود و تعاونی با خود سازنده قیمتی را توسط انبوه ساز به صورت قرارداد سه جانبه تعیین می کند در کل کشور واحدهایی که فاقد آسانسور مبلغ متر مربع مفید 300 هزار تومان و دارای آسانسور 310 هزار تومان مشخص کرده است و خرید انشعاب آب و برق و گاز براساس نرخ مصوب تعیین می شود و هزینه محوطه سازی و آماده سازی نیز جدا محاسبه می شود که اختلاف اصلی به این موضوع برمی گردد.
وی اضافه کرد: هزینه بیمه براساس مصوبه به حداقل رسیده باید پرداخت صدرو پروانه به سقف 10 هزار تومان و 50 درصد وزارتخانه بصورت یارانه پرداخت می کند اکثر هزینه ها ثابت است بجز هزینه آماده سازی و محوطه سازی، در برخی از مکان ها زمین مالکیتش به مردم داده می شود اگر بنا باشد اجاره 99 ساله باشد براساس مصوبه سالیانه مبلغی دریافت می شود این قیمت براساس نرخ منطقه ای محاسبه خواهد شد. براساس تصمیم هیئت دولت از اواخر سال 88 تشکیل تعاونی مسکن و عضو گیری تعاونی متوقف شد و نکته مهم این است که از اوایل 89 نباید تعاونی جدیدی تشکیل یا عضوگیری انجام شود بنابراین در این سال تفاهم نامه سه جانبه میان طرفین امضائ شد و تعهد ما برای تعاونی ها و اعضا باقی است در وزارت تعاون سابق نظارت مستمری وجود دارد اختیارات قانونی به طور کامل هست و اگر تخلفی صورت گیرد به شدت رسیدگی می شود.
لطفی زاده تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی دستور العملی را ابلاغ کرده کلیه تعاونی ها تا پایان اردیبهشت ماه جاری موفق به گرفتن زمین شدن و متقاضی ندارند طبق مذاکرات انجام گرقته مشکل آنها را برطرف خواهد کرد.
معاون برنامه ریزی راه و شهرسازی یادآور شد: مردم می تواند با مراجعه به سایت مسکن مهر آخرین بخشنامه ها و دستورالعمل ها و بخش متقاضیان را مشاهده کنند و یا به ادارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مشکلات خود را بیان کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: عرضه مسکن در کشور به قدر کافی است و در نیمه اول سال آینده مردم منتظر شنیدن خبرهای خوشی از این حوزه باشند./ر
گزارش: حبیبه رحیمیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار