وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: با تامين نياز کشور از صنايع داخلي بايد نياز ارزي گروه کالاهاي مصرفي در اولويت هاي 9 و 10، 10 تا 12 ميليارد دلار کاهش يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي غضنفري امروز در همايش روز جهاني استاندارد با بيان اينکه کالاهاي وارداتي توليدي و مصرفي در کل کشور به 3 خانواده کالاهاي اساسي و دارو، مواد اوليه و ماشين آلات و همچنين کالاهاي مصرفي تقسيم مي شود تصريح کرد: در بخش کالاهاي اساسي و دارو همواره ارز مرجع اختصاص يافته و اين امر ادامه دارد.

وي ادامه داد: در بخش دوم که شامل 6 گروه کالايي از جمله مواد اوليه واسطه اي و تجهيزات و ماشين آلات است تامين ارزي از طريق مرکز مبادلات انجام مي گيرد.

غضنفري تصريح کرد:‌ در بخش کالاهاي مصرفي با دوام و کم دوام که شامل اولويت هاي نهم و دهم وارداتي مي شود بايد تدبيري انديشيده شود تا با مديريت مصرف و تامين نياز کشور از طريق صنايع داخلي در بخش واردات 10 تا 12 ميليارد دلار صرفه جويي شود.

وي تاکيد کرد: در اين شرايط حضور و عملکرد سازمان استاندارد مي تواند اطمينان خاطري براي مصرف کنندگان ايجاد کند تا ضمن استفاده از کالاي باکيفيت ايراني با صرفه جويي ارزي به اقتصاد کشور کمک شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اينکه نيازمندي ارزي در اين دو اولويت آخر بايد به تدريج به صفر برسد افزود: هم اکنون اعمال استانداردها در اين گروه کالايي بايد سخت گيرانه انجام گيرد تا ارز کشور صرف خريد کالاهاي بنجل و بي کيفيت خارجي نشود.

غضنفري در خصوص نقش استاندارد در گروه دوم که شامل قطعات وارداتي مي شود افزود: در اين گروه بايد استانداردها به گونه اي رعايت شود تا بخش توليد بتواند از اين قطعات اوليه با کيفيت به نحواحسن بهره گيرد و توليد مستمر و ايمن با کاهش قيمت تمام شده همراه شود.

اين مقام مسئول تصريح کرد: سياست هاي ارزي اولويت بندي شده بايد با سياست هاي تضمين استاندارد هماهنگ باشد و اين سياست ها بايد به نوعي اجرا شود که ارز داخلي به هدر نرود و فرصت خوبي براي توليد کالاهاي مصرفي باکيفيت در داخل کشور فراهم شود.

وي با بيان اينکه هم اکنون 20 تا 30 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي در کشور صورت مي گيرد افزود: با رعايت استانداردها و توسعه صادرات گروه هاي کالايي در اولويت 9 و 10 مي توانيم اين ميزان صادرات را به 50 تا 60 ميليارد دلار افزايش دهيم.

وي در پايان با اشاره به اينکه افزايش قيمت ارز موجب افزايش قيمت انواع کالاها شده افزود: در اين بين برخي توليدکنندگان که ارز مورد نياز خود را براي واردات مواد اوليه را با نرخ مرجع تهيه کرده اند نيز اقدام به افزايش قيمت محصولات خود کرده اند که در اين حوزه حاکميت بايد دخالت کند و جلوي اين امر را بگيرد./عب
برچسب ها: غضنفری ، استاندارد ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار