همه بچه‌ها گريه مي‌كنند اما گريه برخي بيشتر است. گريه يك وسيله ارتباطي براي نوزاد بشمار مي‌آيد و شما خيلي زود پي مي‌بريد كه آيا اين گريه بر اثر بيماري است يا نه.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک تا سن شش هفتگي، نوزاد شما بخشي از ساعات بيدارش را بجاي گريه كردن و غذا خواستن صرف توجه به محيط اطراف و ايجاد صداهاي مخصوص نوزادان مي‌كند. تا شش ماهگي، اطفال بيشتر وقت بيداري خود را به بازي كردن و برقراري ارتباط به اشكال مختلف اختصاص مي‌دهند.

كودكي كه كمتر از شش ماه سن دارد اگر به جاي بازي كردن گريه كند احتمالاً يا دندان در مي‌آورد يا از آن دسته بچه‌هايي است كه زود خسته ميشوند و در موارد نادر بدليل يك بيماري جسماني است بيشتر كودكان سالم در صورتيكه تغذيه شوند و آنها را بغل گيرند و يا آنها را در وضعيتي راحت قرار دهند از گريه كردن دست بر مي‌دارند. اگر در برخي اوقات روز مثلاً‌هنگام غروب كودك شما بي‌امان گريه مي‌كند بطوريكه نتوان وي را آرام كرد احتمالاً از قولنج ناراحت است. قولنج يكي از شايعترين علل گريه در شيرخواران است. كودكي كه چهار دست و پا راه مي‌رود معمولاً فقط به دليل بيماري يا جراحت و يا براش نشان دادن عدم رضايت و خشم خود گريه مي‌كند.
آيا خطرناك است؟ گريه معمولاً خطرناك نيست. اما گريه دائم در صورتيكه شما را عصباني، آزرده خاطر و خسته كند مي‌تواند مشكلاتي بوجود آورد. مثلاً ممكن است شما را تحريك به زدن بكند.
ابتدا چه كار بايد بكنيد؟
1- كودك را از جا بلند كنيد. در آغوش بگيريد. و بگذاريد سينه شما را بمكد شايد مكيدن او را آرام كند.
2- او را تغذيه كنيد وچنانچه تازه اين كار را انجام داده ‌ايد يك قاشق آب خنك كه قبلاً جوشيده باشد به او بدهيد.
3- كهنه بچه را عوض كنيد و پوشك تازه خيلي گرم يا سرد نباشد.
آيا مشورت با دكتر لازم است؟ اگر گريه شكل متفاوتي نسبت به حالت معمول دارد و نشانه‌هاي ديگري نيز وجود داشته باشد مثلاً اسهال، تب و يا استفراغ خيلي زود به دكتر مراجعه كنيد همچنين اگر فعاليت و اذيت و آزار بچه، شما را از پا انداخته است و تحمل آن برايتان سخت است با دكتر مشورت كنيد.
دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟ دكتر از مدت گريه كودك شما سئوال خواهد كرد وي را معاينه مي‌كند تا آثار احتمالي بيماري را شناسايي نمايد. اگر كودك سالم باشد دكتر شما را از نگراني در مي‌آورد.
شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟اگر صاحب يك فرزند بهانه‌گير و شلوغ هستيد سعي كنيد راههايي براي كمك به خود پيدا كنيد. هر وقت كه فرصتي يافتيد استراحت كنيد و چنانچه نوزاد، شبها بيشتر ايجاد مزاحمت مي‌كند و خوابش كمتر است از همسر خود بخواهيد كه از وي به نوبت نگهداري كنيد.
خونسرد باشيد و كودكي را كه نيازمند نزديك بودن به شما است نرنجانيد.
كودك را وقتي كه بيدار است كنار خود بياوريد او را روي يك صندلي مانند تصوير بالا بنشانيد بطوريكه شما را هنگام كار ببيند.
اگر كودكتان گريه مي‌كند بطرف وي بشتابيد، بي‌خيالي پدر و مادرها و عدم توجه آنها ممكن است كودك را در آينده به ديگران متكي و وابسته سازد. توجه شما به كودك و جوا ب دادن به گريه‌هاي او بمعناي لوس كردن او نيست./س

برچسب ها: کودک ، گریه ، اطفال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.