نماينده سازمان ملل متحد اعلام کرد جنبش تندرو الشباب سومالي به رغم آن که بسياري از پايگاه هاي خود را از دست داده است، همچنان تهديد نظامي بزرگي محسوب مي شود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ محمد الطاهر گزارشگر شبکه تلويزيوني روسيا اليوم گزارش داد: گروه تندرو الشباب که تا همين اواخر بزرگترين قدرت موجود در سومالي محسوب مي شد و مساحت زيادي از خاک اين کشور را در کنترل داشت اکنون بسيار ضعيف شده است.

جنگجويان الشباب پس از چند ماه تحمل فشار نظامي نيروهاي کنيايي، بالاخره بندر کيسمايو را که آخرين پايگاه مهم آنان محسوب مي شد ترک کردند. گروه الشباب که در دوره اخير متحمل يک رشته شکست هاي پي در پي شده است حاضر نشد شکست خود در کيسمايو را که بندر اصلي تامين مالي و تسليحاتي اين گروه به شمار مي رفت بپذيرد و خروج جنگجويانش از اين شهر را عقب نشيني تاکتيکي توصيف کرد.

آگوستين ماهيگا فرستاده ويژه سازمان ملل متحد به سومالي گفت: «هنوز بايد تلاش زيادي انجام داد. تصرف کيسمايو که يکي از آخرين شهرهاي مهم تحت کنترل الشباب بود به معناي برطرف شدن خطر نيست. چالش گروه الشباب ممکن است ادامه پيدا کند و ما شاهد اين مسئله در موگاديشو بوديم. آنها دست به بمب گذاري و حملات تروريستي و انتحاري و انفجارهاي جاده اي مي زنند و به احتمال زياد اين گونه حملات ادامه خواهد يافت».

پيش بيني مي شود شهر کيسمايو بعد از خارج شدن از سيطره گروه تندرو الشباب صحنه کشمکش هاي قبيله اي براي کنترل باشد آن که يکي از پرسودترين بنادر سومالي محسوب مي شود. براي جلوگيري از بروز اين مشکل، کنيا از مقامات نظامي اين شهر و قبايل رقيب خواست کنفرانسي در نايروبي به منظور دستيابي به توافقي براي اداره اين شهر برگزار کنند.

گروه الشباب با عقب نشيني از کيسمايو بخش قابل ملاحظه اي از نفوذ و دامنه مانور خود را از داد ولي اين گروه همچنان مي تواند دست به حملات انتحاري و بمب گذاري به ويژه در موگاديشو بزند. پيش بيني مي شود الشباب با خروج از بندر حياتي کيسمايو، بر شدت اين گونه حملات خود بيفزايد.
برچسب ها: سازمان ، ملل ، سومالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار