20 ميليارد و 618ميليون دلار کالاي غيرنفتي در نيمه نخست سال جاري صادر شده است که حدود شش ميليارد دلار آن را محصولات پتروشيمي تشکيل مي دهد.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، در اين مدت 4 ميليارد و 585 ميليون دلار ميعانات گازي و 10 ميليارد و 280 ميليون دلار از ساير كالاها صادر شده است.
ارزش صادرات پتروشيمي تا پايان سال به بيش از 15 ميليارد دلار خواهد رسيد.
مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينکه پارسال 14،3 ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمي داشتيم از اولويت تامين نياز توليدکنندگان صنايع تکميلي و توليد زنجيره هاي پتروشيمي در داخل به عنوان يکي از راهبردهاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ياد کرد و گفت : امروزه سرريز محصولات مياني توليدي را صادر مي کنيم که نشاط صنايع داخلي و افزايش ارزش افزوده صادرات از محل صادرات توليدات نهايي را نشان مي دهد.
عبدالحسين بيات از جلوگيري از واردات مواد اوليه پتروشيمي که پيش از اين در شرکت ها و توليدکنندگان داخلي انجام مي شد به عنوان يکي ديگر از راه هاي حفظ ذخاير ارز کشور ياد کرد.
بيات گفت : به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز در بخش پتروشيمي و افزايش تنوع محصولات ، از اين پس برنامه هاي توسعه اي بر مبناي زنجيره ارزش تدوين و اجرا مي شود.
وي افزود : به همين دليل ديگر کمتر به احداث واحدهاي توليدي تک منظوره پتروشيمي مجوز داده مي شود.
معاون وزير نفت گفت : در گذشته به واحد پايه اي متانول به تنهايي مجوز داده مي شده اما از اين به بعد به متانول با زنجيره آن مجوز داده مي شود يا به احداث واحدهاي توليدکننده آمونياک و اوره با زنجيره آن مجوز مي دهيم.
وي با اشاره به اينکه در برنامه هاي اول تا پنجم روي تنوع کمتر برنامه ريزي شده است ، تنوع فعلي محصولات پتروشيمي را 25 محصول دانست و افزود: از برنامه ششم به بعد به تدريج تنوع محصولات به 85 نوع خواهد رسيد.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به اينکه تنوع محصولات با راه اندازي واحدهاي متنوع و جديد پتروشيمي و صنايع تبديلي محقق خواهد شد از راه اندازي خط اتيلن غرب به عنوان بستر ساز اين تحول ارزش آفرين ياد کرد و افزود: با راه اندازي خط اتيلن غرب بسياري از استان هاي کمتر برخوردار به استان هاي برخوردار تبديل مي شوند و با راه اندازي اين واحدها ، توزيع توسعه در کشور محقق مي شود.
وي با بيان اينکه امروزه دانش فني توليد متانول، پروپيلن از متانونل، سوخت پاک، وينيل استات مونومر، دانش فني توليد استايرن تا ظرفيت 54 هزار تن و نيز انواع کاتاليست ها به عنوان بستر تبديلات اين توليدات را به دست آورده ايم افزود: پي وي سي با گريد پزشکي، از جديد ترين محصولاتي است که دانش فني آن را به تازگي کسب کرده ايم.
بيات گفت: امسال تبديلات  از نظر وزني 33 درصد افزايش پيدا کرده است که نشان مي دهد واحدهاي صنعتي کوچک و صنايع تبديلي و تکميلي در حوزه پتروشيمي امسال نسبت به پارسال عملکرد موفق تري داشته اند و زنجيره ارزش افزوده بيشتر تحقق پيدا کرده است.
وي افزود: صادرات اين صنايع هم بيش از دو برابر صادرات محصولاتي مياني(محصولات خام و پايه پتروشيمي) ، ارزش افزوده و ارزآوري براي کشور داشته  که آمار دقيق آن در دست وزارت صنعت ، معدن و تجارت است.
معاون وزير نفت گفت: ارزش افزوده در صنعت پتروشيمي به
توسعه زنجيره آن بستگي دارد چراکه هر مرحله که محصول توليد مي شود با ورود به حلقه بعدي و سرمايه گذاري براي تبديلات جديد ارزش افزوده بالاتري به ارمغان مي آورد و
اشتغال زايي هم افزايش پيدا مي کند.
وي افزود: با تمهيداتي که دولت دهم روي زنجيره توليدات پتروشيمي انديشيده است ، برنامه هاي خوبي را با همکاري وزارت نفت و صنايع داريم که اين زنجيره مي تواند ارزش صادراتي محصولات ساخته شده از مواد اوليه پتروشيمي را  دو تا سه برابر افزايش بدهد.
عبدالحسين بيات گفت: تاکنون موفق شديم بيش از 50 درصد مواد هيدروکربوري خام را تبديل کنيم و به ارزش افزوده بالاتر برسانيم.
وي افزود: با اين حال ما مي توانيم 30 تا 40 درصد ديگر امکان ايجاد ارزش افزوده بيشتر را در ادامه زنجيره و همين طور اشتغال بالاتر را براي کشورمان داشته باشيم.
وي با بيان اينکه پارسال 14،3 ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمي داشتيم از اولويت تامين نياز توليدکنندگان صنايع تکميلي و توليد زنجيره هاي پتروشيمي در داخل به عنوان يکي از راهبردهاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي ياد کرد و گفت: امروزه سرريز محصولات مياني توليدي را صادر مي کنيم که نشاط صنايع داخلي و افزايش ارزش افزوده صادرات از محل صادرات توليدات نهايي را نشان مي دهد.
برچسب ها: پتروشیمی ، محصول ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار