افزایش تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم که با علائمی مثل ضعف و بی حالی، سر درد، خارش پوست و تنگی نفس همراه است را غلظت خون می گویند.

دکتر حاجی بیگی، رئیس انتقال خون تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  افزایش تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم را غلظت خون می گویند و چنانچه هموگلوبین در مردان بالاتر از 18 و در زنان فراتر از 16 گرم در سی لیتر باشد غلظت خون گفته می شود.

وی افزود: این وضعیت می تواند بصورت اولیه و ناشی از بیماری پلی سیستمی ورا باشد و یا ثانویه به مشکلاتی مانند: کاهش اکسیژن رسانی بافتی، بیماری های ریوی، ارتفاع بالا، شانت های داخل قلبی، اختلالات مربوط به هموگلوبین، کشیدن سیگار، افزایش تولیدن اریتروپویتین و تومورها باشد.

حاجی بیگی تصریح کرد: افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگها می شود که با گر گرفتگی اندامهایی نظیر دست و پا موجب سکته مغزی یا قلبی خواهد شد.

* خارش پوست بعد از استحمام از علائم غلظت خون است
رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد: در مورد علائم غلظت خون باید گفت که در بعضی از افراد علائمی مشاهده نمی شود، سایر مشکلات مانند ضعف و بی حالی، سر درد، سبکی سر، اختلال بینایی و تنگی نفس، خارش پوست به ویژه پس از استحمام، قرمزی صورت و ریه های برجسته چشمها، بزرگی کبد و طحال شایع است.

وی افزود: دردهای استخوانی و در مراحل بعد بروز نقرس و سنگ کلیوی می تواند با غلظت خون بروز کند.

حاجی بیگی در مورد درمان غلظت خون اذعان داشت: درمان عبارت است از درمان عامل زمینه ای، پرهیز از سیگار و محیط آلوده، مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی 8 لیوان مایعات و درمان های دارویی)

وی گفت: در فصل خون، خون گرفته شده از بیمار بلااستفاده است و هیچگاه سیاهی خون دلیل بر غلظت آن نیست و طی انجام آزمایشات می توان به این نتیجه رسید، چون خونی که از فرد گرفته می شود از ورید است و خون وریدی به دلیل کمبود اکسیژن اغلب تیره است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
سلام وقت به خیر
چند ماهی هست که دست راستم آبسه میزنه وزخم میشه هر پزشک متخصص پوست هم رفتم خوب نمیشه وپرهیز غذایی هم دارم ولی خوب نمیشه علت چیه
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۲۱ ۰۹ مهر ۱۳۹۹
با عرض سلام .خارش در پشت بدن .رویرساق دست ها .کتف هام و بیشتر روی سینه خیلی آزارم میده و تنها اروم کننده اش اب داغ هستش که زیرش نگه میدارم ...لطفآ راهنمای کنید چیکاری کنم.