از میان ادویه های مشهور بعضی از ادویه ها جنبه ای اختصاصی دارند به این معنا که این دسته از ادویه ها را بنابر عادات غذایی مان تنها با غذاهای معدودی استفاده می کنیم.

به گزارش

خبرنگارباشگاه خبرنگاران

سماق یکی از انواع این ادویه هاست که در فرهنگی ایرانی با سنتی ترین غذای ایران یعنی چلوکباب همراه است، اما این مسئله باعث می شود از خاصیت های دارویی و درمانی این دسته از ادویه ها تا حدود زیادی محروم بمانیم.

سماق با نام علمی Rhus coriaria میوه ای خوشه ای است که از یک درختچه کوهستانی از راسته افراسانان که از پودر خشک شده میوه آن، ادویه سماق تهیه می شود و البته برگ ، پوسته و ریشه این گیاه نیز مصرف طبی دارند.

گفته شده است در یونان باستان از چوب سماق برای رنگ آمیزی پارچه های پشمی و در ایتالیا نیز از آن برای رنگ زدن نوع خاصی از چرم استفاده می شده است.

از نظر پزشکی سماق منبع بسیار خوبی برای تانن ها و فلانوئیدهاست و تحریک اشتها، پیشگیری از مسمومیت های غذایی، قولنج شکمی و درمان شب ادراری تاثیر زیادی دارد.

همچنین گفته می شود سماق برای کاهش غلظت خون، کاهش قند خون و در نتیجه برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

به گفته کارشناسان تغذیه مصرف سماق تقویت کننده جهاز هاضمه و لثه هاست و همچنین در برطرف کننده اسهال و کاهش خونریزی در فواصل قاعدگی نقش دارد.

قابل ذکر است در طب سنتی خوردن گرد سماق با آب سرد برای جلوگیری از خونریزی داخلی و همین طور برای رفع ورم گلو و دهان توصیه شده است.

بهترین نوع مصرف سماق به صورت خشک شده آن است. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.