جایگاه دانشگاه‌های ایران از بعد آموزشی حاکی از رشد کمی و کیفی است.

حسین نادری‌منش معاون آموزشی وزارت علوم  و تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران افتخار به اقتدار علمی است چنانچه انقلاب نیز به آن اشاره کرده است كه موتور حرکت و توسعه دانشگاه‌های کشور هستند.
وی به رشد دانشگاه‌ها پس از انقلاب اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب در طول این 33 سال رشد داشته‌اند چنانچه این رشد منجر به اقتدار علمی کشور شده است.
نادری منش اظهار داشت: از نظر کمی تعداد دانشجویان ما از 175 نفر به 4 میلیون و 400 هزار نفر رسیده یعنی چند برابر شده و این در حالی است که جمعیت کشور تنها 2 برابر شده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون تعداد موسسات آموزشی عالی به بیش از 2300 مجموعه رسیده در حالی که قبلاً  تعداد این موسسات 200 مجموعه بوده است بنابراین رشد قابل توجهی داشته‌ایم.

** دانشگاه‌های کشور ایران جزء دانشگاه های برتر جهان محسوب می‌شوند
نادری منش درادامه گفت: قبل از انقلاب اسلامی در بعضی از استان ها حتی یک آموزش عالی نیز وجود نداشته چنانچه در هرمزگان قبل از انقلاب هیچ مرکز آموزش عالی وجود نداشته است. اما هم اکنون تنها در جزیره قشم بیش از 20 هزار دانشجو در کیش بیش از 3 یا 4 هزار دانشجو  و در کل این استان نزدیک به 90 هزار دانشجو وجود دارد.
وی افزود: یکی از افتخارات کشور رشد کمی دانشگاه ها است چنانچه البته از نظر کیفی نیز با توجه به خروجی‌های دانشگاهی و تعداد مقالات بین المللی بر اساس شاخص‌های پایگاه اطلاعاتیISI و اسکوپوس منتشر شده رشد بالای از نظر کیفی داشته‌ایم چنانچه حتی توانستیم ترکیه را پشت سر بگذاریم.
نادری منش تصریح کرد: البته از نظر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها شاخص‌ها متفاوت است چنانچه برخی از کشورها بر اساس تعداد اساتید خارجی که در دانشگاه‌ها مشغول به کار هستند را ملاک رتبه‌بندی قرار می‌دهند.
وی تصریح کرد: کشورهای آمریکا،‌ استرالیا و بسیاری از کشورهای اروپایی بر اساس مهاجرت نخبگان رتبه‌بندی خود را انجام می‌دهند. و این در حالی است که در کشور ایران هم اکنون در مقطع کاردانی و کارشناسی صندلی خالی وجود دارد و در مقطع کارشناسی ارشد بیش از یک میلیون شرکت کننده وجود دارد که حدود 100 هزار نفر جذب می‌شوند و یا در مقطع دکتری از 180 هزار نفر حداکثر 10 هزار نفر جذب دانشگاه ها می‌شوند.
نادری منش خاطر نشان کرد: بر اساس همین رتبه‌بندی‌های صورت گرفته دانشگاه های ما جزء 500 رتبه برتر هستند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.