عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران گفت: در حال حاضر واردات تلفن همراه سوداورتر از صنعت خوردرو سازی کشور است.

نوید کمالی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب افزود: امروزه به دلیل عدم سازگاری غالب فناوری های نوین ارائه شده غربی از جمله تکنولوژی های ارتباطی و رسانه ای با ویژگی های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور ما در صورت عدم ایجاد ساختارهای مدیریت و تولید محتوای بومی و مورد نیاز مخاطبین ایرانی ویژه فناوری های وارداتی از جمله تلفن های هوشمند نسل جدید می توان در طی حداکثر 4 تا 5 سال آینده شاهد ایجاد تغییرات اجتماعی جبران ناپذیر در عرصه های فرهنگی و آموزشی نسل جوان و نوجوان کشور باشیم که این خود زمینه ساز بحرانهای ملی خواهد شد .

وی ادامه داد: امروزه در اوج تحریمهای اقتصادی بر علیه کشور عزیز ما و همچنین بحرانهای مالی جهانی تولید کنندگان و وارد کنندگان تلفن های همراه هوشمند و ارائه دهندگان سرویسهای ارزش افزوده سود دهي خود را حفظ كرده اند این درحالی است که صنایع دیگر مانند بخش خودرو سازی با معضلات شدیدی دست و پنجه نرم می کنند و حتی وارادات لپ تاپ و قطعات عمومی کامپیوترها هم به کشور متوقف شده است .

این محقق و پژوهشگر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: امروزه افزون بر 85 درصد از خانواده های ایرانی از تلفن همراه برخوردار هستند و هم اکنون برآوردها حاکی از وجود بیش از 73 میلیون کاربر تلفن همراه در کشور است .

وی عنوان داشت: بررسی آمار و ارقام ارائه شده از جانب گمرك جمهوري اسلامي ايران بطور واضح مشخص می سازد كه برخلاف کاهش رشد واردات محصولات دیجیتال بدلیل نرخ بالای ارز و تحریم های بین المللی ، واردات گوشي های تلفن همراه در چهار ماه نخست سال 91 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با يك افزايش 502 هزار و 97 عددي مواجه بوده‌ايم. بنا بر این آمار رسمی در چهار ماه نخست سال‌جاري حجم واردات گوشي موبايل 715 هزار و 572 دستگاه بوده است که به عبارتی این نرخ رشد با نرخ بالای ارز فعلی حاکی از سود آوری بالا برای وارد کنندگان و همچنین وجود تقاضا فراوان برای این نوع محصولات است .

کمالی تصریح کرد: تاثیر روانشناختی تلفن های همراه را نیز می توان بالاتر از سایر تکنولوژی های عمومی دانست زیرا بررسی های متخصصین جامع شناسی در سطح جهان حاکی از این واقعیت است که عده زیادی از افراد حاضر هستند برای داشتن یک تلفن همراه هوشمند نه تنها مبالغی بسیار بالا و غیر معمول بپردازند که حتی دست به سرقت این دستگاهها هم می زنند .

وی ابراز داشت: این آمار بطور مشخص گواه بر این موضوع است که تلفن های همراه هوشمند برخلاف تکنولوژی هایی دیگر نفوذ بیشتری در سطح جامعه دارند و با توجه به تعدد اپراتورهای تلفن همراه در کشور و ارئه سرویس های متنوع از جمله نسل جدید سرویس های محبوب اپراتور رایتل که قابلیت مکالمه تصویری را برای کاربران مهیا می ساز باید شاهد انقلابی در الگوهای ارتباطی سطح جامعه باشیم .

عضو انجمن علمی تجارت الکترونیک ایران توضیح داد: حوزه ارتباطات و فن آوری در عصر جدید بخش جذاب و سود آوری براي سرمايه گذاران بخش خصوصي است اما شرط لازم براي حضور سرمايه گذاران در اين بخش اين است كه دولت شفافيت كافي در سياست ها و برنامه هاي خود داشته باشد تا از مشکلات و تهدیدات ناخواسته فناوری های نوین بکاهد و بهره وری این فناوری ها را در ارتقاء سطح زندگی و اقتصاد خانواده های ایرانی افزایش دهد .

وی اذعان داشت:امروزه با توجه به پژوهشها و مطالعات بین المللی در حوزه نقش فناوری های همراه بر جریانات اجتماعی و اقتصادی غالب پژوهشگران جهان بر این باورند که فناوری­های پیشرفته در کنار آثار مثبت رفاهی و اقتصادی که برای بشر به همراه دارد، در صورت عدم مدیریت صحیح ، تأثیرات زیان ­باری بر جنبه­های فرهنگی و اخلاقی زندگی ملتها می­گذارد. بررسی پرونده ها و نتایج تحقیقات میدانی باعث می شود تا با مشاهده مثال­ها و شواهد متنوع تجربی و تاریخی، شاهد باشیم که چگونه فناوری­های نوین مدیریت نشده منجر به تضعیف نهاد خانواده، افزایش خشونت، قتل، جنایت، گسترش بیماری­های روانی همچون افسردگی، خودکشی و ... در جهان شده­اند.

وی متذکر شد: با نگاهی نگاه واقع بینانه می توان دریافت که فناوریهای اطلاعات و ارتباطی همراه انسان را از فضای حقیقی به فضای مجازی می برد. فضایی که قادر است در یک زمان کوتاه میان میلیون­ها نفر ارتباط برقرار کرده، حجم زیادی از داده­ها را در اختیارشان قرار دهد. در فضای مجازی، بسیاری از مکان­های فیزیکی همچون دانشگاه، کتابخانه، فروشگاه، موزه، داروخانه و ... شکل مجازی به خود می­گیرد. کاربران می­توانند از طریق اینترنت مواد غذایی، کتاب­ها، لوازم ورزشی و هر کالای مورد نیاز خود را سفارش داده و خریداری کنند. همچنین می­توانند شکل، رنگ، سایز و کیفیت کالای خود را انتخاب کنند. به اين ترتيب استانداردهاي قيمتي توسعه يافته و رقابت بين بنگاه­هاي اقتصادي افزايش خواهد يافت. بنابراین قدرت اختیار و انتخاب بشر در این قرن توسعه چشمگیری یافته­است. /س

برچسب ها: تجارت ، تلفن همراه ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.