دبير کل سازمان ملل در سخنراني در شوراي حقوق بشر اين سازمان ادامه وضع فعلي در نوار غزه را نگران کننده دانست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ بان کي مون که به مناسبت مراسم دهمين سالگرد عضويت سوئيس در سازمان ملل به ژنو سفر کرده است، در سخنراني افتتاحيه نشست شوراي حقوق بشر در برابر نمايندگان چهل و هفت کشور عضو اين شورا گفت: با شليک بي محاباي موشک از غزه و حملات اسرائيل به اين منطقه اوضاع  در غزه همچنان بغرنج و دشوار است؛ برنامه هاي کمک رساني انساني و اقتصادي فقط تا اندازه اي از رنج مردم کاسته است. من از اسرائيل مي خواهم اين محدوديت هاي شديد را براي کاستن از دردهاي غير نظاميان بردارد؛ نگه داشتن اين تعداد از مردم در فقري گزنده به سود هيچ کسي بجز تندروترين افراطي هاي منطقه نيست.

بان کي مون گفت: به پنج چالش مهمي که در حال حاضر با آن روبرو هستيم اشاره مي کنم. اول اينکه ما بايد براي اطمينان از اينکه خروجي اين شورا و ديگر ساز و کارهاي حقوق بشري باعث شکل دهي به سياستگذاري ها در سازمان ملل بينجامد تلاش بيشتري انجام دهيم. من به عمده تلاش هاي صورت گرفته راه حقوق بشر در اين نهاد کاملا پاي بندم.

اين امر به صورت خاص در حالي که ما تلاش مي کنيم برنامه هاي موجود در رابطه با طرح توسعه دو هزار و پانزده را تدوين و اجراي نتايج کنفرانس توسعه پايدار را برگزار کنيم، اهميت بسياري دارد. دوم: کشورها مسئوليت هايي دارند تا از کساني که با شجاعت از حقوق بشر و ارزش هاي منشور سازمان ملل طرفداري مي کنند و جان خود را در اين راه به خطر مي اندازند دفاع کنند.

بان کي مون گفت بايد پيامي قوي داده شود که نشان دهد هيچ مصونيتي در خصوص کساني که عليه فعالان حقوق بشر از جمله کساني که با سازمان ملل همکاري مي کنند سرکوب گري و ارعاب را روا مي دارند وجود ندارد.

کشورها در خصوص ايجاد محيطي که مدافعان حقوق بشر بتوانند کار حساس خود را به ايمني و به دور از بيم انجام دهند الزام دارند. من از پيشرفتي که اين شورا در مباحث مختلف به دست آورده اند خرسندم، بخصوص من از بحث هاي بين دولتي در ماه مارس سال جاري در خصوص تبعيض و خشونت جنسي و هويت قومي استقبال مي کنم. من از همه دولت ها مي خواهم تعاملات خود در اين خصوص را گسترش دهند تا همه خانواده هاي انساني به کرامت مستحق خود برسند. وي ادامه داد ما براي حقوق زنان بايد مبارزه کنيم که از جمله آن حق توليد مثل و تقويت سياسي ، اجتماعي و اقتصادي آنان است. استفاده از قدرت زنان افزايش احترام به حقوق زنان را در پي دارد.

در نهايت ، من حمايت کامل خود را از ناوي  پيلاي و تيم وي در خصوص نگراني ها و نقض هاي نظام مند حقوق بشر که مهم ترين ابزار هشدار جامعه جهاني بايد به شمار آيد، اعلام مي کنم. دبير کل سازمان ملل تصريح کرد با افزايش ساز و کارهاي اين شورا ، درخواست ها نيز افزايش مي يابد. من از شما مي خواهم حمايت کامل خود را در کنار حفظ کامل استقلال صورت دهيد.

من همچنين از همه کشورهاي عضو سازمان ملل مي خواهم تخصيص هاي بودجه براي حقوق بشر را افزايش دهند تا دفتر شوراي عالي حقوق بشر منابع مالي لازم را براي اجراي ماموريت هايي که اين شورا بر آن تکليف مي کند در اختيار داشته باشد. وي ادامه داد مهم ترين برنامه من براي آينده رويکردي بازدارنده در رابطه با حقوق بشر است. با سرمايه گذاري روي حقوق بشر، در واقع روي آينده اي آرام، آباد و پايداري که همه خواستارش هستيم سرمايه گذاري مي کنيم. ما چارچوبي مشخص براي اقدام داريم.

رويه هاي مشخص ، پيمان هاي سازمان ملل و بازبيني دوره اي جهاني مشخص هستند و زمان اقدام نيز فرا رسيده است.
در اينجا از همه کشورهاي عضو مي خواهم با همه ساز و کارها و نهادهاي حقوق بشر سازمان ملل همکاري و تعامل کنند که از جمله آن رويه ها و بازرسي هاي شوراي حقوق بشر است. من از دولت ها مي خواهم به گزارشگران ويژه به عنوان مبنعي بزرگ از افراد مجرب و شرکايي با ارزش در ايجاد جامعه اي پرعدالت تر و امن تر نگاه کنند.

دوم اين که مي خواهم به صورت کامل با اين نهادها همکاري داشته باشند. در نهايت، تا جايي که ممکن است روي مساله حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي از جمله حق توسعه و حقوق مدني و سياسي متمرکز شويد. اين مايه عذاب وجدان است که مي بينيم ميلياردها نفر همچنان درگير فقر، گرسنگي و بيماري هستند.

اينها شرايطي هستند که به صورت جدي در آن حقوق اساسي انساني نقض مي شوند.وي ادامه داد من براي ايستادن در برابر چالش ها روي شما حساب مي کنم و اين چيزي است که منشور سازمان ملل از شما مي خواهد و مسئوليت جمعي ما براي تبديل کردن دنيا به مکاني بهتر به شمار مي آيد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار