اقدام اخیر دولت کانادا در تعطیلی سفارتش در تهران و اعلام تعلیق روابط دیپلماتیک با ایران به خوبی نشان داد دولتمردان این کشور تا چه اندازه در اثبات شعارهای بشردوستانه و ظاهرفریب خود ناکام بوده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، "استفن لندمن" در یادداشتی نوشت: "لیندا مک کگ، یکی از نویسندگان معروف کانادایی زمانی در کتاب خود با نام "کانادا و امپراطوری آمریکا" همه چیز را در مورد خدمات بی شائبه دولت کانادا به واشنگتن به بحث گذاشته بود و ثابت کرده بود که شراکت و همیاری سیاسی کانادا با آمریکا چگونه روح و سنت این کشور را از آنها گرفته و اوتاوا را در عمل به نوکر آمریکایی‌ها تبدیل کرده است". 

در کانادا، احزاب مختلف، اعم از محافظه کاران و دمکرات‌ها، خود را شریک آمریکا در نبرد ساختگی علیه تروریسم می‌دانند و قریب یک دهه است که به پای ثابت لشگرکشی‌های واشنگتن در نقاط مختلف جهان تبدیل شده‌اند. آنها جزو ائتلاف جنگ در افغانستان بودند و بعدها نیز آمریکا را در اشغال عراق یاری کردند". 

"در سال 2004، دولت کانادا، همصدا با واشنگتن و پاریس، علیه دولت مردمی ژان برتراند آریستید در هاییتی شوریدند و رئیس جمهوری را که با رای منتخب مردم روی کار آمده بود را پائین کشیدند تا زمینه به قدرت رسیدن یک دولت فاشیست و غرب گرا را در هاییتی به وجود بیاورند."  

"دولت کانادا امروز نیز یکی از اصلی ترین جیره خواران آمریکا است و عملا تعهد تاریخی خود در قبال برابری، فراگیر بودن در قبال قومیت‌ها و ملیت‌ها و حاکمیت قانون را فدای یک اتحاد راهبردی با آمریکا کرده است. کانادا دیگر امروز مانند گذشته نمی‌تواند ادعای داوری و حکمیت در دعاوی بین المللی و جهانی را داشته باشد." 

لندمن در ادامه می‌نویسد: "از زمان روی کار آمدن "استفن هارپر" به عنوان نخست وزیر در کانادا، اطاعت از اوامر واشنگتن در دولت این کشور تشدید شده است. کانادایی‌ها که همواره سعی می‌کردند در موضوعات مرتبط با اسرائیل موضعی عادلانه را اتخاذ کنند، از زمان روی کار آمدن هارپر عملا به مدافع سرسخت اسرائیلی‌ها و سیاست‌های جنگ طلبانه آنها تبدیل شده‌اند. هارپر در سال 2006 و در جریان جنگ اسرائیل علیه لبنان، بمباران مناطق بی دفاع و زنان و کودکان را سیاستی منطقی از جانب اسرائیل خواند و از آن حمایت کرد." 

"کابینه هارپر، امروز مملو از شخصیت‌هایی انگشت نما و سرشناس است که تنها هدف آنها حفظ منافع گروهی اندک از سیاستمداران و ثروتمندان است که دولت کانادا را به دکانی برای سود اندوزی بیشتر خود تبدیل کرده‌اند." 

"امروز نیز کانادا متحد اصلی آمریکا در جنگ‌ها و ماجراجویی‌های نظامی این کشور در نقاط مختلف جهان محسوب می‌شود. کانادایی‌ها پای ثابت عملیات نظامی در لیبی بودند و حال نیز هرجا زمزمه‌ای از جنگ علیه سوریه و ایران شنیده می‌شود، آنها خود را اول صف در کنار آمریکا و اسرائیل قرار می‌دهند."  

لندمن در پایان می‌نویسد: "اقدام اخیر اوتاوا در تعطیلی سفارتش در تهران یکبار دیگر نشان داد که کانادا هر روز بیش از قبل در مسیر حمایت از جنگ و مقابله با صلح پیش می‌رود و رهبران این کشور نیز ظاهرا دوست دارند نامشان در ردیف جنایتکارن بزرگ در تاریخ ثبت شود که با سیاست‌های غلط و منفعت طلبانه، زمینه‌های جنگ و نابودی را در جهان به وجود آوردند."
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار