اروپاييها با توجه به عدم موفقيت اوباما در جامه عمل پوشاندن به شعارهايش و ناکامي در حل برخي مسائل بين المللي ، از او نااميد شده اند و توجه چنداني به رقابتهاي انتخاباتي آمريکا ندارند .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الصباح الجديد ؛ اين روزنامه در شماره امروز خود نوشت: احساس نااميدي و سرخوردگي از مواضع باراک اوباما سراسر اروپا را فراگرفته است و اکنون  پس از گذشت چهار سال از موج شور و  شوق گسترده اي که باراک اوباما رييس جمهور آمريکا در اروپا به راه انداخت  ؛ ديگر او نخستين رييس جمهور سياه پوستي نيست  که قادر به جامه عمل پوشاندن به  روياهاي اروپائياني باشد که کمرشان  در  زير فشارهاي بحران مالي شديد خم شده است و در عين حال  نخواهد توانست توجهات را به مبارزها انتخاباتي خود با رقيب جمهوري خواهش ميت رامني معطوف کند . 

اين روزنامه در ادامه اين مطلب نوشت: به نظر مي رسد  حرص و ولع اوباما به «قاره پير» که سال دو هزارو هشت به آن اهتمام مي ورزيد  در مقايسه با  امروز کمتر شده در حاليکه وي اميدوار است براي بار دوم  رئيس جمهور آمريکا  شود.فردريک اريکسون کارشناس مرکز اقتصاد سياسي بين الملل در بروکسل گفت: در ميان ساکنان اروپا نسبت به باراک اوباما احساس نااميدي و ياس  فراواني سايه افکنده است. اين احساس ناشي از چشمداشت به تحقق آرزوهاي فراواني بود که  چهار سال پيش باراک اوباما در اوروپا به وجود آورده بود.
 
امين آيت شلال استاد روابط بين الملل در دانشگاه لوون بلژيک گفت:« آرمانها و انتظارات مردم اروپا بيشتر از حد انتظار  بود چرا که آنها اميدوار بودند باراک اوباما بتواند شکاف ريشه اي را که در نتيجه سياستهاي جرج بوش رييس جمهور سابق آمريکا ميان اروپا و آمريکا به وجود آمده بود برطرف کند اما اوباما نيز با توجه به منافع ملي آمريکا و تداوم دولت خود نتوانست اين شکاف را برطرف کند.

در همين ارتباط  نشريه اکونوميست  که در قبال سياست هاي دولت اوباما موضع چندان قاطعانه و صريحي ندارد مديريت بحران و رکود اقتصادي توسط  اوباما را شگفت انگيز خوانده است .

 با اين حال اکثر کارشناسان اوروپايي سياستهاي کلي اجرا شده  اوباما از سال دو هزار وهشت  و اصلاح نظام  بهداشت  و بيمه   و خروج نيروهاي آمريکايي از عراق را مورد تاييد قرار مي دهند. 

اين روزنامه در ادامه مي افزايد  : با وجود اين اقدامات ، برخي از کارهاي اوباما نظير بقاي  پايگاه گوانتامو  ، ناتواني از حل وفصل پروندهاي بزرگ مثل منازعه اسرائيل و فلسطين و  اختلاف درباره پرونده هسته اي ايران ، بي توجهي به کشورهاي اروپايي و رويکرد به سمت منطقه آسيا و اقيانوس آرام به عنوان اولويت ديپلماسي آمريکا با انتقاداتي روبرو شده است .

اين منبع افزود: در اروپاي شرقي به ويژه لهستان رييس جمهور آمريکا به سبب  نرمش و انعطاف بيش از اندازه در برابر روسيه در زمان ولاديمير پوتين با انتقادات بسياري مواجه بوده  است ولي بحران اقتصادي عنصر و عاملي اصلي  است که  موضوع  مورد نظر اوباما را در خصوص الگو بودن تحت الشعاع قرار داد و  اکنون او را مجبور ساخته است  از برخي وعده هاي خود دست بردارد و موضعي واقع گرايانه تر  در پيش گيرد.

اين منبع در پايان نوشت: رييس جمهور آمريکا تنها کسي نيست که از شرايط پيش آمده ضرر وزيان ديده ، بلکه بحران اقتصادي تمام رهبران بزرگ کشورهاي اوروپايي را  زمينگير کرد  که از جمله آنها مي توان به گردون براون انگليسي ، نيکلا سارکوزي  فرانسوي، خوزه لوئيس زاپاترو اسپانيايي  و سيلويو برلوسکوني نخست وزير ايتاليا اشاره کرد ضمن آنکه  فقط آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از اين بحران جان سالم به در برده است.
برچسب ها: اروپا ، اوباما ، سیاست ، ناامید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار