حمله به‌برج های تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع در واشینگتن، کشف سازمان نظامی حزب توده، روز سینما، شهادت روحانی مبارز مشروطه خواه «شیخ محمد خیابانی»، ابداع ورزش «جودو» توسط یک معلم ورزش ژاپنی و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 3شنبه 21 شهریور 1391 خورشیدی، 24 شوال 1433 هجری و 11 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

حمله به‌برج های تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع در واشینگتن (2001 م)

در تاریخ 11 سپتامبر 2001 م برابر با 20 شهریور 1380 ش، پس از ربوده شدن چند هواپیما از فرودگاه‌های نیویورک، بوستون و واشینگتن، در ابتدا یکی از هواپیماها به همراه سرنشینان آن به برج صد و ده طبقه‌ای تجارت جهانی برخورد کرده و دقایقی بعد برج دیگر این مجموعه نیز با حمله مشابهی مواجه شد. همزمان هواپیمایی دیگر به ساختمان وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، برخورد نمود. این حادثه منجر به فرو ریختن کامل ساختمان‌های تجارت جهانی و ویرانی مقداری از وزارت دفاع امریکا گردید.
حادثه 11 سپتامبر برای امریکا زمینه ساز برنامه‌ای جهانی بود تا به تحکیم نظام تک قطبی و تضعیف رقبای اروپایی خود بپردازد و بسیاری از طرح‌های توسعه‌طلبانه خود را عملی نماید.
اما در این میان، نباید مسئله مقابله با اسلام‌گرایی و سرکوب احساسات اسلامی در کشورهای خاورمیانه را از نظر دور داشت. در واقع رویداد 11 سپتامبر به هر صورت و با هر انگیزه‌ای که به وقوع پیوسته باشد، از سوی سردمداران کاخ سفید به نوعی از جنگ‌های صلیبی علیه جوامع اسلامی تبدیل شد.

کشف سازمان نظامی حزب توده
بیستم شهریور 1333 فرماندار نظامی تهران اعلام کرد که سازمان نظامی حزب توده ایران را کشف کرده، اعضای آن در ارتش، ژاندارمری و شهربانی شناخته شده‌اند و دستگیری آنان ادامه دارد. کشف این سازمان یک سال و چند روز پس از کودتای 28 مرداد 1332 صورت گرفت و هنوز این معما لاینحل باقی مانده است که چرا حزب کمونیست توده با این سازمان نیرومند نظامی و تشکیلات وسیع خود نتوانسته بود کودتای 28 مرداد را درهم شکند.

روز سینما
در دورهٔ قاجار و در جریان سفر مظفرالدین شاه در سال ۱۲۷۹ به اروپا سینماتوگراف، اختراع برادران لومیر به وی معرفی شد. در سفرنامهٔ مظفرالدین شاه آمده است که شاه روز یکشنبه هفدهم تیر ۱۲۷۹ به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاسباشی به تماشای دستگاه سینموفتوگراف و لانترن ماژیک رفته است. ۲۱ شهریور ماه به عنوان روز ملی سینما نام گذاری شده است و این روز سرآغاز آشنایی ایرانی‌ها با پرده سینما و این هنر صنعت گسترده و جهانی به شمار می‌رود.

شهادت روحانی مبارز مشروطه خواه «شیخ محمد خیابانی» (1299 ش)

شیخ محمد خیابانی در سال 1259 ش در خامنه در نزدیکی تبریز متولد شد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی، از محضر حضرات آیات سید ابوالحسن انگجی و میرزا عبدالعلی، فقه و اصول و هیئت و نجوم را آموخت و پس از مدتی به تدریس پرداخت. زندگی شیخ محمد خیابانی پس از پیروزی مشروطه در سال 1285 ش، با تأسیس انجمن ایالتی در تبریز، وارد مرحله تازه‌ای گردید و در جریان محاصره تبریز، در دفاع از شهر نقش مهمی ایفا کرد. پس از خلع محمدعلی شاه از سلطنت، خیابانی در سی سالگی به عنوان نماینده مردم تبریز راهی مجلس شورای ملی گردید. او با اولتیماتوم روسیه در مجلس دوم مخالفت کرد و همچنین با قرارداد استعماری وثوق‌الدوله با دولت انگلستان (قرارداد 1919) نیز به مبارزه برخاست.
شیخ محمد خیابانی، ایجاد یک تحول اساسی در سیستم حکومت ایران و احیای آزادی را گام نخست برای خانه تکانی ایران و بیرون راندن اشغالگران خارجی می‌دانست و تنها راه را قیام در برابر استبداد و دخالت خارجی می‌دانست. از این رو، بعد از قبول قرارداد 1919 م از سوی دولت ایران، در تبریز دست به قیام زد. قیام پیروزمندانه مردم تبریز به رهبری شیخ محمد خیابانی، بیش از پنج ماه ادامه داشت اما به دلیل خیانت کسانی که قول همکاری داده بودند، کم بودن نیروها و حضور قوای قزاقخانه در کنار شهر تبریز و همکاری آن‌ها با حکومت مرکزی، این قیام به شکست منجر شد و شیخ محمد خیابانی در 21 شهریور 1299 در چهل سالگی به شهادت رسید.


تولد جلال معیریان چهره پرداز (1320 ش)
جلال الدین معیریان متولد 1320 در تهران، فارغ التحصیل رشته گریم از دانشکده هنرهای دراماتیک است. شروع فعالیت چهره پردازی وی از 1353 بوده است.

وفات «ابن لبان» فقیه و مفسر مسلمان (749 ق)
ابوعبداللَّه شمس الدین محمّد معروف به ابن لبان، فقیه، محدث، مفسر و نویسنده‌ مسلمان مصری در سال 679 ق در دمشق به دنیا آمد. وی فقه، اصول فقه و حدیث را نزد اساتید بزرگ وقت آموخت و به درجه‌ والایی در آن‌ها رسید. تنها اثر چاپ شده از ابن لَبّان، کتاب رَدّ معانی الایات المُتَشابهات الی مَعانی الایاتِ المُحکَماتِ در تفسیر قرآن است که به بررسی آیات محکم و متشابه در قرآن کریم پرداخته است. ابن لَبّان سرانجام در 24 شوال سال 749 در هفتاد سالگی بر اثر ابتلا به بیماری طاعون درگذشت.

اشغال رسمی جزیره «سری‌لانکا» توسط استعمارگران انگلیس (1798 م)
جزیره سری‌لانکا واقع در جنوب شبه قاره هند، از قرن سوم میلادی، یکی از مراکز مهم فرهنگ بودایی به شمار می‌آمد. در فاصله قرن پنجم تا پانزدهم میلادی، حملات مکرر هندی‌ها به این کشور موجب مهاجرت و اسکان یک اقلیت هندی تبار به نام تامیل‌ها در آن گردید. در این زمان، سری لانکا که در آن هنگام، سیلان نامیده می‌شود، به خاطردارا بودن منابع طبیعی به ویژه سنگ‌های قیمتی، توجه اروپاییان را به خود جلب کرد. سیلان به مدت 150 سال تحت استعمار انگلستان قرار داشت تا این‌که در سال 1948 م، استقلال خود را باز یافت؛ و به سری لانکا تغییر نام داد.

ابداع ورزش «جودو» توسط یک معلم ورزش ژاپنی (1882 م)

منشا جودو از هنر رزمی جوجیتسو می‌باشد.  جودو ریشه در هنرهای رزمی سامورایی دارد که با دست خالی مبارزه می‌کردند و بر اساس دست به یقه شدن می‌باشد. در سال 1882 استاد جوانی به نام جیگوروکانو باشگاهی را برای آموزش هنر رزمی خود به وجود آورد. وی نام هنر رزمی خود را جودو نامید. هدف ورزش جودو پرتاب کردن، گیر انداختن، خفه کردن و قفل مفصل حریف به منظور تسلیم کردن وی می‌باشد. حتی زمانی که فرد جودو را به عنوان دفاع شخصی فرا می‌گیرد چگونگی دفع مشت‌ها، لگدها و سلاح‌ها را با پرتاب کردن، خفه کردن و قفل‌های مفاصل می‌آموزد. بزرگ‌ترین ارزش جودو در تاکید آن روی ملایمت و اعتدال به عنوان یک روش است. جودو در المپیک سال 1964 به عنوان یک رشته ورزشی پذیرفته شد.

ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان در جریان جنگ جهانی دوم (1944 م)
پس از آن‌که جبهه دوم علیه آلمان در ششم ژوئن 1944 م توسط متفقین ایجاد شد، علاوه بر بمباران مناطق آلمانی، در حدود سه میلیون نفر از نیروهای متفقین در مرزهای آلمان مستقر شدند. با پیشروی سریع متفقین، تلاش هیتلر در برابر این جبهه ناکام ماند. در ماه‌های اوت و سپتامبر 1944 م، پیاده شدن نیروهای متفقین در جنوب فرانسه و بلژیک، آزادی شهرهای پاریس و بروکسل و مارسی، قیام مسلحانه مردم ورشو و شهرهای دیگر لهستان، سقوط رومانی و بلغارستان و پیوستن آن‌ها به متفقین و بالاخره ورود نیروهای متفقین به خاک آلمان در یازدهم سپتامبر 1944 م، ضربات کوبنده‌ای بود که یکی پس از دیگری بر پیکر هیتلر وارد آمد. با ورود متفقین به آلمان، هیتلر نفس‌های آخر عمر خود را کشید و سقوط برلین، لحظه به لحظه نزدیک‌تر شد.

آغاز به کار نخستین تلفن همراه (موبایل) (1946 م)
سال 1946، دو مهندس روس به نام شاپیرو و زاهاروچنکو موفق شدند تلفن رادیویی بسازند که می‌توانست از فاصله 20 کیلومتری به شبکه محلی تلفن متصل شود.

وقوع کودتای خونین شیلی و قتل «سالوادور آلنده» رئیس جمهور این کشور (1973 م)
سالوادور گونسز آلِنْدِه، رئیس‌جمهور پیشین شیلی، در 22 ژوئیه 1908 م در این کشور به دنیا آمد. وی در 25 سالگی به همراه همفکران خود، حزب سوسیالیست شیلی را پایه‌گذاری کرد و در 34 سالگی به دبیر کلی این حزب دست یافت. از سال 1945 م به مدت 25 سال به عنوان یکی از اعضای مجلس سنای این کشور فعالیت نمود. در نهایت در انتخابات اوت 1970 م با تفاوتی اندک بر رقیب خود پیشی گرفت و به ریاست جمهوری شیلی دست یافت.
در یازدهم سپتامبر 1973 م، ژنرال آگستینو پینوشه که در آن زمان فرماندهی نیروی دریایی و وزارت دفاع شیلی را بر عهده داشت، به کمک سازمان سیا و حمایت مالی امریکا، علیه آلنده رئیس جمهور قانونی شیلی دست به کودتا زد و با بمباران کاخ ریاست جمهوری و سپس روانه ساختن هزاران سرباز به خیابان‌های سانتیاگو مرکز شیلی، مراکز مهم کشور را به تصرف خود درآورد و دولت آلنده را سرنگون ساخت. در جریان این کودتا، آلنِده و کلیه همراهان وی جان خود را از دست دادند.


21 شهریور در هشت سال دفاع مقدس
اعزام هزاران رزمنده از استانهای همدان و مازندران به جبهه های جنگ در آستانه عاشورا 65
احداث یک پادگان آموزشی در یعقوبیه برای سازمان مجاهدین خلق به دستور حکومت بغداد 66 .
حمله چته‌های حزب کوموله به پایگاه روستای میانه مریوان.
کمین نیروهای پایگاه روستای " ارمرده " در مسیر عناصر خبات در منطقه " گرماب " بانه.
ادامه درگیری حزب کومه‌له و دمکرات در غرب و شمال غربی بانه.
در حمله هوایی دشمن به یازده منطقه استان باختران، 20 تن شهید و 55 تن مجروح شدند.
بامداد امروز مقر سازمان اطلاعات و امنیت بغداد هدف یک موشک سپاه قرارگرفت.

برخی از رویدادهای 11 سپتامبر
1541: بومیان شیلی (اصطلاحا سرخپوست ها) شهر سانتیاگو (پایتخت فعلی شیلی) را توسط مهاجران اسپانیایی ساخته شده بود ویران ساختند، زیرا این مهاجران را مهاجم به سرزمین‌های خود می‌دانستند.
1919: سپاه تفنگداران ایالات متحده کشور هندوراس را تصرف کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار