شهادت آيت ‏اللَّه "سيداسداللَّه مدني" دومين شهيد محراب، افتتاح بزرگترين طرح آبرساني خاورميانه، برپايي اولين كنفرانس كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) در بغداد و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 2شنبه 20 شهریور 1391 خورشیدی، 23 شوال 1433 هجری و 10 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت آيت ‏اللَّه "سيداسداللَّه مدني" دومين شهيد محراب در تبريز (1360 ش)

آيت‏اللَّه سيداسداللَّه مدني در سال 1292 ش در آذرشهر چشم به جهان گشود و در سنين جواني براي تحصيل علوم ديني به قم عزيمت نمود. سپس راهي نجف گرديد و در جلسات درس حضرات آيات سيدابوالحسن اصفهاني، سيد عبدالهادي شيرازي، سيد محسن حكيم و سيد ابوالقاسم خويي شركت نمود. با آغاز قيام مردمي ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) و تبعيد آن حضرت به نجف اشرف، آيت‏ اللَّه مدني در كنار استاد و رهبر خود قرار گرفت.
 آيت اللَّه مدني در سال 1350 به فرمان امام جهت تدريس علوم ديني به خرم آباد رفت و در آنجا حوزه علميه تأسيس نمود. اين روحاني مبارز، پس از پيروزي انقلاب به دعوت مردم همدان، راهي اين شهر گرديد و از طرف مردم اين استان به مجلس خبرگان قانون اساسي راه يافت. آيت اللَّه مدني پس از شهادت آيت‏اللَّه قاضي طباطبايي، از سوي امام خميني(ره) به عنوان نماينده ولي فقيه و امام جمعه تبريز انتخاب شد و سرانجام در بيستم شهريور 1360 ش در 68 سالگي در محراب نماز جمعه تبريز توسط منافقين به شهادت رسيد و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

افتتاح بزرگترين طرح آبرساني خاورميانه در تبريز (1378ش)
در سال 1378 ش، طرح آبرسانی زرینه رود تبریز به دست رییس جمهور وقت افتتاح شد. این طرح از بزرگترین طرح های آبرسانی در خاور میانه به حساب می آید.

ارتحال آيت اللَّه "سيدعباس خاتم يزدي" استاد حوزه علميه قم (1380 ش)
آيت‏ اللَّه سيدعباس خاتم يزدي در سال 1309 ش در يزد متولد شد. وي پس از اتمام مقدمات و سطح در زادگاهش، راهي قم گرديد و در درس خارج آيات عظام سيد محمد محقق داماد، سيد محمدرضا گلپايگاني، محمد علي اراكي و حضرت امام خميني(ره) شركت نمود. وی در سال 1339 ش وارد حوزه نجف اشرف شد و در اقامت 18 ساله خود در آن شهر، از محضر درس حضرات آيات سيد محسن حكيم، سيد محمود شاهرودي و حضرت امام و به ويژه از درس آيت ‏اللَّه خويي بهره ‏هاي وافري برد تا به مقام عالي اجتهاد دست يافت.
 ايشان پس از مراجعت به قم، مشغول تدريس درس خارج فقه و اصول گرديد و شاگردان فاضلي تربيت نمود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي عضو دفتر استفتاء امام، دبير شوراي سياست‏گذاري ائمه جمعه و نماينده مردم استان يزد در مجلس خبرگان از دوره اول بود. اين عالم رباني سرانجام در بيستم شهريور 1380 ش در 71 سالگي بدرود حيات گفت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده شد.

شهادت "رئيس علي دلواري" رهبر دلاوران تنگستان(1333 ق)

رئيس علي فرزند زاير محمد (كدخداي دلوار) از طايفه‏ "نيامتي"، از چهره‏ هاي سرشناس تنگستان در روزگار خويش بود. تاريخ تولد او را بين سال 1299 تا 1303 ق دانسته‏ اند. با توجه به شهادت او در شوال سال 1333 قمري، سن وي در هنگام وفاتش بين 30 تا 34 سال بود. رئيس علي دلواري، در برابر استبداد داخلي و استعمار خارجي آن قدر مقابله و مبارزه نمود تا در اين راه در 23 شوال 1333 ق برابر با 12 شهريور 1294 ش به درجه‏ شهادت نايل آمد. مدفن وي در حرم اميرالمؤمنين(ع) در نجف اشرف قرار دارد.

تولد "ابن‏ ساعد انصاری" دانشمند مصری(749 ق)
ابن ساعد انصاري، پزشك، رياضي دان و نويسنده‏ مشهور مصري در منطق، تاريخ وقايع و احوال رجال قبلي و معاصر خود، اطلاعات وسيعي داشت. كتاب‏هاي متعددي به او نسبت داده‏ اند كه مهم‏ترين آن‏ها ارشاد القاصد نام دارد كه درباره‏ تاريخ علوم است.

آغاز نبرد "مازوري" ميان آلمان و روسيه در جريان جنگ جهاني اول (1914م)
در پي آغاز جنگ جهاني اول و پيوستن روسيه به متفقين و نيز اعلام جنگ آلمان به اين كشور، در 10 سپتامبر 1914م يكي ديگر از صحنه ‏هاي رويارويي و نبرد ميان روس و آلمان آغاز گرديد. در اين جنگ سه روزه كه در كنار درياچه مازوري ميان نيروهاي دو كشور به وقوع پيوست، آلماني‏ها با استفاده از تكنيك‏هاي جديد رزمي و سلاح‏هاي جديد پيروز شدند. در اين نبرد حدود 20 هزار سرباز روسي كشته و 45 هزار نفر اسير شدند.

امضاي پيمان تاريخي "سَن ژِرمَن" ميان دولت اتريش و متفقين (1919م)
موضوع اتحاد ملل آلماني زبان، سابقه‏ اي طولاني دارد، ولي اين موضوع پس از پايان جنگ جهاني اول و سقوط امپراتوري اتريش - مجارستان در سال 1918م صورت جديدي به خود گرفت. در اين ميان، مجلس مؤسسان اتريش، اين كشور را جزئي از آلمان اعلام كرد و برخي از كشورها نيز از اين امر استقبال كردند. اما متفقين با الحاق اتريش به آلمان به مخالفت پرداخته و اتريش را وادار به امضاي پيمان سَنْ ژِرْمَن نمودند.
به موجب اين پيمان، كه در دهم سپتامبر 1919م به امضا رسيد، امپراتوري اتريش - مجارستان منحل اعلام شد و سرزمين آن به اندازه كنوني تقليل يافت. هم‏چنين باقي‏مانده امپراتوري سابق اتريش، به كشورهاي نوين لهستان، چكسلواكي، يوگسلاوي، روماني و ايتاليا اعطا شد. علاوه بر آن، بر اساس اين پيمان، اتحاد و يگانگي سياسي و اقتصادي آلمان و اتريش نيز ممنوع اعلام گرديد. اين اتحاد دوام چنداني نيافت و با شكست نازي‏ها در جنگ جهاني دوم، اتريش از آلمان جدا شد.

برپايي اولين كنفرانس كشورهاي صادر كننده نفت (اوپك) در بغداد (1960م)

در دهم سپتامبر 1960، يك ماه پس از آخرين كاهش يك جانبه قيمت نفت، توسط كارتل‏هاي عظيم نفتيِ وابسته به غرب، نمايندگان پنج كشور صادر كننده نفت شامل ايران، عراق، عربستان، كويت و ونزوئلا در بغداد گرد هم آمدند و براي حفظ منافع خود در برابر اقدامات خودسرانه كارتل‏هاي نفتي، سازماني با نام سازمان كشورهاي صادركننده نفت موسوم به اوپك را به وجود آوردند. هماهنگي و يكنواخت ساختن سياست كشورهاي عضو و تعيين بهترين روش به منظور حفظ منافع كشورهاي مزبور، تثبيت قيمت‏هاي نفت خام در بازارهاي جهاني و جلوگيري از نوسانات غيرمعقول و زيان‏ آور قيمت‏ها و... از جمله اهداف تشكيل اين سازمان بود.

برخي از رويدادهاي 10 اوت
117:  هادريان (هادريانوس) امپراتور روم كه ديوار دفاعي او در خاك انگلستان معروف است با دولت ايران صلح كرد.
1519:  ماژلان با پنج كشتي «ظاهرا» به قصد دور زدن كره زمين ولي در باطن استعمار نقاط جديد؛ بندر سويل در اسپانيا را ترك كرد.
1707:  روسيه و سوئد يك پيمان دفاع متقابل امضاء كردند كه به موجب آن اگر از خارج به يكي از دو كشور حمله شود ، به منزله حمله به هر دو تلقي شود.
1792:  انقلابيون فرانسه به كاخ سلطنتي حمله كردند كه نتيجه اش دستگيري لوئي شانزدهم بود كه مدتي بعد با گيوتين گردن زده شد.
1809:  اكوادور که قرنها مستعمره اسپانيا بود اعلام استقلال كرد. .
1893:  نخستين دسته چيني ها از سانفرانسيسكو اخراج شدند.
1913:  جنگ دوم بالكان با امضاي پيماني پايان يافت.
1937:  بكر صدقي رئيس دولت وقت عراق ترور شد.
1952:  سلطنت ملك حسين بر اردن رسما آغاز شد.
2002:  كريستن نيگارد رياضي دان نروژي، پيشتاز نوشتن زبان و برنامه براي كامپيوتر در 76 سالگي بر اثر حمله‌قلبي درگذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.