ارتحال آيت ‏اللَّه "محمد تقي حائری شيرازی،انتشار نخستين شماره از روزنامه‏ مجلس،حفر اولين چاه نفتي جهان و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه 6 مرداد 1391 خورشیدی، 9 شوال 1433 هجری و 27 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ارتحال عالم مجاهد و مرجع استكبارستيز شيعه آيت ‏اللَّه "محمد تقي حائری شيرازی" (1299 ش)

آيت‏اللَّه ميرزا محمدتقي گلشن حائري شيرازي در حدود سال 1232 ش در شيراز به دنيا آمد. در نوجوانی، به همراه پدر راهي كربلا شد و در درس ميرزاي شيرازي شركت كرد و پس از چندي خود نيز به تدريس پرداخت. شاگردان فاضلي چون حضرات آيات شيخ عبدالكريم حائري يزدي، شيخ آقابزرگ تهراني، سيدجمال الدين گلپايگاني، سيد شهاب‏الدين مرعشي نجفي، محمدعلي شاه آبادي و محمدجواد بلاغي نجفي از جمله شاگردان ایشانند.

همزمان با تجاوز انگليسي‏ها به جنوب عراق، ميرزاي شيرازي با فتواي معروف خود، همگان را به قيام عليه نيروهاي انگليسي دعوت كرد و انقلاب معروف به 1920 در عراق شكل گرفت. حضور اين عالم مجاهد و فقيه آگاه براي انگليس بسيار خطرناك بود. از اين رو، تصميم گرفتند كه او را به هر نحو ممكن از ميان بردارند. گويند كه وي با دسيسه يكي از عمّال انگليسي‏ها مسموم شد و در ششم شهريور 1299 ش در 68 سالگي به لقاءاللَّه پيوست.

مرگ "مستوفی الممالك" صدر اعظم مشروطه و سياستمدار (1311 ش)



حسن مستوفي فرزند ميرزا يوسف در حدود سال 1250 ش  در تهران به دنيا آمد. با درگذشت پدرش به فرمان شاه، تمام مشاغل و امتيازات او به حسنِ دوازده ساله داده شد و مستوفي الممالك لقب گرفت. كارهاي وي را در اين دوران، نايبي انجام مي‏داد كه از طرف شاه تعيين گرديده بود. مستوفي در 30 سالگي راهي اروپا شد و پس از چند سال به دعوت اتابك اعظم، نخست وزير محمد علي شاه به ايران بازگشت. وي يكي از چهره‏هاي جالب و مهم عصر مشروطيت است كه شش بار به نخست وزيري رسيد و يازده كابينه تشكيل داد. ميرزا حسن خان مستوفي‏الممالك سرانجام در ششم شهريور 1311 ش به دليل سكته قلبي در 61 سالگي جان سپرد.

فتوای تاریخی حضرت "امام خميني (ره)" در مورد مصرف صدقات در راه مبارزه با رژيم صهيونيستی (1347ش)
در پي ارسال نامه‏اي از طرف جمعي از مبارزان فلسطيني به محضر حضرت امام خميني(ره) درباره استفاده از صدقات از قبيل زكات و غيره در جهت مسلح نمودن مسلمانان و تجهيز آنان عليه رژيم غاصب اسراييل، حضرت امام آن را جايز اعلام كردند. ايشان در پاسخ فرمودند: "... جايز است از محل زكات و ساير صدقات در اين مهم حياتي صرف نمايند". با توجه به جوّ حوزه نجف و سابقه تاريخي آن، اين نخستين فتواي مهم يك عالم شيعي بود كه پرداخت زكات و ديگر صدقات را به مسلمانِ غيرشيعه تجويز مي‏نمود.

انتشار نخستين شماره از روزنامه‏ (مجلس)(1324 ق)
در پي اعلام مشروطيت و آزادي مطبوعات، تعداد روزنامه‏هاي ايران رو به افزايش نهاد و ده‏ها روزنامه در شهرهاي مختلف ايران منتشر شد. اما نخستين روزنامه‏ عهد مشروطه كه بعد از گشايش مجلس شوراي ملي در ايران به چاپ رسيد، روزنامه‏ مجلس بود كه به درج اخبار و وقايع مجلس شوراي ملي مي‏پرداخت.

حفر اولين چاه نفتي جهان



كار حفر اولين چاه نفتي جهان در 24 ژانويه 1859م در ايالت پنسيلوانياي امريكا آغاز شد و هشت ماه بعد در 27 اوت همان سال، بشر به نفت دست يافت. تا قبل از حفر نخستين چاه نفت به كمك وسايل جديد حفاري، اين ماده ارزنده فقط ازچشمه‏هاي سطحي نفت يا چاه‏هاي كم عمق كه به وسيله دست حفر مي‏شد استخراج مي‏گرديد و موارد استفاده از نفت خام نيز محدود بود. ولي با استخراج نفت به مقدار زياد از چاه‏هاي عميق و تبديل نفت خام به مواد تصفيه شده نظير نفت سفيد و بنزين و ساير مشتقات نفتي،موارد استفاده از آن به سرعت افزايش يافت.

درگذشت "رِينولد نيكِلْسون" مستشرق انگليسي و مترجم مثنوی مولوی (1945م)



رِينولد الين نيكِلْسون، در نوزدهم اوت 1868م در انگلیس به دنيا آمد. از دوران جواني به تحصيل دانش روي آورد و در دوران دانشگاه، زبان و ادبيات يوناني، لاتيني و شرقي را فرا گرفت. نخستين اثر خود را درباره منتخبي از اشعار ديوان شمس تبريزي انتشار داد. از آن پس به مدت 25 سال در دانشگاه كمبريج انگلستان به تدريس زبان فارسي پرداخت. بي‏شك بزرگ‏ترين كار نيكلسون كه بيش از 20 سال براي آن زمان صرف نمود، ترجمه، شرح و چاپ مثنوي معنويِ مولوي است كه آن را در هشت جلد منتشر كرد.

تاليفات متعدد ديگري از وی به جاي مانده كه تاريخ ادبيات عرب، مفهوم شخصيت در تصوّف، تحقيقات درباره شعر اسلامي به انگليسي و عرفاي اسلامي از آن جمله‏اند. نيكلسونْ قرنِ دوازدهم و سيزدهم ميلادي را به مناسبت سرودن اشعار عرفاني توسط شاعران ايراني نظير سنايي غزنوي، عطار نيشابوري و جلال الدين مولوي، عصر طلايي عرفان اسلامي خوانده و سنايي را كه پير اين گروه بوده، پدر شعر فلسفي و عرفاني ايران شمرده است. نيكلسون سرانجام در 27 اوت 1945م در 77 سالگي درگذشت.

پرتاب اولين سفينه فضايي براي تحقيق درباره سياره زهره (1962م)
نخستين سفينه اي که توانست به آرامي در زهره فرود آيد «ونرا-7» بود. اين سفينه در 17 اوت 1970 با يک موشک «مولينا» از پايگاه پرتاب هاي فضايي «بايکونور» راهي زهره شد. «ونرا-7» پس از سفري 120 روزه، در 15 دسامبر به سياره زهره رسيد. «ونرا-7» ضمن فرود، به ارسال اطلاعات از جو سياره پرداخت. با ارسال اطلاعات از سطح زهره تفاوت هاي درجه حرارت و فشار جوي در ارتفاع هاي مختلف زهره روشن شد. پس از آن تا 23 دقيقه علايم ضعيفي از کاوشگر به زمين مي رسيد که چندان واضح نبود. اين نخستين ارسال اطلاعات توسط يک سفينه از سطح سياره ديگر به زمين بود.

مرگ "لوكور بوزيه" بزرگ ‏ترين معمار قرن بيستم (1965م)
لوكوربوزيه، در چهارم مه 1887م در سوئيس به دنيا آمد. پدرش او را در 13 سالگي به مدرسه صنعتي فرستاد تا ساعت‏سازي بياموزد، ولي لوكوربوزيه نام خود را در فن معماري ثبت نمود. در 17 سالگي اولين نقشه خانه خودشان را كشيد و پس از چندي بنگاه مستقل معماري در پاريس تأسيس كرد. فلسفه لوكوربوزيه در مورد معماري شهرها، پيشنهاد شهرهاي عمودي است كه براي هر خانواده، حداكثر خصوصيات و استقلال داخلي و نيز تجهيزات لازم عمومي را فراهم آورَد.
با وجود تنوع شكلي فراوان در كارهاي لوكوبوزيه، كار معماري وي هرگز وحدت خود را از دست نداده است، چنانچه با تقليد و تكرار، اَشكال و حجم‏ها اشتباه نمي‏شود و به حالت صحيح شكل توجه مي‏گردد. به طور كلي نقش لوكوربوزيه در معماري نو همانند نقش پيكاسو در نقاشي نو است. لوكوربوزيه نقشه‏هاي معماري خود را در سي جلد كتاب جمع‏آورده است. وي سرانجام در 27 اوت 1965م در هفتاد و هشت سالگي به هنگام استحمام طبي در يك پلاژ غرق شد و درگذشت.

برخي از رويدادهاي 23 اوت
1617:   براي نخستين بار در جهان يك خيابان يكطرفه (One – Way) شد و اين كار در شهر لندن صورت گرفت.
1754:   لوئي شانزدهم به دنيا آمد كه از 1774 تا 1792 شاه فرانسه بود، توسط انقلاب بركنار و با «گيوتين» اعدام شد.
1821:   اسپانيا پس از 3 قرن به مكزيك استقلال داد.
1904:   زنجير چرخ اتومبيل كه آن را قادر مي سازد در برف و يخ حركت كند اختراع شد.
1978: جوموكنياتا رهبر كنيا كه نام او به معناي «نيزه مشتعل كنيا» است در 86 سالگي درگذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار