وقوع جمعه سیاه و کشتار بی‌رحمانه مردم در میدان شهدای تهران، افتتاح بانک ملی ایران، روز جهانی مبارزه با بی سوادی، اعلان جنگ ایران به آلمان و الحاق ایران به اعلامیه ملل متحد و ... از مهترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 17 شهریور 1391 خورشیدی، 20 شوال 1433 هجری و 7 سپتامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

وقوع جمعه سیاه و کشتار بی‌رحمانه مردم در میدان شهدای تهران (1357 ش)

در اولین ساعات جمعه، 17 شهریور سال 1357، ارتشبد غلامعلی اویسی، فرماندار نظامی تهران، از رادیوی تهران و حومه، حکومت نظامی را اعلام کرد. مردم که از حکومت نظامی اطلاع نداشتند، پیش از ساعت شش صبح برای چهارمین روز متوالی، از خانه‌ها بیرون آمده و سیل‌آسا، روی به خیابان‌ها آوردند. مرکز تجمع آنان، میدان ژاله (شهدای کنونی) بود. همین که مردم به خیابان‌ها رسیدند، ناگهان با دیدن تانک‌ها و زره‌پوش‌های نظامی و مأموران مسلسل به دستِ حکومت نظامی غافلگیر شدند. مأموران مسلح، پس از چند بار اخطار، از زمین و هوا، جمعیت را ناجوانمردانه هدف رگبار مسلسل قرار دادند.
در اطراف میدان، جنازه شهیدانی بود که در صحنه نبرد نابرابر، همچنان باقی مانده و خون‌هایی که هر گوشه‌ای از میدان را گلگون کرده بود. در آن روز مزدوران رژیم شاه حتی کسانی را که به خانه‌های دیگران پناه می‌بردند تعقیب کرده و به شهادت می‌رساندند. رژیم پهلوی، تعداد کل شهدای این روز را 58 نفر و این تجمع را نقشه خارجی اعلام کرد. هر چند شمار دقیق قربانیان این حادثه، هیچ گاه مشخص نگردید ولی آن چه قطعی است، این رقم از چهار هزار نفر افزون بود. از آن روز، هفدهم شهریور 1357، به جمعه خونین تهران معروف گردید.

اعلان جنگ ایران به آلمان و الحاق ایران به اعلامیه ملل متحد (1322 ش)
با آغاز جنگ جهانی دوم، ایران بی طرفی خود را اعلام کرد و وارد جنگ نشد. این عمل ایران با واکنش تند دولت‌های متفق مواجه گردید و به سرنگونی رضاخان و تبعید او انجامید. پس از روی کار آمدن محمدرضا پهلوی، متفقین، ایران را تحت فشار قرار داده که علیه آلمان اعلان جنگ دهد. بنابراین، کشور اشغال شده ایران، طبق نظر و خواست متفقین باید وارد جنگ می‌شد و به دول متفق ملحق می‌گشت. از این رو در بامداد هفدهم شهریور 1322 ش (9 سپتامبر 1943 م) فرمان اعلام حالت مخاصمه بین دولت ایران و دولت آلمان صادر گردید.

بمباران اماکن و تأسیسات ایران توسط هواپیماهای رژیم بعث عراق (1366 ش)
پس از آن که چندین موشک «کرم ابریشم» به کویت اصابت کرد و دولت کویت در 13 شهریور 1366 ایران را متهم به شلیک آن‌ها نمود، مقامات ایران مسؤولیت پرتاب موشک‌ها را تکذیب کردند. در این میان دولت بعث عراق که پیوسته برای ضربه زدن بیشتر به ایران و وادار کردن آن به پذیرش آتش‌بس در انتظار بهانه بود، با تکیه بر برتری هوایی خود در آسمان ایران و به بهانه دفاع از خاک کویت، در 17 شهریور 1366 ش، بیش از دوازده هدف را که شامل شهرها، تأسیسات نفتی ایران و نفت‌کش‌ها در خلیج فارس بود، بمباران کرد و آن را در اعلامیه خود، روز انتقام نامید. به دنبال این حمله‌ها، موشکی از طرف ایران به سوی کویت پرتاب شد و به کشتی کویتی که پرچم آمریکا روی آن نصب بود اصابت کرد و آسیب دید.

تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار «امام خمینی» (ره) (1368 ش)

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به منظور جمع آوری، طبقه بندی، حفظ و نگهداری، تنظیم، ترجمه و نشر آثار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی، بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین فراهم آوردن امکانات لازم جهت ارایه خدمات تحقیقاتی و آموزشی پیرامون انقلاب اسلامی و سیره آن قائد عظیم الشأن تأسیس گردید. در طی سال‌های پس از آغاز به کار، این مؤسسه علاوه بر چاپ و نشر کلیه آثار و کتب حضرت امام، به تهیه و توزیع کتب و منابع متعدد در مورد ابعاد شخصیتی امام راحل پرداخته و آن‌ها را در تیراژهای میلیونی منتشر کرده است. همچنین کلیه دست خط‌ها و دست نوشته‌های آن امام بزرگوار نیز در آن مؤسسه نگهداری می‌شوند.

درگذشت فقیه امامی آیت اللَّه «میرزاجواد نوری» (1323 ق)
حاجی میرزا جواد بن حاجی ملا محمدعلی نوری، فقیه امامی، مجتهد، اصولی، و از مراجع تقلید به شمار می‌رفت. این عالم وارسته، نزد سیدمحمدشهشهانی کسب علم کرده و در اصفهان، ریاست مذهبی وقت به ایشان منتهی می‌شد. کتابٌ فی الاصول، کتابٌ فی الفِقه الاستدلالی، رسالاتی در طهارت و صلوة و نکاح و تجارت از جمله آثار میرزا جواد نوری می‌باشند. این فقیه جلیل در اصفهان رحلت کرد و در آن شهر به خاک سپرده شد.

انفجار اولین موشک جنگی ساخت آلمان در جریان جنگ جهانی دوم در لندن (1944 م)
در هفتم سپتامبر 1944 م صدای انفجار مهیبی شهر لندن پایتخت انگلستان را به لرزه درآورد و موشک جنگی جدیدی موسوم به 2- V به کار گرفته شد. تا قبل از آن موشک‌هایی با بُردهای کوتاه ساخته شده بود و این برای اولین بار بود که موشکی توانسته بود از قلب اروپا به جزیره انگلیس نفوذ کند و تا این حد مسافت و برد و قدرت تخریب داشته باشد.

روز جهانی مبارزه با بی سوادی
هفتم سپتامبر، روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی است. در طول قرن نوزدهم کشورهای صنعتی به اهمیت نقش تعلیم و تربیت در دگرگونیِ جوامع پی بردند. این اندیشه از آن جا تقویت می‌شد که وقوع انقلاب صنعتی و اوج‌گیری پیشرفت در ساختارهای صنعتی و تکنولوژی جامعه، نیاز به افراد خلّاق و با استعداد را که بهره‌مند از سواد باشند روزافزون می‌نمود. در واقعْ نظام سرمایه‌داری، مبارزه با بی‌سوادی در کشورهای پیشرفته را در اولویت قرار داد تا چرخ دنده‌های این نظام استعماری به راحتی به حرکت درآیند. با تمامی این تلاش‌ها به دلایل گوناگونی هنوز هم در سراسر جهان و حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی مسئله بی‌سوادی همچنان باقی است.

تولد «الیزابت اول» ملکه مقتدر انگلستان (1533 م)
ملکه الیزابت اول، پادشاه مقتدر بریتانیای کبیر در هفتم سپتامبر 1533 م به دنیا آمد. وی دختر هنری هشتم بود و در ژانویه 1559 م طی تشریفاتی در 26 سالگی تاج‌گذاری کرد. از اولین اقدامات وی، اعلام آزادی اعتقادات مذهبی بود. الیزابت اگرچه راه هرگونه نفوذ پاپ در امور انگلستان را بست اما با ملایمتی که نسبت به کاتولیک‌ها از خود نشان داد، از بروز جنگی مذهبی در کشور جلوگیری نمود. وی در زمانی سلطنت انگلستان را برعهده گرفت که این کشور در ضعف و آشفتگی به سر می‌بُرد. از این رو، الیزابت به تقویت نیروهای نظامی انگلیس پرداخت و بزرگ‌ترین قدرت دریایی جهان را ایجاد کرد. از حوادث زمان الیزابت اول، وقوع جنگ با اسپانیا، دیگر قدرت مطرح در آن زمان بود که با پیروزی انگلستان به پایان رسید. الیزابت اول سرانجام پس از 70 سال زندگی و 45 سال سلطنتِ همراه با قدرت و مکر و سیاست، در 24 مارس 1603 م درگذشت.

افتتاح بانک ملی ایران (1307 ش)

در 14 اردیبهشت 1306 قانونی از مجلس شورای ملی گذشت که به موجب آن، دولت، مأمور تأسیس بانکی برای پیشرفت امور بازرگانی و کشاورزی و پیشه و هنر گردید. سرمایه این بانک، طبق قانون 150 میلیون رالن پیش بینی شده بود که پس از مدتی 20 میلیون رال7 از طرف دولت به این امر اختصاص یافت. پس از آن، بانک ملی ایران در 17 شهریور 1307 ش رسماً افتتاح شد. در خرداد 1309، دولت حق نشر اسکناس را از بانک شاهنشاهی متعلق به انگلستان باز خرید نمود. حق انحصار چاپ اسکناس در 23 اسفند 1310 به بانک ملی ایران واگذار گردید. در نهایت از اول فروردین 1311، اسکناس‌های بانک ملی ایران منتشر شد.

برخی از رویدادهای 7 سپتامبر
1822: برزیل هفتم سپتامبر سال 1822 اعلام استقلال کرد و خود را از استعمار پرتغال نجات داد. از همین زمان هفتم سپتامبر روز ملی برزیل است.
1829: ساخت اولین اتوبوس جهان در انگلستان.
1953: نیکیتا خروشچف دبیر اول حزب کمونیست شوروی شد.
1995: یک زلزله نسبتا شدید شهر آتن را تکان داد که ضمن آن 143 نفر کشته و بیش از 500 نفر مجروح شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: باشگاه ، شبانه ، تقویم روز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.