رحلت فقيه جليل، آيت‏اللَّه «محمدجعفر انصاري دزفولي»، تهيه اولين مداد جهان توسط «نيكولا كِنْتِه» مخترع آلماني، مرگ «زیگفريد كِلِر» اديب و نويسنده معروف سوئيسي و... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز پنج شنبه 9 مرداد 1391 خورشیدی، 12 شوال 1433 هجری و30 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ناپديد شدن «امام موسي صدر» رهبر شيعيان لبنان (1357 ش)

امام موسي صدر در سال 1307 ش در قم ديده به جهان گشود. پس از تكميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي پدرش، سيد محمد محقق داماد، سيد حسين بروجردي و امام خمينی (ره) كسب فيض نمود. سپس عازم نجف اشرف شده  به درجه اجتهاد نائل آمد. پس از وفات آيت‏اللَّه سيدعبدالحسين شرف‏الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعيت ناهنجار فرهنگي، اجتماعي و سياسي رهايي بخشيد و در برابر دسيسه‏هاي دشمنان اسلام، آنان را در تشكيلات «حركت المحرومين» متشكل ساخت.



اين مجاهد نستوه و خستگي‏ناپذير با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي و متقاعد ساختن آنان به منزوي كردن اسراييلِ متجاوز و تحريم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطين و به منظور تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به كشورهاي مختلف سفر مي‏كرد. امام موسي صدر در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين كشور سفر نمود، وليكن براثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، در همان سفر ناپديد شد و تا به حال اطلاعات موثّقي از ايشان به دست نيامده است.

رحلت فقيه جليل، آيت‏اللَّه «محمدجعفر انصاري دزفولي» (1330 ش)
آيت ‏اللَّه انصاري معروف به شيخ آقابزرگ در سال 1274 ش در دزفول به دنيا آمد. وی پس از طي مقدمات و سطوح به درجه اجتهاد نائل آمد. اين فقيه اصولي و متكلم رجالي و اديب برجسته، در سال‏هاي پاياني عمر خويش، به عنوان مرجع تقليد مردم منطقه، محل مراجعه خاص و عام بود و به همت ايشان، پانزده مسجد و مدرسه در اهواز و حومه ساخته شد. از آيت‏اللَّه انصاري، آثار متعدد علمي برجاي مانده كه شرح بر كفايه سبزواري، حاشيه بر وسيلةُ النّجاة، الذّريعه في احكام الشَّريعه و شرح مبسوط الفيه از آن جمله‏اند. اين فقيه وارسته سرانجام در نهم شهريور 1330 ش در 56 سالگي وفات يافت، در اهواز به خاك سپرده شد.

درگذشت استاد «پيرنيا» پدر معماري سنتي ايران (1376 ش)



دكترمحمد كريم پيرنيا پدر معماري سنتي ايران واز اعضاي هيئت علمي دانشكده هنرهاي زيبا در گذشت. استاد پير نيا سالهاي متمادي بر حفظ و مرمت و بازسازي ميراث معماري كهن و اصيل ايراني تأكيد كرد و مرمت صدها بناي تاريخي، مسجد، مدرسه و همچنين ساخت مدارس جديد و در تهران و اطراف آن از جمله خدمات ارزنده استاد پيرنيا بشمار می‌رود.

رأی مثبت مردم «تيمور شرقی» براي استقلال از اندونزی (1999 م)
جزيره تيمور شرقي به همراه ساير جزاير اندونزي در سال 1511 م به اشغال پرتغال درآمد. در اين سال، ارتش اندونزي، جاي‏گزين نيروهاي پرتغالي شد و اين منطقه به حاكميت اندونزي درآمد. در پي سقوط ژنرال سوهارتو در سال 1998 و بحران سياسي در اندونزي، جنبش استقلال‏طلبي در تيمورشرقي شدت يافت و با حمايت سازمان ملل و دولت‏هاي غربي، اين سرزمين طي يك همه پرسي به استقلال راي دادند. در اين همه‏پرسي كه در 30 اوت 1999 و با توصيه و نظارت سازمان ملل برگزار گرديد، بيش از 78 درصد مردم تيمور شرقي به جدايي از اندونزي و استقلال، رأي دادند.

تهيه اولين مداد جهان توسط «نيكولا كِنْتِه» مخترع آلماني (1790 م)
در 30 اوت 1790 م نيكولا كِنتِه براي سهولت در نوشتن از نوعي زغال نرم به نام گرافيت استفاده كرد و براي جلوگيري از آلودگي دست به هنگام نوشتن، گرافيت را ميانِ دو قطعه چوب قرار داد. بدين ترتيب مداد اختراع شد. امروزه يكي از انواع مداد كه در نقاشي مورد استفاده قرار مي‏گيرد به نام اين مخترع، به مداد كِنته معروف است.

رحلت «شيخ بهايي» عالم كم نظير و دانشمند بزرگ عهد صفوی (1030 ق)
شيخ بهاءالدين محمد عاملي معروف به شيخ بهايى از شاگردان شهيد ثاني است که در سال 953 قمري در بعلبك لبنان به دنيا آمد. در طول حيات پربار خويش مسافرت‏هاي زيادي به نقاط مختلف جهان داشت و از محضر اساتيدي برجسته در رشته‏هاي گوناگون استفاده نمود. ملاصدرا، ملامحمدتقي مجلسي اوّل، ملامحسن فيض كاشاني، ملامحمدصالح مازندراني و ده‏ها دانشمند و فاضل ديگر از شاگردان شيخ بهايى مي‏باشند. كشكول، اسرارالبلاغه، اثني عشريات، خمس اربعين حديثاً، جامع عباسي، عين الحيوة و بحرالحساب و ده‏ها اثر ديگر از جمله آثار اوست. آثار علمي و مهندسي وي را مي‏توان در جاي جاي اصفهان مشاهده نمود. اين دانشمند كامل و جامع در 77 سالگي در اصفهان درگذشت و طبق وصيتش در مشهد مقدس و در نزديكي مرقد مطهر حضرت امام رضا (ع) مدفون گرديد.

درگذشت «ناجي العلي» طراح و كاريكاتوريست معروف فلسطيني (1987 م)



ناجي العُلي هنرمند فلسطيني در سال 1937 م در فلسطين به دنيا آمد ولي بر اثر خشونت و اشغال‏گري صهيونيست‏ها، در كودكي به همراه خانواده‏اش مجبور به اقامت در اردوگاهي در جنوب لبنان گرديد. به طراحي و كاريكاتور روي آورد و با كاريكاتورهاي خود، ضمن آگاه ساختن افكار عمومي، رژيم صهيونيستي را رسوا و افشا مي‏كرد. سرانجام تروريست‏هاي موساد ناجي العُلي را هنگام عزيمت به دفتر كارش در لندن در 22 ژوئيه 1987 م مورد هدف قرار دادند كه سرانجام پس از 38 روز بيهوشي، در روز 30 اوت 1987 م در 50 سالگي درگذشت. اتحاديه بين‏المللي ناشران، جهت ارج‏نهادن به هنر سياسي ناجي‏العُلي، شش ماه پس از مرگ اين هنرمندِ مبارز فلسطيني، جايزه قلمِ طلاييِ آزادي را به وي اهدا كرد.

مرگ «زیگفريد كِلِر» اديب و نويسنده معروف سوئيسي (1890 م)
زيگفريد كِلِر، در يازدهم فوريه 1819 م در زوريخ سوئيس به دنيا آمد. كلر در سال 1846 م، نخستين ديوان كوچك خود را انتشار داد كه رنگ ميهن‏پرستانه داشت و موجب شد كه شاعر از طرف دستگاه حكومت، بورس تحصيلي دريافت نمايد. اما وي در دانشگاه تحت نظر برخي استادان خود، به استواري عالم دنيوي و بي‏ايماني به خدا روي آورد. برخي از آثار وي به ويژه مجموعه داستان‏هاي مردم زلْدْويلا، آينه منعكس كننده دنياي واقعي است كه از نظر ترسيم چهره‏ها، بسيار طبيعي و ستودني جلوه مي‏كند و از نظر اخلاقي و روحي با طنزي لطيف و پرجاذبه همراه است. رمان‏هايي هم‏چون مارتين زالاندِر، داستان‏هاي زوريخ و ديوان جديد و ديوان كامل از ديگر از آثار كلر هستند. زيگفريد كلر سرانجام در 30 اوت 1890 م در 71 سالگي درگذشت.

برخي از رويدادهاي 30 اوت
1922: ميهن دوستان ترک به فرماندهي مصطفي کمال (آتاتورک) نبرد 4 روزه با يونان در Dumlupinar را بردند. به همين مناسبت سی‌ام آگوست در جمهوري ترکيه روز پيروزي نامگداري شده و يک روز ملي است.
1941: محاصره شهر لنينگراد (سن پترزبورگ) توسط ارتش هيتلر آغاز شد که مدت‌ها طول کشيد.
1944: نيروهاي شوروي كه سرگرم عقب زدن ارتش هيتلر از اروپاي جنوبي و شرقي بودند؛ شهر بوخارست پايتخت روماني را از چنگ آنان بيرون آوردند. هدف عمده هيتلر از تصرف روماني دست يافتن بر ذخاير نفت اين كشور بود.
1963: تلفن مستقيم ميان کاخ کرملين و کاخ سفيد واشنگتن معروف به تلفن سرخ آغاز بکار کرد تا از يک اشتباهي نظامي که منجر به جنگ اتمي شود جلوگيري به عمل آيد.
2006: «نجيب محفوظ» نويسنده مصري و برنده جايزه نوبل در ادبيات در 95 سالگي درگذشت.

برچسب ها: جهان ، تقویم ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار