پوکي استخوان يا استئوپروز از زمان شروع کاهش تراکم استخوان ها دربدن فرد مبتلا تا بروز اولين نشانه ها و علايم آن روندي تدريجي دارد به طوري که سبب شده از آن به عنوان بيماري خاموش قرن ياد شود.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران: استئوپروز از بيماري هاي بسيار خطرناک قرن محسوب مي شود که درصورت پيشرفت آن عوارض نامطلوبي چون شکستن سريع استخوان ها، زمين گير شدن فرد و در نهايت در مراحل بسيار پيشرفته و درگير کردن ديگر اعضا و ارگان هاي حياتي بدن حتي مرگ بيمار مبتلا را هم به دنبال خواهد داشت.

عوامل مستعد كننده پوكي استخوان كدامند؟

- جنسيت: زنان بسيار بيشتر از مردان به پوكي استخوان و شكستگي ناشي از آن دچار مي‏شوند.( در واقع 4 برابر آقايان). زيرا زنان از ابتدا تراكم استخوان كمتري دارند و بيشتر هم عمر مي‏كنند.

- سن: با افزايش سن احتمال بروز پوكي استخوان بيشتر مي‏شود.

- شروع يائسگي: استروژن هورمون زنانه‏اي است كه از كاهش توده‏ي استخوان جلوگيري مي‏كند. توليد استروژن در تخمدانها بعد از يائسگي متوقف مي‏شود، در نتيجه، از دست رفتن توده‏ي استخوان تسريع مي‏شود. زناني كه يائسگي زود رس دارند (قبل از 45 سالگي)، مانند بانواني كه تخمدانهاي آنها را با جراحي برداشته‏اند بيشتر در معرض ابتلا به پوكي استخوان‏اند. 

- سابقه‏ خانوادگي: وراثت بر مقدار استخوانهاي شما و سرعت از دست دادن آنها تأثير دارد، اگر مادر شما شكستگي لگن يا مهره، ساعد و... داشته باشد، احتمال ابتلاي شما به شكستگي 2 برابر افراد ديگر است.

- استخوان‏بندي ظريف و كوچك: بانواني كه داراي استخوانهاي كوچك بوده، كوتاه قد و يا لاغراند، به خاطر وجود توده‏ي استخواني كمتر، مستعد بروز پوكي استخوان‏اند.

- نژاد: بانوان اروپايي شمالي يا افراد ساكن آسياي جنوب شرقي، بيشتر در معرض ابتلا به پوكي استخوان‏اند.

- بعضي از بيماريها: بيماريهايي نظير بيماري تيروئيد، پاراتيروئيد، غدد جنسي، و غدد فوق كليوي مي‏توانند به پوكي استخوان منجر شوند.

براي جلوگيري از پوكي استخوان چه بايد كرد؟

1)دريافت كلسيم و ويتامين دي كافي (به قسمت تغذيه مراجعه شود).
2
2)ترك سيگار

3)داشتن فعاليت فيزيكي مداوم و متعادل (مثلاً حداقل 30 دقيقه پياده‏روي روزانه) براي توضيح بيشتر به قسمت ورزش مراجعه كنيد.

4)خانمهاي يائسه‏اي كه داراي عوامل مستعد كننده‏ي پوكي استخوان هستند و افراد مبتلا به بيماريهاي تيروئيد بايد با پزشك خود در اين باره مشورت كنند.

نکته: به گفته متخصصان کنترل مناسب وزن، انجام فعالیت فیزیکی، کنترل مصرف داروهایی که سبب پوکی استخوان می شود از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار