خطر حمله قلبي طي يك سال بعد از ترك سيگار نصف مي شود، اين خطر بعد از 5 سال برابر با افراد غير سيگاري است.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا،مهندس خديجه محصلي ، مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اظهار داشت:‌ در هنگام سيگار كشيدن ضربان قلب 10 تا 20 ضربه در دقيقه و فشارخون 5 تا 10 ميلي متر جيوه افزايش مي يابد كه مهمترين علت آن منقبض شدن عروق خوني است.

مهندس خديجه محصلي گفت: افزايش ضربان قلب و افزايش فشارخون سبب بالا رفتن ميزان كار قلب شده و مونوكسيد كربن يا co موجود در دود سيگار، در خون جاي اكسيژن را مي گيرد و باعث كمبود اكسيژن در قلب و ساير ارگان ها مي شود.

وي با اشاره به اين كه سيگار كشيدن يك عامل خطر مهم براي ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي است، افزود: تاثير استعمال دخانيات از نظر ميزان خطر، با فشار خون بالا و چربي خون برابر است و به همان اندازه تهديد كننده سلامتي مي باشد و از هر چهار مرگي كه بر اثر تصلب شرايين رخ مي دهد، يك مورد به علت مصرف دخانيات است.

وي افزود: استعمال دخانيات احتمال ايجاد لخته در خون را زياد مي كند و در افراد سيگاري عبور خون از عروقي كه توسط تصلب شرايين تنگ شده منجر به ايجا لخته در عروق از جمله عروق كرونر و در نهايت سكته قلبي مي شود.

مسئول دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات با بيان اين كه احتمال بروز سكته هاي مغزي و حملات قلبي در افراد سيگاري دو تا سه برابر بيشتر از غير سيگاري ها است، ابراز داشت: در سيگاري ها سكته قلبي عامل كشنده تري نسبت به غير سيگاري ها است و خطرات حمله قلبي در زنان سيگاري بالاي 40 سال كه قرص هاي ضدبارداري مصرف مي كنند، بالاتر است. /ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.