نوسازي بافت هاي فرسوره شهري يکي از مهمترين مسايل در زمينه مديريت شهري است که راه اندازي مرکز آموزش و پژوهش تخصصي با رويکرد نوسازي مي تواند گامي مثبت در تحقق نوسازي بافت فرسوده شهري باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی، نهادی دانشگاهی با جایگاهی نخست در سطح مراکز شهرسازی و معماری در کشور و دارای تعامل سازنده اثرگذار و پویا با مراکز آموزشی پژوهشی معتبر ایران و جهان است که طي ماه گذشته  با هدف  آموزش و پژوهش تخصصی با رویکرد نوسازی بافت های فرسوده شهری به طور رسمي  آغاز به کار کرده است.  
مهدی الهیاری بیک، رييس مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران در تشریح چکیده ای از رویدادهای این مرکز گفت: این مرکز در جهت تبیین، تبلیغ و ترویج دانش شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی در حوزه بهسازی و نوسازی شکل گرفته و با ارائه آموزش های لازم به ارتقاء مهارت، دانش و بینش مخاطبان مورد نظر خود در این حوزه تخصصی می پردازد.  
فعالیت های انجام شده  مرکز  آموزش
به گفته  وي تدوین دستور العمل ها و آیین نامه های مرتبط با برگزاری دوره های آموزش، تشکیل شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی، طراحی و تدوین فرمت یکپارچه برنامه های آموزشی و درسی، برگزاری کلاس های حضوری معادل 5000 نفر ساعت، طراحی و تدوین 100 عنوان درسی در قالب 15 پودمان آموزشی، برگزاری جلسات مشترک با سازمان های دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی در رابطه با انعقاد تفاهم نامه های مشترک و همچنین ایجاد حلقه های دانشجویی و هیات علمی جهت تقویت بنیه پژوهشی مرکز از جمله مهمترین فعالیت هایی است که از بدو تأسیس در این مرکز صورت گرفته شده است.
تخصیص مقطع تحصیلی و اخذ گواهینامه
وي گفت: در حال حاضر دوره های پایه، عمومی و تخصصی برای کلیه پرسنل دفاتر خدمات نوسازی و تسهیل گری شهر تهران ارائه می گردد که مدیران دفاتر خدمات تسهیل گری پس از اتمام دوره های فوق الذکر و کسب امتیازات و ارزیابی های لازم موفق به دریافت گواهینامه های کوتاه مدت خواهند شد .  
عناوین درسی ارائه شده مرکز آموزش و پژوهش
الهیاری بیک با بیان اینکه در حال حاضر دوره های آموزشی طی 4 عنوان درسی برابر با 5000 نفر ساعت ، در مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی در دو فاز متشکل از 3 گروه از مدیران دفاتر تسهیل گری شهر تهران در حال برگزاری است، عنوان کرد:  در فاز نخست دروس  الگوهای مدیریت نوسازی و بهسازی در بافت فرسوده  و  روند نوسازی و بهسازی شهری و در فاز دوم دروس   رهیاف های مشارکت  و  تشکیل تعاونی ها   توسط اساتیدی همچون دکتر ایزدی، دکتر خان بیگی ، دکتر رستمی  و مهندس جعفری  در این مرکز تدریس می شود.
دوره های آموزشی مرکز آموزش و پژوهش  
رييس مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران گفت: دوره های آموزشی این مرکز بصورت   دوره های کوتاه مدت  و دوره های مقطع دار  برگزار می شود که دوره های کوتاه مدت مرکز آموزش شامل دوره های عمومی ، پایه ، تخصصی و فوق تخصصی است و دوره های مقطع دار مرکز پس از اخذ مجوز های لازم،  در فاز نخست در مقطع کاردانی شروع به فعالیت مي کند.
فاز جدید کلاس های مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی
وي همچنین در خصوص شیوه ی آموزشی این مرکز گفت:  در حال حاضر کلاس ها بصورت حضوری برگزار می شود و با برنامه ریزی های صورت گرفته در آینده  نزدیک، کلاس های نیمه حضوری و غیر حضوری از طریق آموزش از راه دور در برنامه های توسعه ای بصورت مجازی نیز دایر مي شود.  
اعضای هیات علمی مرکز آموزش  
رييس مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد:   علیرضا جعفری ، محسن پیرهادی، تقی احمد خان بیگی، محمد حسن فاطمی راد، رضا ارجمندی، شاهین فرزانه، خسرو رستمی، فرامرز صحرایی، داریوش تلوری ،  رحیم سروری و بنده  از اعضاء کادر هیات علمی این مرکز هستند.  
امکانات مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی
الهیاری بیک  تصریح کرد: زیربنای مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران بالغ بر 1000 متر مربع در 4 طبقه مجزای اداری و 6 طبقه  دارای 20 کلاس درس و 3 کارگاه مهارتی می باشد.
به گفته وي  سایت کامپیوتر مجهز به آخرین تجهیزات و امکانات الکترونیکی، کتابخانه ی تخصصی، سالن کنفرانس مجهز به آخرین تجهیزات و امکانات جهت برگزاری سمینار ها ، گردهمایی ها و همایش ها  از دیگر امکانات مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران است.
راه اندازی دانشگاه مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران     
رييس مرکز آموزش و پژوهش سازمان نوسازی شهر تهران از راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی در آینده  نه چندان دور در این مرکز خبر داد و بیان داشت:  علاقمندان به ادامه ی تحصیل در رشته های مرتبط با بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده می توانند از ابتدای نیمه ی دوم سال 1392 از طریق تکمیل دفترچه آزمون سراسری و شرکت در آزمون ، در مقطع کاردانی در این مرکز بصورت دانشپذیر به ادامه تحصیل بپردازند./ز
 
 

برچسب ها: نوسازی ، فرسوده ، تحقق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار