عضو مرکز تحیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت :‌نان به عنوان منبع اصلی تامین انرژی به شمار می رود و لازم است بر نحوه صحیح پخت و میزان نمایه قندی آن دقت شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، محسن نعمتی با اشاره به اینکه نان سرشار از مواد نشاسته‌ای است و در جوامع مختلف به عنوان منبع اصلی تأمین انرژی به کار برده می‌شود اظهارکرد: ‌نان حاوی انواع موادی است که در سوخت و ساز بدن نقش مؤثری دارند علاوه بر آن آهن موجود در نان می‌تواند کمبود ناشی از این فلز را در بدن کودکان، نوجوانان و زنان که در بیشتر موارد از مشکلات ناشی از کمبود آن رنج می‌برند، جبران کند.

نعمتی در ادامه از ویژگی خاص مواد نشاسته‌ای به نام «نمایه قندی» نام می‌برد و اظهارکرد: افزایش قند خون پس از خوردن این مواد در مقایسه با قند خالص «نمایه قندی» نامیده می‌شود. برای مثال چنانچه بعد از مصرف یک نوع نان، قند خون به مقدار کم و تدریجی افزایش پیدا کند آن نان دارای نمایه قندی پایین‌خواهد بود.

وی با تاکید به اینکه ضخامت کم و افزایش سطح پخت از جمله عوامل مثبت و باقی‌ماندن خمیر درلابه‌لای نان از دسته عوامل منفی تأثیرگذار بر روی نمایه قندی است خاطر نشان کرد:‌ بر این اساس لواش تنوری ، نان عراقی تنوری ، نان سنگک سبوس دار دارای نمایه قندی بسیار پایینتری نسبت به نان باگت ،نان بربری و نان لواش ماشینی دارند.

عضو مرکز تحیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته نمایه قندی بر روی مشخصات نان ثبت می شود و این امر موجب شده است که نان ها با نمایه قندی پایین تری تهیه شود اظهارکرد :‌لازم است در زمان پخت نان به میزان نمایه قندی به منظور حفظ سلامتی و همچنین افزایش ماندگاری نان توجه بیشتری شود  /س

برچسب ها: نان ، منابع قندی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.