فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۲۰ متخلف برداشت غیرمجاز گزانگبین در کوهرنگ دستگیر شدند.

 

سرهنگ صادق محمدی اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافتی مبنی براینکه تعدادی از قاچاقچیان در حال برداشت محصولات مرتعی از جمله گزانگبین در روستای بنواستکی بخش کوهرنگ هستند موضوع در دستورکار یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری قرار می‌گیرد.

وی گفت: در این ارتباط نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز استان و نیرو‌های یگان حفاظت کوهرنگ و فارسان و با همراهی نیروی انتظامی برای دستگیری متخلفان در منطقه حضور می‌یابند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: پس از ساعت‌ها کوهنوردی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری توانستند ۲۰ نفر متخلف را دستگیر و ۷۰ نفر هم از محل متواری شده و تحت تعقیب هستند.

وی افزود: گزانگبین نوعی محصول مرتعی است که حشره‌ریزی به نام "پسیل گز " روی گون‎ تخم‌ریزی و تولید پوره می‌کند و این پوره‌ها نوعی "مان" به نام گزانگبین تولید می‌کنند که این محصول به دلیل ارزش دارویی و غذایی سودآوری و ارزش اقتصادی بالایی دارد.

محمدی ادامه داد: در این عملیات ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با ۲۰ فقره تغییرات غیرقانونی در اراضی ملی به مساحت سه هزار متر مواجه شدند که براساس تبصره یک ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از اراضی ملی (جرائم مشهودی که ماموران خیلی سریع و بدون ارجاع به مقام قضایی نسبت به رفع تصرف اقدام می‌شود) شناسایی و رفع تصرف شده است.

وی اضافه کرد: براساس ماده قانونی ۲۵ مکرر اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای عرضه، خرید، فروش و نگه‌داری چوب، ذغال و هیزم جرم انگاری شده و برای مرتکبان این عمل مجازات تعیین شده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: انتظار می‌رود افرادی که در این خصوص فعالیت می‌کنند دست از این کار بکشند چرا که با برخورد ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری روبرو می‌شوند.

وی از مردم و دوست‌داران طبیعت خواست چنانچه تخلفی در عرصه‌های ملی جنگلی و مرتعی از جمله تصرف عدوانی، قاچاق چوب، احداث کوره زغال، قطع درختان جنگلی و سایر موارد در حوزه منابع طبیعی مشاهده کردند مراتب را از طریق کد امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و سامانه ۱۳۹ گزارش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لر بختیاری
۱۲:۲۲ ۲۲ شهريور ۱۴۰۳
اگر در شهرستان کوهرنگ اشتغال زایی شود کسی به برداشت غیرمجاز کلوس(کرفس کوهی) و گزانگبین(مواد اولیه تولید گز) و فروش زغال بلوط و صید بی رویه ماهی و شکار حیوانات و ........ روی نمی آورد