روسيه نگران گسترش وهابيت عربستان سعودي در جمهوريهاي خود است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي؛  اخيرا هدف قرار گرفتن روحانيون ميانه روي مسلمان در برخي جمهوريهاي روسيه از جمله جمهوري تاتارستان اين نگراني را افزايش داده است که اسلام گرايي افراطي در روسيه به سرعت رو به گسترش است.
"رشاد حميد الدين" عضو اداره معنوي مسلمانان در تاتارستان گفت متاسفانه برخي کشورها نظير عربستان سعودي که وهابيت مذهب رسمي آنهاست، به گسترش بنيادگرايي اسلامي در روسيه کمک مي کنند و به گروههاي افراطي پول مي دهند. وهابيها مي خواهند تا عقايدشان در جمهوريهاي روسيه ترويج شود.
وهابيت يکي از بنيادگراترين شاخه هاي اسلام است و مرکز اصلي آن عربستان سعودي است. هر سال ميلياردها دلار براي ترويج وهابيت در ميان مسلمانان سراسر جهان هزينه مي شود. اغلب پيروان وهابيت بقيه دينها و مذاهب را رد مي کنند و گاهي هم مردم را به جهاد عليه پيروان بقيه دينها و مذاهب دعوت مي کنند.
"دمير محي الدين اف" معاون شوراي مفتي هاي روسيه گفت گاهي برخي کتابهاي جديد و حتي برخي از سخنان پيامبر اسلام منتشر نمي شود و سانسور مي شود و همين مسئله زمينه را براي نفوذ بيشتر بنيادگرايان در ميان مسلمانان بيشتر مي کند.
سوالي که در اينجا مطرح مي شود اين است که دولت چگونه به گسترش افراطي گري واکنش نشان مي دهد زيرا واکنش غلط مي تواند اوضاع را بدتر کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار