زحل که دومین سیاره بزرگ گازی منظومه شمسی است در اطراف خود دارای 4 حلقه می باشد که روشنایی هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است.

بابک مشمولی، کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: سیاره زحل که نام دیگر آن کیوان است دومین سیاره بزرگ گازی بعد از مشتری و ششمین سیاره ای است که به دور خورشید می چرخد.

وی افزود: این سیاره که دارای کره ای گازی است در اطراف خود چهار حلقه جامد که از تکه های سنگ و یخ تشکیل شده می باشد.

مشمولی اظهار داشت: چهار حلقه اطراف سیاره زحل با حروف A،B،C،D نام گذاری شده و نور و روشنایی آنها با هم متفاوت است به طوری که حلقه B از همه حلقه ها پرنور تر و حلقه D که حلقه داخلی است از همه آنها کم نور تر است.

وی تصریح کرد: حلقه A از نظر پرنوری جایگاهی بعد از حلقه B دارد و حلقه C دارای چین خوردگی های در خود می باشد و حلقه هایAو B در خود شکافی دارند که به آنها شکاف کاسینی می گویند.

** حلقه های زحل دقیقا در صفحه استوای آن قرار دارند
مشمولی یاد آور شد: این حلقه ها بسیار نازک هستند که دقیقا در صفحه استوای سیاره با زاویه میلی 27 درجه با صفحه دایره ابروج قرار می گیرند و به دلیل ثابت بودن محور زحل آن ها در نقطه ثابتی برکره آسمان قرار می گیرند.

وی درخصوص قمرهای سیاره کیوان عنوان کرد: این سیاره زیبا دارای 20 قمر است که نزدیکترین آن در فاصله 188 هزار کیلومتری قرار گرفته که میماس نام گذاری شده است.

مشمولی تاکید کرد: دورترین قمر این سیاره فوب نام گرفته که در فاصله 16 میلیون کیلومتر از این سیاره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: براساس تحقیقاتی که انجام شده دور تناوب و چرخش آن ها به دور سیاره از 23 ساعت برای میماس تا 550 روز برای فوب تخمین زده شده است.

مشمولی عنوان کرد: خوب تنها قمر این سیاره است که پایداری مدار آن بسیار بالا است و دلیل اصلی آن حرکت معکوس و رجعی این سیاره است.

** در قمر تیتان احتمال حیات وجود دارد

وی یاد آور شد: قطر قمرهای سیاره زحل کم است و بزرگترین آن ها تیتان می باشد که قطر آن حدود 4 هزار و دویست و کیلومتر و کوچکترین قمر هسبپرون با قطر 480 کیلومتر است.

مشمولی اظهار داشت: قمر تیتان که یکی از اقمار زحل است به دلیل دور بودنش از خورشید، جرم بزرگ، دمای کم و سرعت گریز قابل توجه آن دارای جو است و تحقیقات خبر از گاز CH4 در این قمر می دهد که به تازگی وجود گاز اتان از این قمر نیز به اثبات رسیده است.

وی عنوان کرد: اتاق یکی از چند مولکول لازم برای تشکیل اسید های آمینه و جز اساسی ایجاد حیات در فضا محسوب می شود.

مشمولی خاطر نشان کرد: قمرهای این سیاره با همان دوره تناوبی دوران می کنند که به دور خود سیاره می چرخند پس از نتیجه همیشه یک روی قمر به سمت سیاره می باشد مانند قمر ماه که همیشه یک روی خود را به زمین نشان می دهد./ح
برچسب ها: زحل ، تیتان ، منظومه شمسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار