برخي از اخبار انتخاباتي كه بيشتر به شوخي شباهت دارد و بايد آنها را در زمره طنزهاي انتخاباتي ثبت كرد. از اين دست خبرها كه نمي توان توجيه ديگري جز نشاندن لبخند سياسي بر لبان مخاطب يافت، در اين هفته نيز بر صفحات روزنامه ها نقش بست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، اخباري كه از طرح مجدد نامزدي زنان براي رياست جمهوري آغاز شده و با موضوع تكرار دوم خردادي ديگر ادامه يافته، به بازگشت هاشمي رفسنجاني به كرسي رياست جمهوري ختم مي شود و البته بعيد نيست كه پشت صحنه اين شوخي هاي انتخاباتي، پروژه هاي پنهان سياسي و جناحي خوابيده باشد.

خبر اول را روزنامه «اعتماد» در آخرين روز از مرداد ماه برجسته كرد و به نقل از رئيس كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس نوشت: «زنان مي توانند نامزد انتخابات رياست جمهوري شوند.»

خبر دوم را روزنامه «آرمان» در همين روز تيتر كرد و از قول احمد خرم، وزير راه دولت خاتمي نوشت: «ورود اصلاح طلبان مي تواند دوم خرداد ديگري بسازد.»

خبر سوم را همين روزنامه يك روز بعد به صورت نامتعارفي تيتر و تصوير اول خود ساخت، به گونه اي كه تمامي نيم تاي اول خود را به تصوير هاشمي اختصاص داد و با حروف درشتي نوشت: «آيت الله هاشمي كانديداي رياست جمهوري مي شود؟»اين روزنامه در پاسخ به سوال فوق كه بيشتر حالت خبري دارد تا انشايي، بخش زيادي از مطالب خود را به اين موضوع اختصاص داد تا جايي كه مي توان آن را ويژه نامه هاشمي ناميد. در صفحه نخست اين ويژه نامه دو يادداشت از صادق زيباكلام و سيدمحمود عليزاده طباطبايي درج شده كه اولي هاشمي را «كانديداي معتدلي دانسته كه شرط رسيدن به آشتي ملي مي باشد» و دومي وي را «مجتهد سياسي خوانده كه بر اساس اجتهادش عمل مي كند.» نقطه نظر مشترك هر دو يادداشت نويس در اين است كه هاشمي براي انتخابات آينده نامزد نخواهد شد كه اولي آن را قطعي دانسته و دومي فضاي سياسي را براي ورود وي آماده ندانسته است.

«آرمان روابط عمومي» در صفحه دوم خود هم دو يادداشت در اين راستا تنظيم كرده كه يكي به تكليف گرايي رئيس مجمع تشخيص مصلحت از قلم معاون پارلماني وي اختصاص يافته و دومي موضوع مشكل سني هاشمي را حل كرده و ورود وي به انتخابات را بر اساس قانون سال 1364 بلامانع دانسته كه محدوديت سني براي كانديداي رياست جمهوري قائل نيست.

بيش از دو سوم صفحه سوم اين روزنامه نيز به بحث ورود هاشمي مربوط مي شود كه در تيتر ستون گپ آن آمده است: «رجل سياسي بالاتر از 75 سال مي توانند در انتخابات كانديدا شوند.»«آفتاب يزد» هم در اين روز تصوير و تيتر اول خود را به دفاع از هاشمي اختصاص داد و ذيل تيتر درشت «تلاش براي حذف هاشمي به روش ناجوانمردانه» نوشت: «اگرچه واكنش به هجمه هاي اخير نسبت به برخي بزرگان انقلاب رو به افزايش است، اما نشاني از كاهش اين روند وجود ندارد.»

در روز پاياني هفته نيز اين موضوع به شكل ديگري دنبال شد. روزنامه «آرمان» با تيتر كردن اين جمله كه «هاشمي هنوز تصميمي براي كانديداتوري در انتخابات نگرفته است» از زلزله احتمال حضور هاشمي در سايت هاي اصولگرايان خبر داد و موضوع گفت وگوي خود با يكي از اصلاح طلبان را «دلايل آشفتگي برخي از احتمال حضور هاشمي» قرار داد.

به نوشته اين روزنامه محمود ميرلوحي در پاسخ به اين سوال كه انتقادات تند به هاشمي از سر چيست؟ مي گويد: «زماني برخي از اصلاح طلبان معتقد بودند كه آقاي هاشمي نسبت به وجه جمهوريت نظام كم توجه است و از اين منظر به او انتقاداتي مي كردند.

در همان زمان كه ايشان در مقام تفسير برخي محورهاي سياست ورزي اصولگرايان بودند از منظر اين جناح مشكلي نداشتند، حال كه آقاي هاشمي رفسنجاني به دنبال ايجاد تعادل و اعتدال هستند ايشان را با بهانه هايي چون حال افراد مورد حمله قرار مي دهند.»

اگرچه اين اظهارنظر كه هاشمي از سوي جناح حاكم هم در دولت اصلاحات و هم در زمان مديريت اصولگراها مورد انتقاد بوده، حرف درستي است، اما ميزان هجمه و نوع تخريب اصلاح طلبان به هيچ وجه با انتقادات اصولگراها قابل قياس نيست، چنانچه دفاع اين دو جناح از وي نيز با نيات كاملاً متفاوت صورت مي گيرد.

لذا اصلاح طلبان براي استفاده ابزاري از هاشمي تلاش مي كنند تا نام وي را در رديف نامزدهاي انتخاباتي قرار دهند، در حالي كه هم حضور او را غيرمحتمل دانسته و هم به نفع او نمي دانند كه خود را در معرض آراي عمومي قرار دهد، اما هرگز به انگيزه خود از طرح نام وي اشاره اي نكرده اند.

با اين وجود روزنامه «شرق» در روز آخر هفته در قالب يك خبر از پروژه زنده كردن نام هاشمي از سوي اصولگراها خبر داد.

اين روزنامه درخصوص لغو سخنراني ناطق نوري در مراسم سالگرد شهيد لاجوردي به مخالفت خانواده شهيد اشاره كرد و به نقل از يك منبع آگاه نوشت: «يكي از پروژه هاي حزب موتلفه زنده كردن نام ناطق نوري و هاشمي رفسنجاني در آستانه انتخابات رياست جمهوري است و به همين دليل در برنامه ها و مناسبت هاي خود از اين افراد به عنوان سخنران مراسم دعوت مي كند.»

منبع:صبح صادق

برچسب ها: انتخابات ، شوخی ، هفته ، روزنامه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار