بر عكس آنچه كه در هفته‌هاي گذشته منتشر شده بود قرار نيست تهراني‌ها به عنوان ميزبان مهمان‌هايي از سراسر جهان آداب زندگي اجتماعي و رسم مهمان نوازي ايراني را رها كنند و براي تردد راحت مهمانان شهر را تمام و كمال خلوت نموده و در اختيار مهمانان خارجي قرار دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، از زمانی که اولين زمزمه‌هاي تعطيلي پايتخت در ايام برگزاري اجلاس "نم" در تهران منتشر شد. رئيس ستاد برگزاري اجلاس و سخنگويش، استاندار تهران، وزير امورخارجه و ... از جمله مقام‌هاي مسئولي بودند كه طي دو هفته گذشته از تعطيلي تهران در روزهاي هفتم تا 11 شهريور و در زمان برگزاري اجلاس خبر دادند.

در شرايطي كه پايتخت نشينان خود را براي يك تعطيلي فراگير و همه جانبه در پايتخت آماده مي‌كردند در دو سه روز گذشته بسياري از مديران اجرايي، انتظامي و شهري از عادي بودن رفت و آمد و تعطيل نبودن بسياري از اماكن و مراكز عمومي شهر در روزهاي برگزاري اجلاس خبر دادند.

به عبارت ديگر بر عكس آنچه كه در هفته‌هاي گذشته منتشر شده بود قرار نيست تهراني‌ها به عنوان ميزبان مهمان‌هايي از سراسر جهان آداب زندگي اجتماعي و رسم مهمان نوازي ايراني را رها كنند و براي تردد راحت مهمانان شهر را تمام و كمال خلوت نموده و در اختيار مهمانان خارجي قرار دهند.



تعطيلي مناطق 6 و1 و 11 تهران شايعه بود

در روزهاي گذشته شايعه شده بود كه مناطق شش و يک و يازده تهران به طور کامل تعطيل خواهد شد اما محمدرضا محمودي معاون عمراني استانداري اين موضوع را رد کرد.

عده ديگري هم اعلام کردند که روزهاي تعطيلي تغيير کرده است و تهران از روز پنجم شهريور تعطيل خواهد شد که هم رئيس ستاد برگزاري اجلاس و استاندار اين موضوع را تکذيب و اعلام کرد که تعطيلي هماني است که اعلام شده است.

هيچ محدوديت تردد در طول اجلاس نداريم

در حالي كه تا روز شنبه بسياري از اعمال نحدوديت‌هاي ترافيكي ويژه در ايام برگزاري اجلاس خبر داده بودند روز گذشته رئيس پليس پايتخت با اعلام اين كه هيچ محدوديت تردد در طول اجلاس نداريم گفت: تردد وسايل نقليه شخصي در حين برگزاري شانزدهمين اجلاس سران جنبش غيرمتعهدها بلا مانع است و صرفا تردد خودروهاي سنگين از روز دوشنبه (ششم شهريورماه) تا پايان اجلاس ممنوع خواهد بود.

ساجدي‌نيا با بيان اينكه طول مسير و محدوده منتهي به اجلاس داراي محدوديت موقت و كوتاه مدت خواهد بود گفت: اين محدوديت‌ها براي آن است كه مهمان‌ها به راحتي به محل اجلاس ورود كنند.

وي با بيان اينكه ممكن است خيابان‌هاي محدوده اجلاس محدوديت ترافيكي طولاني‌تري داشته باشد گفت: در سطح شهر محدوديت خاصي نداريم.




نيازي به كارت مخصوص نيست

رئيس پليس پايتخت در مورد برخي شايعات مبني بر محدوديت تردد در سطح شهر تهران و همچنين ارائه كارت مخصوص براي تردد گفت: هيچ‌گونه محدوديتي براي تردد در سطح شهر تهران وجود ندارد و شهروندان به راحتي مي‌توانند در سطح شهر تردد كنند و نيازي به كارت مخصوص نيست.

ساجدي‌نيا در ادامه تشريح اقدامات امنيتي، انتظامي و ترافيكي شانزدهمين اجلاس "نم" در مورد برخي شايعات مبني بر وجود كارت‌هايي براي تردد تهراني‌ها در خيابان‌هاي شهر گفت: هيچ نيازي براي كارت مخصوص نيست و تنها از شهروندان درخواست مي‌شود گواهينامه و كارت ماشين خود را به همراه داشته باشند كه اگر در تورهاي ايست و بازرسي قرار گرفتند با ارائه كارت‌هاي لازم موجب تسريع در اقدامات شوند.

ساجدي‌نيا در مورد اشتغال صنوف مختلف به خصوص بازاريان در اين مدت گفت: هيچ‌گونه محدوديتي در مورد باز بودن صنوف مختلف وجود ندارد و هر صنفي مي‌تواند به فعاليت خاص خود بپردازد و حتي برخي از صنوف با مراجعه به پليس اعلام كردند كه آمادگي‌هاي لازم براي همكاري با پليس در زمان اجلاس را دارند.

وي در مورد تركيب ايست‌هاي بازرسي در تهران گفت: ايست‌هاي بازرسي تلفيقي است و برخي از اين ايست‌ها را نيروي انتظامي و برخي ديگر را بسيج برپا مي‌كند.

طرح ترافيك و زوج و فرد برقرار است

رئيس‌پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هم از ادامه اجراي طرح ترافيك و زوج و فرد در تعطيلات آتي پايتخت خبر داد.

سردار حسين رحيمي افزود: طرح ترافيك و زوج و فرد كما في‌سابق در تهران در محدوده‌هاي اعلام شده و ساعات قبلي اجرا خواهد شد و هيچگونه تغييري در اين باره صورت نمي‌گيرد و قطعا خودروهاي متخلف جريمه مي‌شوند.

فقط كاميون‌هاي حامل موادسوختي و موادغذايي

رئيس پليس پايتخت گفت: خودروهاي سنگين كه قصد عبور از تهران را دارند مي‌توانند از اتوبان و بزرگراه‌هاي حاشيه‌اي استفاده كرده و به هيچ عنوان حق ورود به مركز شهر را ندارد.

به گفته وي تنها كاميون‌هاي حامل موادسوختي و موادغذايي حق عبور از محدوده را دارند.

موتورسيكلت ها آزادند

رئيس پليس پايتخت در مورد ايجاد محدوديت براي موتورسيكلت سواران گفت: در مورد موتورسيكلت محدوديتي نداريم و همان محدوديت‌هاي قبلي لازم الاجراست. البته در محدوده اجلاس همان محدوديت‌هاي ترافيكي شامل موتورسواران نيز مي‌شود.

ساجدي‌نيا در ادامه با بيان اينكه تعدادي از خيابان‌هاي منتهي به اجلاس همچون اتوبان چمران، خيابان يمن، خيابان رشيدالدين فضل‌الله با نظارت بيشتر پليس توام خواهد بود گفت: توقف در اين محدوده مطلقا ممنوع خواهد بود.



طرح ترافيك و زوج و فرد برقرار است

رئيس‌پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هم از ادامه اجراي طرح ترافيك و زوج و فرد در تعطيلات آتي پايتخت خبر داد.

سردار حسين رحيمي افزود: طرح ترافيك و زوج و فرد كما في‌سابق در تهران در محدوده‌هاي اعلام شده و ساعات قبلي اجرا خواهد شد و هيچگونه تغييري در اين باره صورت نمي‌گيرد و قطعا خودروهاي متخلف جريمه مي‌شوند.

درخيابان‌هاي منتهي به اجلاس "توقف مطلقا ممنوع"

ساجدي‌نيا در ادامه با بيان اينكه تعدادي از خيابان‌هاي منتهي به اجلاس همچون اتوبان چمران، خيابان يمن و خيابان رشيدالدين فضل‌الله با نظارت بيشتر پليس توام خواهد بود، گفت: توقف در اين محدوده مطلقا ممنوع خواهد بود.

وي : خودروهايي كه در اين محل توقف كنند با جرثقيل به نزديك‌ترين پاركينگ حمل مي‌شوند و رانندگان مي‌توانند پس از اخذ و ارائه مدارك خودروي خود را مجددا تحويل بگيرند.

وضعيت فعاليت مترو و بي.آر تي و تاکسي ها

رئيس شوراي اصناف شهرداري اعلام کرد که خطوط مترو و بي.آر تي و تمام تاکسي‌ها در اين روزها فعاليت دارند و تنها در برخي مکانها محدوديت‌هاي امنيتي وجود دارد که از میرهای جایگزین استفاده خواهد شد. همچنين در اين روزها به تعداد واگنهاي مترو افزوده مي‌شود تا مردم و شرکت کنندگان اجلاس با سهولت بيشتري در شهر تردد کنند.

کدام مراکز باز هستند؟

بر اساس اعلام مسئولان تمامي اداراتي که کارهاي خدمات‌رساني و درماني انجام مي‌دهند از جمله آتش نشاني، دستگاه‌هاي امداد و نجات، شهرداري و بيمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و کلينيک‌ها آماده خدمات‌رساني هستند و تعطيل نخواهند بود.

مديرعامل فروشگاه‌هاي شهروند اعلام کرد: در تعطيلات 5 روزه تهران از 7 تا 11 شهريور، تمامي شعبه‌هاي فروشگاه شهروند باز بوده و به شهروندان خدمات رساني خواهند کرد.

وي افزود: فروشگاه شهروند بيهقي نيز چون ديگر روزها، بصورت 24 ساعته فعاليت خود را ادامه خواهد داد.

مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري نيز گفت: ساعت کار کليه بازارها و ميادين ميوه و تره بار شهرداري در تعطيلات 5 روزه تهران کاهش خواهد يافت بازارها و ميادين از 8 صبح تا 14 خدمات رساني خواهند کرد.

روزهاي تعطيلي کجا برويم؟

تمام مراکز خريد مثل بازار بزرگ تهران در اين روزها براي گردشگري باز هستند. همچنين تمام مراکز عمومي،سينماها و مراکز فرهنگي تعطيل نيست.

به گفته سعيدلو کسب و کار، فعاليتهاي اقتصادي،فرهنگي و تفريحي و خلاصه همه کارها به جز فعاليت دستگاههاي دولتي و مراکز آموزشي به روال عادي جريان دارد.

چه زماني بانک برويم؟

محمدرضا غفوري دبير شوراي هماهنگي روابط‌ عمومي بانک‌ها ساعت کاري شعب کشيک بانک‌ها در زمان برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در روزهاي هفتم تا يازدهم شهريورماه جاري را حداقل بين ساعت 8:30 تا 13 اعلام کرد.

هر كدام از بانك‌ها هم در روزهاي گذشته شعب كشيك خود در ايام برگزاير اجلاس را اعلام كردند و به طور تقريبي نيمي از شعب بانك‌ها در تهران فعال خواهند بود.

برخورد با رانندگان متخلف در تعطیلات

فرمانده پلیس راه کشور نیز از برخورد شدید با رانندگان متخلفی که در تعطیلات پیش‌روی شهر تهران امنیت جاده‌ها را برهم بزنند خبر داد.

سرهنگ محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور درباره طرح‌های پلیس راه برای کنترل جاده‌های کشور در تعطیلات پیش‌رو اظهار داشت: تلاش می‌کنیم ممنوعیت عبور موتوسیکلت و وسایل نقلیه سنگین را در جاده‌های پرتردد بویژه جاده‌های شمالی کشور برقرار کنیم.

وی افزود: همچنین موضوع اجرای قانون برخورد با متخلفان و حادثه‌سازان را بیش از گذشته جدی خواهیم گرفت تا امنیت جان مسافران تامین شود.

فرمانده پلیس راه کشور با اشاره به پیش‌بینی پلیس درباره تراکم بالای ترافیک در محورهای هراز، چالوس و فیروزکوه در ایام تعطیلات گفت: با کسانی که سبقت از سمت راست یا سبقت غیر‌مجاز بگیرند برخورد خواهد شد و این افراد توسط عوامل گشت نامحسوس شناسایی شده و پس از تعطیلات با آنها برخورد می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
ممنون
آخرین اخبار