درست زماني كه مقامات ايران و آژانس پشت درهاي بسته مذاكرات را پيش مي‌بردند، خبرگزاري رويترز در اقدامي تعجب‌آور گزارشي را که قرار بود از تريبون آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام شود، بر روي خروجي خود قرار داد و در اين گزارش اتهامات بي پايه و اساسي را كه در اين مدت عليه ايران مطرح مي‌شده است را دوباره عليه کشورمان تکرار كرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، جمعه سوم شهريور ماه ديداري بين نمايندگان ايران و نمايندگان آ‍ژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين برگزار شد تا اخبار مربوط به اين ديدار در صدر اخبار رسانه‌هاي دنيا قرار بگيرد.

در حالي که نمايندگان ايران و آژانس روز گذشته سومين دور گفتگوهاي خود را در وين برگزار کردند و رسانه‌ها اخبار مذاکرات و نتايج آن را پوشش مي‌دادند اما خبرگزاري انگليسي رويترز گزارشي را بر روي خروجي خود فرستاد که تعجب همگان را به همراه داشت.

رويترز گزارش آژانس را هم سوزاند/ تازه‌ترين گزارش رويترز پرده از بسياري حقايق ناگفته برداشت


خبرگزاري انگليسي رويترز که پيش از اين هم به jتلاش براي سوزاندن مهارت شرکت‌هاي ايراني در دور زدن تحريم‌ها شهره شده بود اين‌بار هم گزارشي را منتشر کرد که قرار بود بازرسان آژانس آن را در روزهاي آينده منتشر کنند.

درست زماني كه مقامات ايران و آژانس پشت درهاي بسته مذاكرات را پيش مي‌بردند، خبرگزاري رويترز در اقدامي تعجب‌آور گزارشي را که قرار بود از تريبون آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام شود، بر روي خروجي خود قرار داد و در اين گزارش اتهامات بي پايه و اساسي را كه در اين مدت عليه ايران مطرح مي‌شده است را دوباره عليه کشورمان تکرار كرد.

البته اين دور از انتظار نبود چرا كه اين خبرگزاري انگليسي در ماه‌هاي اخيرعملاً نقش خود را به عنوان يك رسانه از دست داده و صرفاً به عاملي در جهت پيشبرد اهداف سياستمداران غربي و آمريکايي در موثر نشان دادن تبليغات تحريم‌هاي ضد ايراني و از همه مهمتر عاملي براي سوزاندن خط مهارت دور زدن تحريم‌ها توسط شركت‌هاي ايراني تبديل شده است.

تلاش سوزاندن مهارت شرکت‌هاي ايراني در دور زدن تحريم‌ها

چندي پيش رويترز طي گزارشي اعلام كرده بود که شركت تلفن همراه ايرانسل با دور زدن تحريم‌هاي آمريكا توانسته است بخشي از تجهيزات مخابراتي خود را از شركت‌هاي آمريكايي خريداري كند.

رويترز در گزارش خود با اعلام دقيق اطلاعاتي از چگونگي دور زدن تحريم‌ها توسط ايرانسل نوشت: شركت تلفن همراه ايرانسل موفق شده است با وجود تحريم تجاري و مالي بخشي از تجهيزات مورد نياز خود را از شركت‌هاي آمريكايي سان ميكروسيستمز، هيولت پاكارد و شركت سيسكو سيستمز خريداري كند.

بر اساس اين گزارش، شركت ايرانسل كه بخش عمده‌اي از بازار تلفن همراه در ايران را در اختيار دارد، به عنوان يك شركت سهامي خصوصي به ثبت رسيده است،51 درصد سهام آن متعلق به شركت گسترش الكترونيك ايران و 49 درصد سهام نيز متعلق به شركت ام تي ان، آفريقاي جنوبي است.

رويترز با آگاهي از اسامي شركت‌هاي واسطه ميان ايرانسل و شركت‌هاي آمريكايي اين گونه ادامه مي‌دهد: در جريان خريد تجهيزات آمريكايي توسط شركت ايرانسل، تعدادي شركت مستقر در ايران و ساير كشو‌رهاي خاورميانه نقش واسطه را ايفا كرده‌اند و توانستند بدون جلب توجه مقام‌هاي آمريكايي، برخي تجهيزات مورد نياز شركت ايراني را خريداري و به ايران حمل كنند.

اما اين سوال همچنان بدون پاسخ مانده است که رويترز اطلاعات مربوط به دور زدن تحريم‌‍‌ها و شگردهاي شرکت‌هاي ايراني را از چه منبعي به دست مي‌آورد؟! 

فضاسازي عليه پارچين هم از رويترز آغاز شد

البته اقدامات رويترزعليه کشورمان فقط به انتشار اطلاعات محرمانه شرکت‌هاي ايراني و نحوه دور زدن تحريم‌ها محدود نمي‌شود ودر اوايل تيرماه سال جاري اين خبرگزاري به نقل از آمريکايي‌ها مدعي شد که ايران در حال پاکسازي پارچين است اما اين خبر با واکنش مقامات کشورمان روبه رو شد و سلطانيه نماینده دائم ایران در آژانس اعلام کرد که تهران مانع از بازدید بازرسان آژانس از مرکز نظامی پارچین نمی‌شود، به شرط آنکه این امر در چهارچوب سندی اساسی و یک برنامه کاری مورد توافق دو طرف باشد. 

همچنین این ادعای مضحک در حالی صورت می‌گیرد که کسی که کمترین اطلاعاتی درباره مسائل هسته‌ای داشته باشد می‌داند که پاکسازی اورانیوم و تشعشات آن از نقطه‌ای حداقل نیاز به ۱۰ سال زمان دارد.

گرا دادن رويترز به آمريکايي‌ها


كاملاروشن است كه هدف خبرگزاري‌هاي غربي بويژه رويترز از انتشار اخبار مربوط به دور زدن تحريم‌ها توسط شركت‌هاي ايراني، علامت دادن به دولت آمريكا براي تحت فشار قراردادن شركت‌هاي طرف معامله با شركت‌هاي ايراني است.

با اين حال، حتي با اين نيت مغرضانه نيز رسانه‌هاي غربي بدون آن كه خود خواسته باشند به طور مستقيم مهارت شركت‌هاي ايراني در مذاكرات تجاري و مبادلات مالي را به رخ جهانيان مي‌كشند.

اما تحركات رويترز عليه ايران فقط به اين اخبار منتهي نمي‌شود.

باشگاه خبرنگاران منتشر کرد: تحركات رويترز براي جذب جاسوس در ايران

برخي گزارش‌ها و شواهد حاكي است كه پروژه جديد دستگاه‌هاي اطلاعاتي غرب براي جذب جاسوس در ايران از طريق رويترز كليد خورده است.

باشگاه خبرنگاران در پيگيري‌هاي خود بار ديگر پرده از اعمال خرابکارانه رويترز در ايران برداشت و خبري را باعنوان تحرکات رويترز براي جذب جاسوس در ايران، منتشر کرد.

بر پايه اين خبر باشگاه خبرنگاران، آقاي (الف.الف) از فعالين ضد انقلاب و مشاور اطلاعاتي صهيونيست‌ها، چندي است كه در حال جذب عوامل جاسوسي در ايران تحت عنوان استخدام خبرنگار براي سرويس‌هاي خبري تحت سياست دستگاه‌هاي اطلاعاتي غربي است. 
 
در جديدترين اين تحركات وي با اعلام اينكه بنياد تامسون رويترز براي تقويت مهارت‌هاي روزنامه‌نگاران دانشجو مي‌پذيرد، اما شرط حضور در اين دوره را تعهد ادامه فعاليت روزنامه‌نگاري در كشور خود و آمادگي همكاري تحت شرايط خاص مطرح شده رويترز برمي‌شمرد! 
 
رويترز:جاسوس ما شويد تا هزينه اقامتتان در انگلستان را بپردازيم

نكته قابل توجه آن كه طبق روال هميشگي اين گونه همكاري‌هاي تحت پوشش خبرنگار، كليه هزينه‌هاي سفر و اقامت ايرانياني كه براي اين موضوع استخدام مي‌شوند را اين رسانه انگليسي برعهده گرفته است. 
 
اين جذب و استخدام خبرنگاران ايراني پس از آن صورت مي پذيرد كه پروژه چشم روباه بنگاه شايعه پراكن بي.بي.سي فارسي با اشراف گسترده دستگاه امنيتي و اطلاعاتي در ايران به شكست انجاميد.

در جديدترين اين تحركات بنياد تامسون رويترز براي تقويت مهارت‌هاي روزنامه نگاران دانشجو مي‌پذيرد اما شرط حضور در اين دوره را تعهد ادامه فعاليت روزنامه نگاري در كشور خود و آمادگي همكاري تحت شرايط خاص مطرح شده رويترز برمي‌شمرد.

لازم به ذکر است که رویترز خبرگزاری وابسته به وزارت خارجه انگلستان و زیرمجموعهٔ شرکت تامسون رویترز است این شرکت در سال ۱۸۵۱ ‬زمانی که پاول یولیوس رویتر شروع به ارسال خبرهای بازار سهام بین لندن و پاریس کرد، بنیان نهاده شد.

پل جولیوس فریهر فون رویتر روزنامه‌نگار و مؤسس آژانس خبری رویترز یک کارآفرین بریتانیایی آلمانی‌الاصل يهودي بود، رويتر در ايران به دلیل عقد امتیازنامه رویتر با دربار ناصرالدین شاه قاجار شهرت یافته است.

انتهاي پيام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار