نگاه علمی و به روز به مقوله فرش دستباف و نیز تعامل با دانشگاه ها و دانشجویان رشته فرش یکی از الزامات مرکز ملی فرش ایران به عنوان متولی این هنر- صنعت است.


امیر حسین چیت سازیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بیان این دیدگاه می افزاید: مرکز ملی فرش که متصدی و متولی قانونی فرش دستباف کشور است قطعا باید تعامل با دانشگاه ها و دانشجویان رشته فرش را جزء فعالیت هایش داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان تصریح کرد: درحال حاضر واحدهایی به نام پژوهش و آموزش در مرکز ملی فرش وجود دارد که فعالیت هایی را در این خصوص انجام می دهند ولی به لحاظ حجم نیرو و تشکیلات ضعف دارند و باید گسترده تر عمل کنند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی فرش با اشاره به عدم وجود نیروی کافی و گستردگی تشکیلاتی می افزاید: نیروهای با دانش کافی و تشکیلات مطلوب در این مرکز وجود ندارد و نیاز به ترویج علمی مقوله فرش دستباف در مرکز ملی فرش کاملا ملموس است که به آن کمتر توجه می شود.

استادیار دانشگاه کاشان با اشاره به بازاریابی و سلیقه یابی بازارهای جهانی فرش گفت: در مرکز ملی فرش مطالعاتی در زمینه سلیقه یابی و نگاه بعضی کشورها در ارتباط با فرش ایران انجام شده که گامی مثبت بوده ولی کافی نیست. چون در این زمینه مرکز ملی فرش باید همکاری سفارتخانه های ایران و بخش های اقتصادی و وابسته های اقتصادی-بازرگانی را نیز جلب کند و حرکتی گروهی و مشارکتی را سامان دهد.

رییس شورای ملی علمی دایره المعارف فرش ایران، درباره برندسازی و تبلیغ و معرفی فرش ایرانی در داخل و خارج از کشور اظهار داشت: فرش ایران برند خود را دارد اما تبلیغ و معرفی پایدار آن در دنیا به برنامه ریزی دقیق تری نیاز دارد و برای این کار لازم است از نیروهای کارآمدتر استفاده شود. به طور نمونه استفاده از دانش آموختگان رشته فرش عملکردی مطلوب است. در واقع باید از کسانی استفاده کنند که دارای فکری جدیدتر هستند. بخشی از این نقیصه به تشکیلات مرکز ملی فرش باز می گردد و بخش دیگر آن محدودیت هایی است که در جذب نیروهای جوان دارند.

چیت سازیان در ادامه گفت: مرکز ملی فرش در جذب نیروهای جوان و کارآمد فعالیت ویژه ای نداشته است و در برخی موارد افراد موثر نیز از مرکز ملی فرش خارج شده اند که این نشاندهنده عدم مدیریت منابع انسانی موثر و کارآمد است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با تاکید بر به کارگیری نیروهای جوان و کارآمد تصریح کرد: مرکز ملی فرش باید علاوه بر نیروهای قدیمی، به جذب نیروهای جوان و کارآمد اهتمام بورزد و از پتانسیل های دانشگاهی استفاده بیشتری کند.

این دکترای پژوهش هنر تاکید کرد: ارتباط مرکز ملی فرش با مراکز دانشگاهی آن طور که انتظار می رود به صورت قوی نیست و این تاثیر منفی در عملکرد مرکز خواهد گذاشت.

عضو هیات مدیره انجمن علمی فرش بهره گیری از نظرات و مشارکت ذینفعان و دست اندرکاران تولید و صادرات فرش دستباف در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های کلان فرش را ضروری دانست و گفت: باید سهم ذینفعان و دست اندرکاران تولید و صادرات فرش در تصمیم گیری ها گسترش یابد، چرا که تسری این کار و نهادینه شدن آن در همه بخش ها قطعا به سود فرش دستباف ایران خواهد بود.

چیت سازیان نهادینه و نظام مند شدن تعامل با بخش خصوصی و استفاده از عناصر برنامه ریز در این بخش را راهکاری مناسب در تعاملی قوی تر عنوان کرد.

وی همچنین افزود: به دلیل اینکه مرکز ملی فرش تولید کننده نیست، بدون تعامل با بخش خصوصی و شرکت سهامی فرش، در زمینه تجارت فرش توفیقی نخواهد داشت و باید برنامه ریزی قوی تری را اعمال کند.

چیت سازیان در پایان گفت: رییس مرکز ملی فرش ایران باید بتواند در مجامع داخلی و خارجی دفاع مناسبی از مقوله فرش داشته باشد. تعداد زیادی از مردم این مرز و بوم در این حوزه فعالیت می کنند و فرش هویت فنی و فرهنگی و تاریخی ایران را از گذشته دور رقم می زده باید وضعیت مناسب تری را داشته باشد تا بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و چنانچه بخواهد در حد همین مرکز باقی بماند نمی تواند جوابگو در حد نیاز باشد.

برچسب ها: پژوهش ، فرش ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار