طول روز قیامت مساله ای است که در برنامه "پرسش آزاد" روز پنجشنبه 2شهریورماه بررسی می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی رادیوقرآن, در آیات 47 سوره حج و 5 سوره سجده، طول سال قیامت 1000 روز بیان شده حال آنکه در آیه 4 سوره معارج طول روز قیامت 50000 سال بیان شده است و بر همین اساس این سوال پیش آمده است که آیا این آیات با یکدیگر تناقض ندارند؟ و در برنامه پرسش آزاد به این پرسش پاسخ داده می شود.

حجت الاسلام مجید قربانعلی کارشناس این برنامه با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام دراین خصوص بیان می کند:امام صادق (ع) فرمود: "آگاه باشيد و به حسابكشى از نفس خود بپردازيد، قبل از اينكه خداى تعالى از شما حساب بكشد براى اينكه در قيامت پنجاه موقف است، هر موقفى مثل هزار سال از سالهاى دنيا است"، آن گاه اين آيه را تلاوت فرمود:" فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ"

بنابراین آیه 4 سوره معراج در مقام بیان مدت تمام مواقف پنجاه گانه قیامت است که پنجاه هزار سال است و آیات 4 سوره سجده و 47 سوره حج نیز در مقام بیان هر موقف قیامت است که هزار سال است. بعضی هم گفته اند که شاید عددهای هزار و پنجاه هزار عدد شماره ای نباشند و تنها برای بیان "تکثیر" آمده است.

از طرفی نیز حال انسان ها در قیامت متفاوت است در حديثى نقل شده است كه بعد از نزول اين آيه كسى عرض كرد: اى رسول خدا! چقدر آن روز طولانى است؟ فرمود: "قسم به كسى كه جان محمد به دست او است آن روز براى مؤمن سبك و آسان مىشود آسانتر از يك نماز واجب كه در دنيا مىخواند.

در ادامه نیز در این برنامه بیان می شودکه بیان سیاق هردوآیه عنوان می کند که این آیه ها در صدد بیان دوموضوع  متفاوت  است  و هیچ تناقضی وجود ندارد.

لازم به ذکر است برنامه پرسش آزاد که کاری از گروه اندیشه و علوم قرآنی رادیو قرآن  است هر روز غیر از جمعه ها، راس ساعت 11:20 به سردبیری سمیرا قنبری و تهیه کنندگی  فاطمه کاشانی وحیداز این شبکه رادیویی پخش می شود./ي2
برچسب ها: رادیو ، قرآن ، قیامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمود صانعی پور
۱۶:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام آیه 5 سوره سجده یکی از آیات قرآنی از فرمایشات حضرت حق است که ماوراء عقل واندیشه های فلسفه مشائی وخارج از ذهن زندانی انسانی است واین از آن مراتبی است که خداوند منان برای تکامل بندگان خود قرار داده تا بتواند به درجاتی از مقام محمود وخلیفه الهی ودرکی از این نظام هستی وسیع وژرف پیدا کرده وبر اخلاص بندگی وتقرب ومعیت خداوندی قرار بگیرد ، بدیهی زمان ومکان در هستی بی نهایت آفریدگاه جهان معنی ندارد ووقتی که دو فوتون از ذرات بی وزن نور در فاصله های بسیار دور از هم قراردارند درهمان زمان وآن واحد اطلاعات مبادله میکنند وتفسیر اینکه منظور فرمانده کل جهان ، یکسال ویا روز وزمان سنجی شود غلط است یک روز سرعت نوری انسان حدود 270 میلیون سال نوری است که تا برسد که کرسی وعرض خدای سبحان که نور به سرعت بی نهایت میرسد ، ما در معیت ذات حق هستیم ودر محضر خدا واین حسُن ظن است که قوت قلب ما وذکربدون با رب العالمین است که مراتب ایمان واطمینان وجود خالق را مدلل می سازد ، البته فلسفه ای نظر مرحوم علامه طباطبائی بیان کردند مبین این حقایق است موفق باشد
آخرین اخبار