رئیس دیوان عالی کشور با لازم دانستن عدالت در قضاوت گفت: قضاوت قاضی، بدون عدالت بی ثمر بوده و اعتبار قانونی ندارد.

به گزارش خبرنگار حقوقي‌قضايي باشگاه خبرنگاران، آیت الله محسنی گرکانی در جمع نمازگزاران کاخ دادگستری، بر ضرورت بهره‌‌مندی از ایام و لیالی باقی‌مانده از ماه مبارک رمضان تاکید کرد.
 
وی بیان داشت: همه ما در ابتدای ماه رمضان، با توجه به طولانی بودن ساعات روزه‌داری در مورد آن صحبت می‌کردیم، اما اکنون با موفقیت، بیشتر ایام این ماه مبارک سپری شده است و به قول معروف با چشم بر هم زدنی ایام با برکت این ماه عظیم و شریف سپری شد. ماه رمضان ماه نور و برکات است، ماه عبادت و نیایش است و دارای فضایل بی‌شماری است.
 
آيت الله محسنی‌گرکانی در بیان اهمیت و جایگاه شخصیت امام علی (ع) گفت: ما واقعاً نمی‌توانیم گوهر و جوهر انسانیت امام علی (ع) را که شخصیتی نمونه بعد از رسول الله (ص) است، درک کنیم. پیروی از مکتب امام علی (ع) همانند عزاداری آن حضرت باید با اهمیت و با ابهت باشد و همه ما باید به پیروی از آن حضرت افتخار کنیم.
 
وی افزود: البته این افتخار جهانی است و تنها مختص ما شیعیان نیست. در سراسر دنیا مقالات، کتاب‌ها و سخنرانی‌های بسیاری پیرامون شخصیت آن حضرت وجود دارد. توماس کارلایل فیلسوف شهیر انگلیسی در مورد آن حضرت جمله ای دارد که امام علی(ع) فرموده «ما را نمی رسد جز آنکه او را دوست بداریم و به او عشق بورزیم». چه او جوانمردی بس عالیقدر و بزرگ نفس بود، از سرچشمه وجدانش خیر و نیکی می‌جوشید. از دلش شعله شور و حماسه زبانه می‌کشید، شجاع تر از شیر ژیان بود ولی شجاعتش ممزوج با لطف و رحمت و عواطف رقیق و رأفت بود اما در کوفه با حیله کشته شد.
 
آيت الله گرکانی افزود: شدت عدلش، موجب  این جنایت شد، حضرت علی پیش از شهادت درباره قاتل خود فرمود اگر زنده بمانم خود می‌دانم و اگر در گذشتم کار به دست شماست، اگر خواستید قصاص کنید، در برابر یک ضربت تنها یک ضربت بزنید، اگر در گذرید به تقوا نزدیک تر است.
 
وی تصریح کرد: بررسی نهج البلاغه نشان می‌دهد که از منظر امام علی (ع) عدالت در رأس ارزش‌های اسلامی است و تمام ارزش ها به عدالت باز می‌گردد. امام جمعه باید عادل باشد و گواهان در دادگاه‌ها، قضاوت قاضی، بدون عدالت بی ثمر بوده و اعتبار قانونی ندارد.
 
براساس اين گزارش به نقل از روابط عمومي ديوان عالي كشور؛ آيت الله محسني گركاني بر تثبيت عدالت در كشور تاكيد كرد.

وی در پایان خطاب به نمازگزاران افزود: اکثر شما نمازگزاران در مناصب عالی قضایی هستید و باید قدر این منصب را بدانید این پیروی از مکتب امیرالمومنین است. شرط قضاوت عدالت است و همه ما باید یکسان نگری داشته باشیم و از خداوند بخواهیم تا حق را به ما الهام کند و به حق حکم کنیم و در مقام حفظ حق مظلومان باشیم.

"انتهاي پيام"/پ3

برچسب ها: دیوان ، عالی ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار