پايگاه خبري "ديلي سنسور" در مقاله اي به قلم "استفن لندمن" به بررسي سياست جنگ افروزانه آمريكا و نقش غرب در مسئله سوريه پرداخته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، واشنگتن در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان، در حوزه نظامی گری و جنگ های امپریالیستی بيشترين هزينه را انجام مي دهد و اين در حالي ست كه بخش هاي داخلي آمريكا نياز مبرم به منابع مالي دارند.آمريكا،هزينه هاي هنگفتي را براي جنگ هاي خود مي كند و اين سناريو حتي با مشكلات اقتصادي و چالش هاي موجود در داخل،همچنان به قوت خود ادامه دارد.
 
مسلما اين روند،براي هميشه ادامه نخواهد يافت. پل کریگ رابرتز می گوید:پس از حادثه يازده سپتامبر، "11 سال جنگ هاي برون مرزي و مصائب همراه با اين جنگ هاي فرسايشي، نتواسته خشم آمريكا را از كاهش دهد . "
 
طراحان و معماران جنگ در واشنگتن،که یک دهه خونریزی و تخریب را به بار آورده اند،همچنان در حال آماده سازي زمينه جنگ هاي بعدي هستند.   
 
"بلند پروازانه تر از همیشه، واشنگتن، در حال حاضر بر طبل جنگ علیه ایران مي كوبد و در برابر روسیه و چین نیز موضع گيري كرده است."   
 
"نظامی گری خارج از کنترل"، آنهم در یک دوره زماني كه دولت با موجي از بدهی هاي سرسام آور مواجه شده،مسئله مهم سياست جنگي آمريكا مي باشد.
 
به اين مورد، "غرق بودن در غرور كاذب، نفاق،حس سلطه طلبي، و تحقیر زندگی انسانی، ارزش های دموکراتیک، و حکومت قانون را هم اضافه نماييد.     
 
واشنگتن مديريت جنگ را بر عهده دارد. استراتژی معروف به "گروه زنبوران" در اين مورد استفاده شده است. در اواخر دهه 1990، موسسه تحقيقات راهبردي و سياست گذاري RAND اين استراتژي را عرضه كرد.اين استراتژي جنگي، بر اساس الگوهای ارتباطی و حرکت زنبورها و دیگر حشرات طرح ريزي شده است. استراتژي "گروه زنبوران" ترکیبی از فنون جنگي شناخته شده است.اكنون جوخه های مرگ پروکسی ایالات متحده اين شيوه استراتژي را در دمشق و حلب پياده كرده اند. محققان موسسه مذكور، جان آركيوايلا و دیوید رونفلت در سال 1997 "استراتژي گروه زنبوران و آينده جنگ" را ارائه دادند.بيشتر از این استراتژي در درگیری ها و کودتاهای رنگی استفاده شده است.
 
اطلاعات میدان هاي جنگ ، جنگ سایبري، ارتباطات، و دیگر فناوری هاي نوين، سلاح هاي جنگ امروزي تلقي مي گردند. در سوریه، گروه هاي شورشي حضور فعال دارند كه در اين مورد روش نامنظم درگیری بكارگرفته شده است كه عبارتند از: ترور، جنایت و سایر فعالیت های شبه نظامیگرانه.    
 
استراتژي مذكور يك فعاليت جنگي-عملياتي چند بعدي مي باشد. اثربخشي آن به استقرار واحدهای نظامي و توانايي آنها در كاربرد فناوری های ارتباطی نوين بستگي دارد.    
 
رابرت فیسک كه از امپراليسم بسيار متنفر مي باشد در تاریخ 29 جولاي در مقاله اي با عنوان "جنگ سوریه،جنگ دروغ ها و ریاکاری" گفت:  "آیا تا به حال در منطقه خاور میانه جنگ ریاکاری بوده است؟ يك جنگ ناعادلانه و بدون اخلاقيات،با شعارهای فريبنده و تحقیر عمومي؟   
 
من دروغ هاي ايراد شده و کذب مطلق سردمداران و افکار عمومی خودمان را مخاطب قرار مي دهم.. در پاسخ به کشتار بي رحمانه غير نظاميان "!    
 
فیسک در ادامه می افزاید:در حالی که غرب درمورد گسترش دموکراسی موضع گيري مي كند،واشنگتن با بی رحمانه ترین رژيم هاي مستبد منطقه متحد شده است. او می گوید،" حقیقت بزرگ" اين است که رهبران سياسي ایالات متحده در مورد "حقوق بشر و حق زندگی یا مرگ نوزادان سوری اصلا اهميتي نمي دهند."
 
در تاریخ 24 جولاي، آقاي پاتریک سلي در مقاله با عنوان "تخریب سوریه،" گفت: "در حال حاضر یکی از منسجم ترين کشورهای خاور میانه و محور کلیدی در ساختار قدرت منطقه ای،كشور سوریه،در مسير ناآرامي هاي داخلي قرار دارد".    
 
"عواقب تحقق روياي كشورهاي طراح اين ناآرامي ها برای تمامیت ارضی سوریه،برای رفاه جمعیت سوريه،صلح منطقه ای و براي منافع قدرت هاي خارجي درگير در اين سناريو مي تواند فاجعه آميز باشد و اينكه ممکن است کل منطقه درگیر يك جنگ فرا منطقه اي گردند. در دوره تصدی اسد و قبل از آن، واشنگتن و اسرائیل بارها توطئه برچيدن " محور مقاومت تهران و دمشق حزب الله" را در سر داشتند ... "
 
همين مسئله براي سلطه منطقه ای آمریکا / اسرائیل چالش برانگيز مي باشد. پاتريك سیل بر اين موضوع تاکید دارد كه "هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود نخواهد داشت". جنگ طولانی خواهد بود،كه درگیری های منطقه ای و فرا منطقه اي را نيز دامن خواهد زد.     
 
تلویزیون المنار لبنان،به نقل از تحلیلگر سوریه: سلیم هربا مي گويد: شورشیان " ضربات و شكست هاي سنگيني را از ارتش سوريه دريافت كرده اند."   
 
المنار همچنین از حضور عناصر بلک واتر "در درگیري ها ،عملیات امنیتی و قتل شهروندان سوري خبر داده است. (آنها) در مرز سوریه، به خصوص در شمال لبنان و ترکیه فعال مي باشند. "   آنها در حال آموزش شورشیان را برای حضور در خاك سوريه بر عهده دارند.    
 
روزنامه سوری الوطن ،جنگ شهر حلب را "مادر همه جنگ ها امروز سوريه" ناميده است. شورشیان " از سلاح های پیشرفته اروپایی و ترکیه استفاده مي كنند." آنها به موشک های حرارتی و موشک های ضد هوایی،نيز مجهز مي باشند.    
 
به گزارش الوطن، شورشيان حاضر در شهر حلب از شهروندان لیبی، تونس، مصر، افغانستان و دیگر کشورهای منطقه مي باشند.    
 
به گزارش شاهدان عيني درگيري هاي شهر حلب، شبه نظامیان یکی پس از دیگری به هلاکت میرسند. نیروهای سوریه، مناطق نزديك به حلب را پاكسازي كرده اند.    
 
در تاریخ 29 جولاي، راشا تودي در سرمقاله اي به اين موضوع پرداخته است.   
 
در اين گزارش آمده است:درگیری های خشونت آمیز در اين شهر همچنان ادامه دارد. اكاذيب رسانه ها و منابع مشکوک چنين ادعا می کنند كه: "نظام سوریه عامل اصلي قتل عام مردم منطقه مي باشد.....    
 
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در دفاع از اسد، اظهار داشت:  "چگونه می توان انتظار داشت که دولت سوریه بي تفاوت به خواست دولت هاي متخاصم ساكت بياستد و بگوييد،" بله ،به طرح خود براي براندازی من ادامه دهيد و واكنشي نشان ندهد!."
 
 "شرکای غربی ما، همراه با برخی از کشورهای همسایه سوریه، تشویق، حمایت و هدایت مبارزات مسلحانه علیه دولت سوريه را بر عهده دارند."
 
چارلز شوبريگ تحلیلگر امنیتي در مصاحبه با RT اظهار داشت: "دولت سوریه در پاسخ به ناآرامي هاي داخلي خود مانند هر دولت ديگري عمل كرده است."   
 
 
تركيه نيز در كنار آمريكا و هم راستا با واشنگتن قدم بر مي دارد. رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركيه مخالفان داخلی دارد. همراه با عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای خلیج فارس، لیبی، و اردن، ترکیه در اين سناريو نقش دارد.
 
در پايان اينكه،از بین بردن سوریه پیامدهایي را براي كشورهاي همسايه و طراحان آن قطعا در بر خواهد داشت. شاید آنها خود،كشور مورد نظر بعدي باشند. تظاهرات ها در عربستان سعودی و بحرین همچنان ادامه دارد. ناآرامي ها در مصر، تونس، عمان و امارات متحده عربي نيز كليد خورده است.ناآرامی های یمن همچنان ادامه دارد. فلسطین نيز انتفاضه سوم را به خود خواهد ديد.و بي شك درگیری سوریه، بی ثباتي منطقه ای را درپی خواهد داشت.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار