تمركز بر سلول‌هاي غير سرطاني اطراف سرطان سرويكس يا دهانه رحم به تازگي منجر به موفقيتي بزرگ در درمان اين سرطان شد.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا،  محققان مركز تحقيقات سرطان و زيست‌شناسي سلولي بلفاست دريافتند كه بافت‌هاي غيرسرطاني يا استروما در اطراف بافت سرطاني دهانه رحم، نقش مهمي را در تنظيم گسترش سلول‌هاي سرطاني دارد.
 
براساس اين گزارش فعال شدن پروتئين رتينوبلاستوما (Rb)‌ در بافت‌هاي غيرسرطاني مي‌تواند منجر به كاهش عوامل محرك تهاجم سلول‌هاي سرطاني شود و به اين ترتيب سرطان گسترش نمي‌يابد و اين پروتئين خاص توانايي بازكردن يا بستن مسير ارتباطي بين بافت سالم و تومور را دارد.
 
نتايج حاصل از اين گزارش حاكي از آن است كه اهميت پروتئين Rb‌ در تنظيم رشد سلول‌هاي سرطاني درون تومور مي‌باشد و اين اولين بار است كه دانشمندان نقش اين پروتئين را در گسترش و يا ممانعت از گسترش سرطان در بافت‌هاي سالم غيرسرطاني بررسي كرده‌اند.
 
به گفته محققان درست است كه اين تحقيقات بر روي سرطان دهانه رحم متمركز شده است ولي اين امكان وجود دارد كه Rb‌ و يا پروتئين‌هاي ديگر موجود در بافت‌هاي سالم اطراف انواع ديگر سرطان‌ها نقش مشابهي را در تنظيم انتشار سلول‌هاي تومور باز كند و نتايج اين كشف مي‌تواند فراتر از سرطان دهانه رحم باشد.
 
گفتني است سرطان دهانه رحم به وسيله‌ي ويروس پاپيلوماي انساني به وجود مي‌آيد كه باعث مي‌شود سلول‌هاي دهانه رحم به شكلي خارج از كنترل رشد كنند و سرطاني شوند./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار