رييس اداره سرطان وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي گفت: 33 نفر از هر 100 هزار زن در کشور مبتلا به سرطان سينه هستند.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر رشيد رمضاني، رييس ادراه سرطان وزارت بهداشت با اشاره به اين كه طبق آخرين آمار در حال حاضر شايع‌ترين سرطان در زنان سرطان سينه است، اظهار داشت: اين سرطان در اکثر قريب به اتفاق استان‌ها رتبه اول را دارد و همچنان رو به افزايش است، ميانگين سن ابتلا به اين بيماري هم 45 سال است.

وي افزود: در مورد مردان نيز سرطان معده شايع‌ترين مورد است، مرگ ايراني‌ها به خاطر سرطان معده در رتبه اول مرگ و ميرهاي ناشي از انواع سرطان ها قرار دارد.

رييس ادراه سرطان وزارت بهداشت، تصريح كرد: افزايش مرگ و مير ناشي از سرطان و کاهش سن ابتلا به آن در کشور، باعث شده که جامعه پزشکي نسبت به شيوع اين بيماري در سنين جواني و ميانسالي هشدار دهد.

دكتر رمضاني ادامه داد: آمار سازمان جهاني بهداشت نشان مي‌دهد سرطان از روند رو به رشدي برخوردار است بنابراين داشتن برنامه‌اي منسجم و دقيق براي کنترل و درمان آن اولويتي غيرقابل انکاراست و تقريبا در تمامي کشورهاي جهان، برنامه ثبت سرطان به عنوان يک برنامه بنيادي براي کنترل سرطان در ابعاد مختلف اجرا مي‌شود.

به گفته وي، در کشور ما نيز اين برنامه زير نظر اداره سرطان در حال اجراست و هدف اصلي آن برنامه‌ريزي و سياستگذاري جهت پيشگيري و كنترل موارد شايع سرطان با اجراي طرح‌هاي کنترل و غربالگري است.

دكتر رمضاني گفت: ثبت سرطان عبارت است از جمع آوري سيستماتيك، ذخيره سازي و نگهداري و تجزيه و تحليل داده‌هاي بيماران مبتلا به سرطان كه معمولا در يك منطقه و يك جمعيت مشخص انجام مي‌شود. هدف اصلي نظام ثبت سرطان كشور، برنامه‌ريزي و سياستگذاري جهت پيشگيري و كنترل موارد شايع سرطان با اجراي برنامه جامع کنترل سرطان است.

رييس اداره سرطان وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد: اين طرح با جمع‌آوري منظم و مستمر داده‌هاي بيماران سرطاني از مناطق جمعيتي و جغرافيايي كشور در پي كنترل سرطان و در نهايت ارتقاء سطح سلامت جامعه است.

گفتني است: 8 تا 15 بهمن ماه، هفته ملي مبارزه با سرطان نامگذاري شده است. /ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار