پايگاه خبري "ديلي سنسورد " در مقاله اي به قلم "استفن لندمن" به بررسي تحولات سوريه و نقش رسانه ها در خصوص تحریف واقعيت ها پرداخته است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، امروزه رسانه ها در تحریف واقعيت ها و حقيقت ها نهايت تبحر را دارند و از هيچ تلاشي براي پيشبرد اهداف صاحبان رسانه و سياست هاي خود دريغ نمي كنند.
 
آنها در مورد گفته هاي جهاد مقدسي، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه با اغراق چنين نوشتند كه: سوريه از سلاح شیمیایی تنها بر علیه تجاوز خارجی استفاده خواهد كرد"،كه البته همين عنوان خبري خود نوعي اعلان جنگ بر عليه كشورها و آنهم از طريق سلاح هاي ممنوع تلقي مي گردد.
 
در حقيقت پیام جهاد مقدسي تحريف گرديد. تحریف، سوء تعبیر و دروغ پردازي هاي عمدی رسانه ها در اين مورد مشخص مي باشد.  
 
اما واقعيت امر اين است كه بحث در مورد كاربرد سلاح های شیمیایی ، وحشتناک و دلسرد کننده است. چراكه سوریه در قبال امنيت جهان و شهروندان خود،حفظ و حراست آن سلاح ها مسئوليت دارد. اما در مورد سوريه چنين امري محال مي باشد،چرا که امکان هر گونه استفاده از این نوع سلاح ها از سوي سوريه-بنا به پيشينه اين كشور و اطلاعات موثق -کاملا غیر قابل قبول مي باشد.   
 
سوريه كاملا به شرايط و اوضاع موجود تسلط دارد. سوريه كاملا به كاربرد آنها و عواقب آنها آگاه مي باشد.
 
سوريه از موضع كشورهاي ديگر مخصوصا مخالفانش كاملا اطلاع دارد .بهانه "تهدید سلاح شیمیایی سوریه"،خود يك دليل واهي براي مقصر شناختن سوريه مي باشد.

در 10 ژوئن،شبكه راشا تودي،در گزارشي اعلام داشت:  مخالفان سوريه، سلاح های شیمیایی در اختيار دارند و قطعا از آن استفاده خواهند كرد. منابع لیبی آنها را تامين كرده اند. ظاهرا برای استفاده "علیه غیرنظامیان" در نظر گرفته شده اند.  بنا به گفته "دام پرس" گروه اپوزیسیون سلاح هاي مذكور را در اختيار دارند و نحوه كاربرد آنها را در داخل ترکیه آموزش ديده اند. جزئیات بیشتري در مورد توطئه مورد نظر وجود ندارد. "
 
ذخیره سلاح های شیمیایی ليبي از نگرانی های بزرگ در طول جنگ داخلی سال گذشته اين کشور بود. ترس از اين مي رفت كه در نهایت اين تسليحات كشتار جمعي به دست تروریست ها بيافتد و در دیگر كشورها از آن استفاده كنند.  
 
تحلیلگران مستقل نیز از این هراس دارند كه ارتش آزادي سوريه(شورشيان) به رهبری ایالات متحده و ناتو ،از اين تجهيزات بر عليه شهروندان سوري استفاده كند. انجام این کار مشخصا فرصت مغتنمي براي واشنگتن برای دور زدن شورای امنیت از اختیارات مشخصه آن براي دخالت نظامی و جلب حمایت هاي لازم براي اجراي طرح خود مي باشد.
 
از سوي استراتژی آمریکایی "تغییر رژیم"، سیاست دیرپای ایالات متحده محسوب مي شود. ناتو و متحدان منطقه ای آن جنگ عليه سوريه را خواستار مي باشند. اما براي آن بهانه اي اذهان فريب لازم است. در اين بين،وحشت از تلفات شديد يك حمله شیمیایی به نظر می رسد،بهترين بهانه ي ممكن براي آغاز اين عمل باشد. اينكه از قبل برنامه ريزي شده است يا نشده،مهم اين است كه امکان وقوع آن، واقعی است.  
 
*** جنگ رسانه ای  
 
در تاریخ 23 جولاي،روزنامه نیویورک تایمز خبري را با عنوان " تهدید به حمله شیمیایی بر عليه نيروهاي متخاصم خارجي از سوي سوریه"، اعلام داشت: روز دوشنبه،مقامات سوریه هشدار دادند که آنها در برابر هر گونه مداخله نيروهاي نظامي خارجی به كاربرد تسليحات شيميايي متوسل خواهند شد....."
 
این ادعا در حالي ايراد گرديد كه پيشتر از سوي رهبری سوریه اعلام گرديده بود كه وي و دولت فعلي هرگز از چنین سلاح هایی علیه شهروندان خود استفاده نخواهد كرد.  
 
روزنامه تايمز به نقل از سيا ادعا کرد: "سوریه سالهاست كه برنامه "جنگ تسليحات شيميايي" را دنبال مي كند.
 
در تاریخ 24 جولاي،رویترز خبري را منتشر كرد با عنوان، "هشدار غرب به سوریه درمورد كاربرد سلاح های شیمیایی"، اين گزارش آمده است: "کشورهای غربی نگرانی خود را پس از اعلام توانايي كاربرد سلاح هاي شيميايي از سوي سوریه، اعلام مي دارند.
 
موساد هم براي نشان دادن "تهديد بودن سوريه"، گزارش هاي واهي متعددي را منتشر كرده است.
 
آخرین گزارش آنها در 23 جولای با عنوان، "تسليحات شیمیایی سوریه،تهديدي براي اسرائیل"،بود كه منتشر گرديد.
 
طرف هاي مقصر در اين سناريو، مقامات ایالات متحده، اسرائیل، ويليام هيگ وزير خارجه بریتانیا، لوران فابيوس وزیر خارجه امور فرانسه، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحده ، مي باشند.  
 
 
*** واكنش سوریه به تحریف واقعيت ها و فریب مقامات غربی
 
در تاریخ 23 جولاي رسانه دولتي سانا در گزارشي اعلام داشت:  پيام "جهاد مقدسي" كاملا مشخص و صريح مي باشد. از اوایل سال 2011، سوریه به میدان نبرد تبديل شده است. خشونت هاي پشتيباني شده از سوي غرب،همچنان ادامه دارد. براساس قوانین بین المللی دفاع از خود،حق مشروع يك كشور مي باشد.
 
سوریه در "جنگ برای بقا" به سر مي برد. مردم سوريه شرايط بحراني حال سوريه و مخاطرات آن را كاملا درك مي كنند. آنها ترس از آن دارند كه به يك افغانستان، عراق، و یا لیبی ديگر در منطقه تبديل شوند. آنها انتظار دارند ،دولت شان اقدامات لازم را براي پيشگيري از وقوع چنين امري به كار گيرد. جهاد مقدسي و دیگر مقامات به چنين تعهدي پايبند هستند، چرا كه اين امر، حق و وظیفه آنها تلقي مي گردد.
 
"عمران الزوبی" هم در گفتگو با راديو "شام اف ام" اظهار داشت،در حال حاضر يك "کمپین بین المللی ازطريق دیپلماسی ایالات متحده و اسرائیل،در مورد ادعای كاربرد سلاح های شیمیایی از سوي سوربه به راه افتاده است. براين اساس و بنا به ادعاي كذب آنها سوریه ظاهرا دارای چنين تسليحاتي مي باشد، و این كه اين كمپين بخشی از سناريوي فشار برای تصویب قطعنامه های بین المللی عليه سوريه آنهم به بهانه حفظ صلح جهانی مي باشد. "
 
وي در ادامه افزود كه،بيش از دو دهه است كه سوريه،خود خواستار از بین بردن سلاح های کشتار جمعی منطقه ای مي باشد. حال آنكه تسليحات سري اسرائيل همچنان نگراني اول صلح و امنيت جهاني محسوب مي گردد. تسليحات و زرادخانه هاي هسته ای، شیمیایی، و بیولوژیکی اين رژيم به واقع مهم ترين تهديد روز دنيا مي باشند.
 
اين رژيم صدها کلاهک هسته ای و دوربرد را در اختيار دارد. اسرائیل پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را هرگز امضا نكرده است.  
 
اسرائيل به قانون سال 1993 کنوانسیون سلاح های شیمیایی (CWC) نيز پايبند نبوده است. اسرائيل کنوانسیون سلاح های بیولوژیک (BWC) سال 1972 را نيز امضا نكرد.  
 
تحلیلگران آشنا با استراتژی اسرائیل اذعان مي دارند که اسرائيل از كاربرد تسليحات كشتار جمعي خود براي پيشبرد امپراتوري منطقه اي ابايي ندارد. 

اسرائيل در سال 2006 علیه لبنان،در جنگ غزه، و حملات دیگر، از سلاح انرژی مستقیم، شیمیایی و / یا بیولوژیکی استفاده كرد. در اين موارد،مجروحان حملات اشرائيل صدمات و علائمي را داشتند كه هرگز موارد مشابه آن ديده نشده بود.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، رژیم اسرائیل از یک ماده جدید منفجره در غزه استفاده كرده است. در اين تسليحات سموم و مواد رادیواکتیو استفاده شده است. آنها اجساد قربانيان را از داخل متلاشي مي كنند! اثرات آنها و تغييرات شكل بدن مصدومان اين تسليحات طولاني مدت است. 

اسرائیل در جنگ یوم کیپور در سال 1973، از سلاح های حاوي اورانیوم استفاده كرده است. واشنگتن از اين اقدام اسرائيل حمايت مي كند. ارتش امریکا و اسرائیل از اين تسليحات بارها و آزادانه استفاده كرده اند.

از آنها در بمب ها، كلاهك ها، موشک ها و گلوله ها استفاده می شود. همانند بمب هاي هسته اي،اين تسليحات اشعه هاي مرگباري را منتشر مي كنند. مناطق وسیعي را تحت شعاع خود قرار مي دهند. آب، هوا، خاک و مواد غذایی را به شدت آلوده مي كنند. بيماري هاي سرطان و ديگر انواع كشنده بيماري ها از ثمرات آن محسوب مي گردد. مکان های دورتر از محل هاي بمباران شده نيز را تحت تاثیر خود قرار می دهند. 

در پايان اينكه شواهدي در دست نيست كه نشان دهد سوریه از سلاح های کشتار جمعی استفاده كرده باشد و یا در دفاع از خود در برابر تجاوز خارجی در نظر دارد از آنها استفاده كند ،ولي واشنگتن و اسرائیل از آنها آزادانه در تمام جنگ هاي خود استفاده كرده اند.  
در حال حاضر انگشت اتهام را بايد به سمت آنها نشانه رفت. فراموش نشود كه رسانه ها در اين بين قلب واقعيت ها را هدف قرار می دهند. 
برچسب ها: سوریه ، تهدید ، حقیقت ، مقاومت ، رسانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار