بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به بازتاب آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه 1 تا 5 سوره قدر

إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ(1) وَ ما أَدْراکَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ(2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ(3) تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ(4) سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ(5)

همانا که ما آن (کتاب حکمتِ بیان) را در شب قدر نازل کردیم(1) و چگونه منزلت این شب را درک خواهی کرد(2) شب قدر از هزار ماه روشن تر است(3) در این شب فرشتگان و روح (الامین) به اذن پروردگارشان نازل می شوند و فرامین و هدایای الهی را بر مردمان می آورند(4) و این شب تمام سلام و امنیت است تا سپیده دم و تمام درود و تحیت است تا صبح (آگاهی) (5)

*در روایات اسلامی آمده که تمامی روح و پیام قرآن در ماه مبارک رمضان و در یکی از شبهای این ماه که شب قدر شناخته شده، بر قلب پیامبر نازل شده است، اما قرآن تفصیلی که بیش از 6هزار آیه است به تذریج و در 23 سال در زمانهای متفاوت بر قلب پیغمبر وارد شده است.

*بنابر این می توان گفت که جوهر حقایق قرآن که در همان کلمه توحید یعنی لا اله الا الله خلاصه می شود در یک شب نورانی که قلب پیامبر بیشترین آمادگی را برای دریافت پیامهای آسمانی داشته است و اگر ایشان فرمود فلاح و رستگاری در همین کلمه «لا إله إلا الله» است سخنی به گزافه نیست، زیرا آن «لا» که در آغاز جمله آمده به تعبیر سنایی نهنگی است که همه وسوسه های شیطانی و خیالات و واهام باطل را که در نظر مردم عنوان پروردگاری یافته همه را می بلعد و هیچ چیز باقی نمی گذارد مگر الله را که  مجموعه خوبی و زیبایی و دانایی است.

 *اما در باب شب قدر باید به قول حافظ گفت:
آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است   یا رب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است

بدین معنی که باید هر شبی را قدر دانست و تبدیل به یک شب نورانی کرد زیرا خداوند از شب و روز بیرون است و سرّ آنکه فرموده است قرآن را در ماه رمضان نازل کردیم این است که وقتی انسان متوجه طعام خاکی است و نیازهای جسمانی آمادگی لازم برای دریافت مائده های آسمانی ندارد اما وقتی دهان از این لقمه های خاکی بست لقمانی می شود که از لقمه های افلاکی حکمت نصیب می برد.
*به طور کلی باید گفت حالِ خوشِ روزه یعنی فراغت از نیازهای جسمانی  بهترین زمان برای دریافت الهام و وحی است. به خصوص روزه سخن می تواند گوش جان را در شنیدن پیامهای غیبی یاری کند. در چنین حالی است که فرشتگان بر آدمی نازل می شوند و حسب استعداد و قابلیتِ هر کس برای او ارمغان هایی از اندیشه های بدیع، شعرها و موسیقی ها، نقش ها و صورتها و الهامات و بشارتها می آورند و عاشقان را برات آزادی می بخشند.

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی        آن شب قدر که این تازه براتم دادند
(حافظ)

          تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی     چون قدر مر ارواح را  کاشانه شو کاشانه شو
(دیوان شمس)


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قرآن ، شبانه ، کشکول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار